• 1
  • 2
2007-02-25, 02:47
Medlem
Denna tråd är skriven av µTorrent och vTrill och anledningen till att jag startar tråden är för att jag har coolare avatar än µTorrent.

-------------------------------------------------------

På Internet finns det många sätt att bli smittad. Vi kommer att här under ta upp några och sätt att bli smittad på och hur man ska undvika dessa.
  • Säkerhets hål i din webbläsare
  • Förfrågan om att installera Errorsafe och liknande
  • En fil med skadligt innehåll.
  • Du misstar en program fil för att vara en musikfil.
  • WindowsMediaplayer säger att du behöver ett codec för att spela filmen du nyss laddade ner.
  • En hacker tar sig in i din dator.
  • Någon planterar en trojan på din dator då han har fysisk åtkomst
  • Någon i din familj lyckas få din dator smittad på något sätt.

Säkerhets hål i din webbläsare

Om du har InternetExplorer6 så finns det vissa sidor som med hjälp av skadlig kod kan injicera virus i dig utan att du märker det. För att undvika detta så kan man byta till InternetExplorer7 (vilket inte är rekommenderat eftersom det har ett stort användarantal och det därför finns många som letar säkerhetshål i det) de andra alternativen är Firefox och Opera.
Opera och Firefox kan laddas ner från :
www.Getfirefox.com -Firefox
http://www.opera.com/ -Opera

Ska du välja Firefox eller IE7 så rekommenderar jag dig att använda det här tilläget som rapporterar om vissa sidor är bra eller ej:
http://www.siteadvisor.com/

Vet tyvärr inte om det här tilläget finns för Opera då jag får Error om jag klickar på en länk som ska visa om tilägget finns för andra webbläsare än Firefox och IE.

Förfrågan om att installera Errorsafe och liknande

Från vissa sidor så får man popups från Errorsafe, Drivecleaner och liknande. Det man ska göra då är att klicka på Kryss eller Alt-f4 . Faktum är att det är säkrare att trycka på Alt-f4 eftersom krysset ibland är fejkat. Man bör inte trycka på Yes eller No. Båda fallen är lika dåliga.

En fil med skadligt innehåll
Filer som har filändelsen .exe , .scr .bat , .com , .pif kan ge dig virus. Angånde övriga filändelser så kan du läsa punkten som kommer här under . Om du är osäker på någonting som du har laddat ner från en hemsida så kan du alltid ladda upp den på Virustotal.com där filen blir skannad av olika Antivirus.

Du misstar en program fil för att vara en musikfil.
Om man vill så kan man ändra ikon på en virusfil innan man sprider den för att lura folk att det inte är en fil med möjlighet att ha skadlig kod i sig (hänvisar till ovanstående punkt angående vilka filändelser som kan vara skadliga). I Windows så ser man inte filändelserna om det är en känd filändelse och det kan lura en i många fall. Om en virusmakare har ett virus som han vill gömma så kan han först byta ikon på viruset och sen ändra så att den heter fångad_av_en_stormvind.mp3 fast den egentligen heter fångad_av_en_stormvind.mp3.exe . Man blir lätt lurad av såna knep och för att undvika detta så ska man slå av Dölj filnamnstilägg för kända filtyper. Detta gör man genom att öppna valfri mapp och sen Verktyg-Mappalternativ-Visning där du bockar av Dölj filnamnstilägg för kända filtyper och efter det så trycker du på verkställ och sen ok.

WindowsMediaplayer säger att du behöver ett codec för att spela filmen du nyss laddade ner.

När du precis har fått hem den där filmen som du har hållit på att tanka från TPB i tre dagar så kommer ett meddelande upp som liknar detta

”Windows Mediaplayer Saknar rätt codec för att spela upp den mediafil
Vill du ladda ner rätt codec?”

Om man trycker på ja då så smittas man. Ungefär samma metod som på :

En ond hacker tar sig in i ditt system
För att undvika detta så bör det räcka med att ha en brandvägg installerad. Jag rekommenderar ZoneAlarm eftersom den även kommer att skydda dig mot PI2 och den är enligt mig lättanvänd.

http://www.ZoneLabs.com -ZoneAlarm

Någon planterar en trojan på din dator då han har fysisk åtkomst

För att undvika detta så kan du ha ett långt lösenord till din windows inloggning. Ett lösenord bör innehålla siffror , bokstäver och tecken. För att komma ihåg ett lösenord så kan man ha en mening som man sen skriver in 1337-speak i. T.ex

Om jag har mittnickname så blir det m1ttn1ckn4m3. Man ska också ha också ha tecken med och det borde räcka med att snabela i slutet och ibörjan så att det blir @m1ttn1ckn4m3@. För att vara ännu säkrare så kan man också köra in ett utropstecken(!) någonstans i lösenordet.

För att lägga till ett lösenord i Windows så går man in på Kontrollpanelen-Användarkonton-Ändra ett konto-Kontot som du vill lägga till lösenord på-Skapa ett lösenord.

Någon i din familj lyckas få din dator smittad

Detta går faktiskt att undvika med hjälp av gästkonton. Som går ut på att man begränsar användarens behörighet.

Gästkonton

I operativsystemet Windows xp/2000/98 är det ett måste att vara datoradministratör. I annat fall kan man inte installera program osv. Om det inte finns något behov av att installera program (bara någon som ska surfa på Aftonbladet) är Gästkonton ett bra alternativ men det går som sagt inte att installera program och därför använder de flesta admin kontot hela tiden.Detta är både bra och dåligt eftersom man med admin kontot även kan bli infekterad. Slutsatsen vi kan dra av det är att det är säkrare att låta mormor köra på Gästkontot . I Linux-distar är det dock en skillnad. Här använder man inte root-kontot utan skriver endast in ett "master-password" då man vill komma åt system-filer. Detta är en möjlighet som inte är tillgänglig i microsoft windows, vilket naturligtvis är negativt. Använder man ett begränsat konto så kan man inte installera program, så enkelt är det. Därför är det viktigt att man inte installerar program från okända distrubutörer, det kan gå illa i sådana fall.

MVH vTrill och µTorrent

--------------------------------------------------------------

Nu blev det lite rörigt på slutet men ni förstår nog ändå.
Citera
2007-02-25, 09:53
Medlem
Sigmaswes avatar
Underbart initiativ hörrni

Superbra guide.
Citera
2007-02-25, 16:01
Medlem
criss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill

”Windows Mediaplayer Saknar rätt codec för att spela upp den mediafil
Vill du ladda ner rätt codec?”

Om man trycker på ja då så smittas man. Ungefär samma metod som på :

Vadå? Du menar alltså att man aldrig ska ladda ner codec genom mediaspelaren, att det alltid är virus ? Även om man till exempel ska köra en divx-film, utan att ha installerat divx-codec ? Jag vet att man inte får ner divx-codec geno media spelaren, men den försöker ju iaf.
Citera
2007-02-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Vadå? Du menar alltså att man aldrig ska ladda ner codec genom mediaspelaren, att det alltid är virus ?
Aldrig stött på något fall då det inte är virus.
Citat:
Även om man till exempel ska köra en divx-film, utan att ha installerat divx-codec ?
Du ska då installera divx från deras officiella hemsida:
www.divx.com

Citat:
Jag vet att man inte får ner divx-codec geno media spelaren, men den försöker ju iaf.
Antyder du att du får ett meddelande där divX vill installera sig själv genom mediaspelaren när du ska spela upp en Xvid film?
Citera
2007-03-03, 15:23
Medlem
Ingen som vill kommentera?
Citera
2007-03-03, 15:30
Medlem
Peanutss avatar
Bra guide!
Citera
2007-03-03, 15:46
Medlem
roadrashs avatar
Låter rimligt. Håller man sig bara till sunt förnuft så klarar man sig. Dvs...
Öppna inte skumma mail och filer, tryck inte på massa knappar i banners/popups, ha [ett bra] antivirus och senaste uppdateringarna. Kör som användarkonto i windows, kör ej direkt modemet rakt in i datorn utan skarva på med en NAT-router för ökad säkerhet. Låt inte en massa portar vara öppna i onödan på din dator.

Så ser min approach ut och den har hållit mig problemfri väldigt länge.
Citera
2007-03-05, 01:43
Medlem
bra guide
klister??
Citera
2007-03-05, 15:06
Bannlyst
Tackar vilken ork faktor att skriva allt ;D
Citera
2007-03-05, 15:58
Medlem
Cum*s avatar
Det är väll en bra basic-guide. Men jag antar att de flesta redan vet/visste allt detta. Fast det är ju bra att upplysa de som inte är så insatta i detta.
Citera
2007-03-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cum*
Det är väll en bra basic-guide. Men jag antar att de flesta redan vet/visste allt detta. Fast det är ju bra att upplysa de som inte är så insatta i detta.
Självklart. Detta är en guide för nybörjare och vi har försökt att få den så enkel som möjligt.
Citera
2007-03-05, 20:19
Medlem
Nothing Specials avatar
riktigt bra, tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto