• 1
  • 2
2007-02-15, 19:06
Medlem
Nadss avatar
Funderar på att läsa logistik.
Är det en bra ide?
Visst det kommer att behövas fler folk, men det verkar som om fler läser logistik än som blir lastbilschaufförer.
Citera
2007-02-15, 20:12
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Vad jag har märkt är det långt ifrån tillräckligt många som läser logistik idag kontra hur många det kommer behövas i framtiden (här i Norrköping ska man nu lägga ner en av logistikutbildningarna för att det är för få som söker). Vi blir ju allt mer beroende av effektiv logistik och transport idag och den trenden ser väl ut att fortsätta ett tag till iaf.

Logistik är ju ett ganska brett ämne btw. Är det något speciellt du tänkt inrikta dig på?
Citera
2007-02-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
(här i Norrköping ska man nu lägga ner en av logistikutbildningarna för att det är för få som söker).

Av ren nyfikenhet, vad heter den utbildning som ska läggas ned?
Citera
2007-02-16, 09:39
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nads
Är det en bra ide?
Visst det kommer att behövas fler folk, men det verkar som om fler läser logistik än som blir lastbilschaufförer.

Du är helt klart på rättspår.
Det är en framtidsbransch och den växer starkt redan nu
Citera
2007-02-16, 15:09
Medlem
Lastbilschaufförer?

Citat:
Ursprungligen postat av Nads
Är det en bra ide?

Att jobba som logistiker är ganska brett som någon sa, men man kör definitivt inte lastbil

Jag har sett att många arbetsgivare som söker trafikledare, orderberedare, speditörsassistent, logistikadministratör, logistikassistent etc etc. senaste halv året.

Jobbet kan vara mycket stressat. Många 40-talister som sitter på de mindre stressad jobben går i pension och därmed sker det för närvarande en större rockad inom branschen. De stressade som trafikledare jobben fås av yngre mera stresståliga personerna. Säkert så mycket som 60-70% av jobben är besatta av kvinnor eftersom männen under 90 -talet har svikit branschen och gått till IT sektorn där det har varit bättre betalt.

Branschen kommer att få ökade lönekostnader eftersom man inte har lyckas föryngra sig nämnvärt. Fler män idag söker jobben.

Att jobba som speditör eller shippingman är mycket stimulerande och lönerna är ganska bra. Se själv på HTF’s löne-barometern.

Lycka till!
Citera
2007-02-16, 15:35
Medlem
timbahs avatar
Yupyup..

.. logistiken står snart för 50% av varans kostnad iom den ökade globaliseringen överallt, saker tillverkas helt enkelt där det är billigast och sen körs det till konsument. Har ingen koll på utbildningar med logistik, själv gick jag den långa vägen, började köra lastbil, hade en bra chef som trodde på mig, fick börja lite smått på transportkontoret.. och den vägen är det. Har du väl bevisat vad du går för och är oerhört stresstålig så finns hur mycket jobb som hellst.
Citera
2007-02-16, 18:33
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korpusov
Av ren nyfikenhet, vad heter den utbildning som ska läggas ned?
Högskoleingenjör i teknisk logistik.

Civilingenjör i komunikation och transportsystem lär nog också ryka om antalet sökande fortsätter sjunka.
Citera
2007-02-16, 20:36
Medlem
Varnims avatar
Funderar lite på att välja logistik som inriktning nästa år. Det finns inte någon civilingenjör här som har läst logistik och som nu jobbar med det som kan berätta lite mer om det?
Citera
2007-02-21, 14:43
Medlem
Nadss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Logistik är ju ett ganska brett ämne btw. Är det något speciellt du tänkt inrikta dig på?
Nej så långt har jag inte kommit.

Citat:
Ursprungligen postat av timbah
.. logistiken står snart för 50% av varans kostnad iom den ökade globaliseringen överallt, saker tillverkas helt enkelt där det är billigast och sen körs det till konsument. Har ingen koll på utbildningar med logistik, själv gick jag den långa vägen, började köra lastbil, hade en bra chef som trodde på mig, fick börja lite smått på transportkontoret.. och den vägen är det. Har du väl bevisat vad du går för och är oerhört stresstålig så finns hur mycket jobb som hellst.
Du som arbetar med det vad tycker du om jobbet? Bra lön sägs det, vad tjänar du?

Beeo jag menade att det var många som vill bli logistiker men få som jobbar med att köra lastbil & med lager. Vilket är en svår ekvation.

Ni som jobbar med detta och som läser logistik, vilken utbildning ska man välja? En två årig KY utbildning med praktik eller en längre högskole utbilning?
Det finns ju många som blir logister utan någon utbildning.

Vilka sidoinriktningar rekomenderas? Ledarskap? Internationella Affärer? marknadsföring och försäljning? Behöver man bli ingenjör?
Citera
2007-02-22, 14:21
Medlem
Vad är en logistiker?

Nads!

Ja jag jobbar som exportlogistiker på ett litet internationellt import- och exportföretag.

Jag förhandlar frakter med åkerier och rederier. Fyller i transportdocs. Diskuterar med idiotiska polska chaufförer som verkan kan tyska eller engelska. Försöker slå nästa transportsäljare med vattenkammat hår som kommer hit med sina billiga frakter, en på käften Bråkar med produktionchefen dagligen. Och fattar inte varför vår lagerchef alltid lyckas välta en pall med gods en fredag eftermiddag kl 16.59. Och förstår fortfarande inte vad vår agent i Moskva pratar om efter 5 år. M.m.m.

Men f-n jag skulle aldrig vilja byta - haha
Citera
2007-02-22, 14:35
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Funderar lite på att välja logistik som inriktning nästa år. Det finns inte någon civilingenjör här som har läst logistik och som nu jobbar med det som kan berätta lite mer om det?

Jajamen! Jag sitter just nu på ett större företag och designar logistik-lösningar (ja, det låter ap-flummigt jag vet) för eftermarknadsflöden. Det vill säga hur man tar hand om reservdelar och trasiga prylar kunderna vill ha reparerade. Det innefattar en hel massa meckande och praktiska saker som tullbestämmelser och vart lager skall ligga, vem som har kontroll över dem och rent praktiskt hur olika datasystem skall kommunicera med varandra.

Annars är begreppsförvirringen stor har jag märkt. En del annonser söker "Logistiker" men menar "truckförare/lagerarbetare" vilket iofs är logistikjobb det med

Gillar man en snabbt föränderlig värld och förbannade kunder som högljutt undrar vart i helvete deras prylar tagit vägen och varför de fastnat i tullen i korruptistanien så är logistik något för dig!

Och det är ju inte bara själva Logistikföretagen som behöver dig, utan alla företag som skickar annat än post behöver en liten logistiker någonstans.

May the Incoterms be with you :nörd:
Citera
2007-02-23, 11:04
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Jajamen! Jag sitter just nu på ett större företag och designar logistik-lösningar (ja, det låter ap-flummigt jag vet) för eftermarknadsflöden. Det vill säga hur man tar hand om reservdelar och trasiga prylar kunderna vill ha reparerade. Det innefattar en hel massa meckande och praktiska saker som tullbestämmelser och vart lager skall ligga, vem som har kontroll över dem och rent praktiskt hur olika datasystem skall kommunicera med varandra.

Gillar man en snabbt föränderlig värld och förbannade kunder som högljutt undrar vart i helvete deras prylar tagit vägen och varför de fastnat i tullen i korruptistanien så är logistik något för dig!

Det där låter verkligen som något för mig, 100 gånger mer än att bestämma kolhalten i rostfria stål iaf

Har du några tips på speciella kurser som hjälpt dig mycket eller andra tips som kan vara bra att tänka på under tiden på universitetet så fram med dem!

Hur tycker du att arbetsmarknaden ser ut för tillfället? Är det skapligt lätt att få jobb och ligger lönerna bra till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in