• 1
  • 2
2007-02-18, 12:22
Medlem
Lokaltidningen jag talar om är Vestmanlands läns tidning, numera enbart kallad VLT. Konsortiet Stampen som äger bl a GP har tagit över rodret för denna tidning som existerat i över hundra år. Elisabeth Bäck är huvudredaktör och i sin iver att göra tidningen bättre så försämrar hon den. 2004 förändrades tidningen till tabloid(bra, tar mindre plats), problemet var att tidningens innehåll förändrades. Mellan 2004 och 2006 har VLT rasat med 4% i upplaga och i onsdags kom det som kan bli dödsstöten. Helt nytt utseende på tidningen och ingen del var placerad som den skulle. Webfrågan som alltid publicerades i huvudtidningen publicerades inte dagen efter det nya formatet presenterades. 1/3 av de röstande gav nya formatet 1 av 5, 18% läste inte papperstidningen längre. Enbart hyllningar publiceras i tidningen, inga negativa åsikter om nya formatet får publiceras. Bäck var ute och chattade med läsarna och hennes svar på flera negativa åsikter var i stort sett "ni får tycka som ni vill, men detta ska bestå"

VLT kommer att tappa 25% av läsarna inom ett år och inom 5 år finns inte denna tidning längre
Citera
2007-02-18, 12:23
Bannlyst
Okej.
Citera
2007-02-18, 13:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Det är ankdammsvarning på det här. Papperstidningarna dör som flugor just nu, eller rättare sagt som dinosaurier. Det är evolutionen som håller på att springa förbi dem.

Elisabeth Bäcks eventuella härjningar på VLT är alltså en parentes i sammanhanget. Om VLT är på fallrepet så beror det med största sannolikhet på vikande annonsintäkter (som står för ca 50% av en tidnings inkomster), inte på henne.
Citera
2007-02-19, 09:19
Medlem
medelklassmans avatar
Man gör det väldigt enkelt för sig om man fokuserar på layout, ägare och format på en tidning - vad sägs om att fokusera på innehåll, värde för läsaren och det luddiga men subjektiva begreppet kvalité istället?

Idag behöver man inte läsa en lokaltidning med förutsägbart trams för att "upplysa" sig eller få information.

Snarare är det väl så att den alltmer tilltagande konkurrensen från andra medier, gratistidningar och törsten efter PK-fri nyhetsförmedling, andra anslagsvinklar och mer resurskrävande omvärldsanalys som gör att förutsägbara lokaltidningar sakta går mot sotdöden.
Själv tycker jag det är en framgång för den moderna människan - att distansera sig från den lokala maktfaktorn och skvallercentralen är ett rationellt och bra beslut.

Och vad är det som säger att det är dåligt? (förutom för stöddiga lokaljournalister och tidningskungarna på Stampen?)

Och att en tidning ändrar format, layout och ändrar om i sina sektioner - är vad jag kallar en "icke nyhet" who cares?
Kan tom tänka mig att missnöjda anställda / fd anställda eller familjen Pers trogna ligger bakom en del av kritiken.

Kanske skall tillägga att medelklassmannen läst VLT under några år i början av -90talet - en hel del träd som gått åt i onödan kanske man skall tillägga,
när familjen Pers drev tidningen så inbillade alla sig att det fanns en lokal "närvaro", en lojalitet mot byggden osv.
När stygga Stampen tog över så blev givetvis allt sämre - de där jävlarna skall inte tro att de kan något - komma här och komma osv, att omvärlden, en svensk lokaltidnings roll och läsarnas krav förändras i rasande takt föresvävar ingen...

Underlättas ju av att Västerås är Sverige största bruksort - jantelag, följa-John, den nya indoktrineringshögskolan och ABF-kurser ser till att självständigt tänkande är okända begrepp i gurkstaden.

Har man som jag växt upp i en gnällig småstad där lokala celebriteter, politiker och div 2 fotbollsspelare tävlar om några spaltdecimeter så fylls man med äckel inför den pseudebetydelse en sketen lokaltidning har och den oförtjänta maktfaktor den faktiskt är.
Citera
2007-02-19, 10:16
Medlem
mishimas avatar
Nu gör VLT AB, dotterbolaget till Stampen som VLT ingår i, vinst.

Flera tidningar tappar lite i upplaga och i räckvidd för tillfället, men det vägs upp av en ökad annonsförsäljning. Många tidningar ökade sina vinster för 2006; SvD gör snart vinst utan presstödet, Expressen ökade i vinst, Corren ökade i vinst och Aftonbladet gjorde lite mindre vinst än året innan men det berodde på att Punkt.se och TV7 kostade en massa osv.

Du kan nog vara lugn, din tidning kommer att finnas kvar. Hade inte Stampen trott på tidningen hade de inte ökat sin ägarandel som de gjorde när de köpte Länsförsäkringars andel.
Citera
2007-02-19, 22:14
Medlem
FreshCheeses avatar
Jag har aldrig läst en tråkigare "lokaltidning" - då som nyligen - än Vestmanlands Läns Tidning. Men det kan också bero på att Västerås är en av Sveriges tråkigast städer, i förhållande till dess storlek.
Citera
2007-02-19, 22:42
Bannlyst
Men vad finns för alternativ i Västerås? VLT är väl ensamma i stan om jag inte är felunderättad. Det talar för att tidningen lever kvar. En stad som Västerås kan bara inte sakna en lokaltidning.
Men visst är något snett på VLT. Deras nye sportchef har ju kört sporten i botten och enligt "ryktet" ska han inte vara någon bra ledare heller, utan fick jobbet eftersom det inte var någon annan som sökte.
Citera
2007-02-19, 23:03
Medlem
mishimas avatar
Martin Jönsson skriver om VLT:
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/di...00.asp?id=2860
Citera
2007-02-19, 23:39
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshCheese
Jag har aldrig läst en tråkigare "lokaltidning" - då som nyligen - än Vestmanlands Läns Tidning. Men det kan också bero på att Västerås är en av Sveriges tråkigast städer, i förhållande till dess storlek.
Sanning.
Citera
2007-02-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Nu gör VLT AB, dotterbolaget till Stampen som VLT ingår i, vinst.

Flera tidningar tappar lite i upplaga och i räckvidd för tillfället, men det vägs upp av en ökad annonsförsäljning. Många tidningar ökade sina vinster för 2006; SvD gör snart vinst utan presstödet, Expressen ökade i vinst, Corren ökade i vinst och Aftonbladet gjorde lite mindre vinst än året innan men det berodde på att Punkt.se och TV7 kostade en massa osv.

Du kan nog vara lugn, din tidning kommer att finnas kvar. Hade inte Stampen trott på tidningen hade de inte ökat sin ägarandel som de gjorde när de köpte Länsförsäkringars andel.

Tidningen VLT har tappat 4% av läsarna sedan Bäck tog över, annonsintäkterna gör att tidningen går plus.
Citera
2007-02-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Men vad finns för alternativ i Västerås? VLT är väl ensamma i stan om jag inte är felunderättad. Det talar för att tidningen lever kvar. En stad som Västerås kan bara inte sakna en lokaltidning.
Men visst är något snett på VLT. Deras nye sportchef har ju kört sporten i botten och enligt "ryktet" ska han inte vara någon bra ledare heller, utan fick jobbet eftersom det inte var någon annan som sökte.

Vem är egentligen sportchef på VLT längre. De verkar ju byta ut den personen ganska ofta.
Citera
2007-02-20, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vem är egentligen sportchef på VLT längre. De verkar ju byta ut den personen ganska ofta.

Senast jag kollade var det Magnus Jähresten. Det var honom jag syftade på. Vet inte om de har bytt honom igen. Det var mycket bättre när Thomas Kingdahl var sportchef. Han skrev många kloka ord i sina krönikor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in