• 1
  • 2
2007-02-13, 14:39
Medlem
Bowens avatar
Funderar varje gång när jag köper köttfärs vad jag ska laga för mat och allt för ofta blir det helt stopp i tankenbanorna och resultatet slutar i spaghetti och köttfärsås. Man kan ju göra en massa goda rätter med köttfärs. Så nu bollar jag över till er och ber om lite schysta tips när jag står i köket med mina 400 g köttfärs
Citera
2007-02-13, 14:42
Medlem
Cock_Sparrers avatar
köttfärs paj med taco smak, Pannbiffar,köttbullar Lite soppor funkar ju med
Citera
2007-02-13, 15:09
Medlem
Windom_Earls avatar
Lasagne... mmm.. *dregla*
Citera
2007-02-13, 15:25
Medlem
Bowens avatar
Alla saker ni nämt är såna klassiker som man glömer just när man ska laga men ack så gott med lasagne
Citera
2007-02-13, 15:29
Medlem
Squalos avatar
Lasagne är alldeles ypperligt. Squalo är en stor förespråkare av lasagne här på forumet.

Annars brukar köttfärs vara för flottigt för att göra mycket vettigt av, förutom att stekas hårt så fettet kan låtas rinna av. Så egentligen rekommenderar jag att du köper mindre köttfärs.
Citera
2007-02-13, 15:41
Medlem
jugges avatar
Helt klart detta! oj oj vad gott.

Färsrulle(inbakad)
4 port

300g Köttfärs eller fläskfärs
1 Gul lök
2 Morötter
250g Vitkål, strimlad
1 Vitlöksklyfta
1 msk Senap
1 msk Soja
1 köttbuljongtärning
1-½ dl Vatten
Matfett till stekning
Salt & Peppar
Deg
6 dl Vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk Curry
3 msk Olja
2 dl Vatten
1 Ägg till pensling
Sesam eller Vallmofrö, om så önskas

Låt fettet bli ljusbrunt i en stor stekpanna. Stek färsen under omrörning tills den är jämn & grynig. Lägg i & fräs lök & morötter. Tillsätt vitkål, vitlök, övriga kryddor, smulad buljongtärning, vatten & rör om. Koka under lock på svag värma ca 10 min. Arbeta snabbt ihop degen, för hand eller i matberedare. Kavla ut degen till en platta ca 30-40 cm. Tag eventuellt undan lite av degen till garnering. Lägg Fyllningen på mitten. Fukta kanterna på degen med uppvispat ägg. Vik ihop degen över fyllningen över fyllningen med kanterna omlott & tryck ihop dem. Lägg rullen med skarven ner på en plåt med bakplåtspapper. Garnera eventuellt med deg. Pensla med uppvispat ägg & strö över sesam eller vallmofrön. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min.
Citera
2007-02-13, 15:41
Medlem
jugges avatar
Eller detta..

Pljeskavica
6 port

750 g nötfärs
250 g fläskfärs
2 stora lökar
4-5 feferoni
1-2 skivor formbröd (gärna 2 dar gamla)
1 ½ krm salt
½ krm peppar (eller mer)
2-4 tsk Vegeta
1-2 msk (mineral)vatten
Tillbehör:
potatismos el. pommes frites
rå tärnad gul lök
Ajvar relish
gräddfil el. crème fraiche

Hacka lök & feferoni. Blötlägg brödet i vattnet & krama ur det sedan. Blanda färs, bröd, lök, feferoni, Vegeta, salt & peppar i en bunke & låt det dra minst ett par timmar, helst under natten. Forma till bollar & platta sedan ut till hamburgermodellen, ca 2 cm tjocka. Bryn dessa först på bägge sidor i lite matfett & olja i en stekpanna så att de får en fin färg. Lägg all pljeskavica i en långpanna med lite margarin i, & täck med ugnsfolie som du sticker ett par hål i. Häll i lite (½ dl eller mindre) vatten 1-2 gånger under stektiden. Ställ i ugnen 200-220 °C mellan 30-40 min. Kom ihåg att vända dem emellanåt.
Gott att servera till: Potatismos eller pommes frites, Ajvar relish, rå tärnad gul lök & gräddfil.
Citera
2007-02-13, 16:16
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Så nu bollar jag över till er och ber om lite schysta tips när jag står i köket med mina 400 g köttfärs
Brukar göra biffar oftare än köttfärsås.
Till det kan du ju ha stekt potatis och stekt lök.
Eller pasta.
Brukar ha ett ägg i mina biffar och en halv dl grädde, onyttigt med grädde kanske, men jag tycker de blir saftigare och godare än med mjölk, så det gör inget att det blir lite mer fett.
Citera
2007-02-13, 16:28
Medlem
Windom_Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MYRSLOKEN
Brukar ha ett ägg i mina biffar och en halv dl grädde, onyttigt med grädde kanske, men jag tycker de blir saftigare och godare än med mjölk, så det gör inget att det blir lite mer fett.
Fuckin' A!

<rant> Jag avskyr den rådande besattheten vid nyttig mat. Fuck that. Jag älskar mat och tänker inte snåla in på grädden bara för att det inte är politiskt korrekt just nu. Om man nu har ett viktproblem som man vill åtgärda så får man väl äta fet mat lite mer sällan, men när man lagar maträtter som verkligen blir så mycket BÄTTRE av en skvätt grädde eller liknande så är det bara att unna sig.

Gud vad jag längtar tills den rådande PK-hysterin har lagt sig och individens frihet återigen blir "på modet." </rant>
Citera
2007-02-13, 16:34
Moderator
evilhoneys avatar
Köttfärslimpa eller hemgjorda hamburgare är inte fel heller.
Citera
2007-02-13, 16:39
Medlem
slippys avatar
Stek köttfärsen, kanske inte 400g men så mkt som du ska äta, 125g är väl lagom, salta och peppra.
Stek 2-3 skivor franska i smör
Stek 2 ägg
Lägg köttfärsen på frallorna och lägg på tacosås, gärna den med stora klumpar och på med äggen överst!

Riktigt enkelt och gott..knappast någon festmåltid men enkelt och snabbt.
Citera
2007-02-13, 16:45
Medlem
Rhynns avatar
Tacos , eller www.tasteline.se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto