Rena kokain
>angaende din formel, sa visst stammer det att de finns vatten, koks, >amoniak och varme... aven syre i narheten om du sa vill... sa vitt jag >vet sa innehaller kokain tre (3) aktiva amnen... 1. kokain 2. atropin 3. >scopolamin (har jag for mig)...
OK. Kokain (jag avser kokain, inte "kokain" som förekommer på svarta marknaden), innehåller endast kokain, om det är det du nämnde, så är det en blandning av de där ämnena.
>till att borja med kokain-HCl.... vart fan far du HCl'et (saltsyra va?) >ifran??? visst att amoniak och saltsyra blir salmiak... men inte utan >saltsyra heh...
Anledningen till att man använder kokain-HCl är väl främst för att det är mer lösligt i vatten (och följaktligen blodet) än kokain-fribas, och att kokain-fribasen inte kommer lika lätt igenom blod/hjärn-barrirären (det senaste är en gissning), pga. den fria -NH2-gruppen.
För att konvertera kokain-fribas till någonting som är praktiskt hanterbart så löser man det i t. ex. eter och sedan bubblar man väteklorid genom det, då fälls det ut kokain-HCl-kristaller. DÄR har man alltså "saltsyran", vilket är väteklorid om det inte löses i vatten.
Nu har kokainets -NH2-grupp accepterat en proton, dvs. reaktionen
Kokain-NH2 + HCl ==> [kokain-NH3+ + Cl-] <---kokain-HCl
Om man blandar en bas med kokain-HCl så tar basen bort en väteatom från den protonerade aminogruppen, och fribasen återbildas, under bildandet av den starkare basens kloridsalt.
Använder du bikarbonat så får du NaCl och H2CO3 (natriumklorid och kolsyra).
Använder du ammoniak så får du NH4Cl (ammoniumklorid, salmiak).
reaktionen:
[Kokain-NH3+ + Cl-] + NH3 ==> Kokain-NH2 + [NH4+ + Cl-]
[kokainhydroklorid] + ammoniak ==> kokain-fribas + [ammoniumklorid]
SÅ är det :)
Det fungerar kanske att röka detta... Jag deklarerar endast vad som händer på molekylnivå här. Det är nog godare att äta det iaf, om man gillar lakrits %-)
Jo... I allmänhet så är större alkaloid-fribaser (och ibland även salter) känsliga för ljus och värme, och av den anledningen skulle det också kunna gå åt pipsvängen...
Stanley