2007-01-29, 19:25
Bannlyst
Vissa forum har så att man kan se bilden i en viss storlek, skulle inte detta kunna vara något för flaskback?

Det tar väl inte nämnvärt på servern när man använder sig utav [img]-tags?
(Om det nu skulle vara ett problem)

Givetvis ska man använda sig utav bilder med måtta, tänka lite KFK.

Vad har ni andra medlemmar för tankar och idèer om ämnet?
Citera
2007-01-29, 19:32
Bannlyst
Ex; http://img247.imageshack.us/img247/7901/imgze0.jpg
Citera
2007-01-29, 19:35
Medlem
Trills avatar
Ledningen tog bort detta pg.a något juridiskt. Det kommer nog inte att införas igen.
Citera
2007-01-29, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trill
Ledningen tog bort detta pg.a något juridiskt. Det kommer nog inte att införas igen.

Jasså? Det hade jag inte en anning om. Vad va det som spökade?

Kan inte så några direkta hinder.
Citera
2007-01-29, 19:40
Bannlyst
Nej, tack. Vill inte se bilder i var och varannan tråd som jag inte bett om att få se.
Citera
2007-01-29, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kahnweiler
Nej, tack. Vill inte se bilder i var och varannan tråd som jag inte bett om att få se.

Visst, det skulle kunna bli ett problem. Men det finns fördelar också.
Citera
2007-01-29, 19:44
Medlem
Trills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coreblast
Jasså? Det hade jag inte en anning om. Vad va det som spökade?
När jag tänker efter så vet jag faktiskt inte. Har försökt hitta vart jag läst det men utan resultat.
Citera
2007-01-29, 19:49
Medlem
Trills avatar
Citat:
När jag tänker efter så vet jag faktiskt inte. Har försökt hitta vart jag läst det men utan resultat.
Hittade det :
http://www.flashback.org/showpost.p...17&postcount=7
Citera
2007-01-29, 20:05
Bannlyst
Citat:
Hittade det :
http://www.flashback.org/showpost.p...17&postcount=7

Mjo, det skulle väl kunna vara ett problem.

Men eftersom att det bara är en länk till en bild Som inte är hostad på forumet borde det inte spela någon roll? Men jag kanske tänker fel?
Citera
2007-01-29, 20:10
Medlem
Trills avatar
Det skulle ta väldigt lång tid att ladda och dessutom finns det script(Flashscript av oneman) som gör att du kan se bilder direkt i tråden. Leta lite i Övrig data & it och du skall finna vad du söker.
Citera
2007-01-29, 20:15
Bannlyst
Citat:
Det skulle ta väldigt lång tid att ladda och dessutom finns det script(Flashscript av oneman) som gör att du kan se bilder direkt i tråden. Leta lite i Övrig data & it och du skall finna vad du söker.

Så lång tid kan det väl inte ta? Om man bestämmer en max storlek som bilden får vara i?

Har testat Scriptet förut och det funkade väl så där, väldigt jobbigt med alla 1000x1000 bilder.
Citera
2007-01-29, 20:48
Medlem
Gromnas avatar
Mja, jag tycker inte att det ska släppas löst över hela forumet, men kan vara mer befogat i vissa delar. Tänker främst på MPK där hela forumet är dedikerat för just bilder. Den regel man bör ha är att alla bilder man länkar till ska vara tumnagelbilderna, genereras kod för detta via de flesta bilduppladdningstjänster. 113x165px är tumnaglarna från ImageShack, ImageVenue har något större, 131x160px. Det belastar inte forumet i sig att tillåta dessa bilder eftersom de laddas externt. Tumnaglarna är oftast under 10KB stora, vilket gör att det i princip inte tar mer än någon extra tusendel att ladda klart hela tråden.

Nu vet jag inte om man kan ställa in i vB hur stora bilderna får vara för att laddas, eller om alla bilder laddas oavsett storlek. Det kommer krävas en tätare moderering och kanske en införsel av en netikettregel för att detta ska fungera, för det kommer alltid vara någon som laddar upp en stor bild, vilket gör att det tar längre tid att ladda hela tråden, samt att det bidrar till en ickeestetisk bild av tråden den ligger i.

Nackdelar är dock att det kommer att läggas upp bilder som kan ses som stötande, bilder som inte alla vill se. För visso kan folk länka till dessa bilder genom en vanlig textlänk och lura folk att klicka, så problemet kanske inte är allt för stort ändå? Ännu en nackdel är att man kanske vill följa en intressant tråd när man är på jobbet/skolan/bibliotek/etc och det dyker upp tumnagelbilder som är NSFW, not safe for work, men det problemet borde kunna lösas med en funktion under User CP där man kan välja att ladda tumnaglar eller inte, precis som med stötande avatarer.

Det inlägg som Trill länkar till som snapcase skrev ser jag inte som relevant i det här fallet. Bilderna ligger inte på Flashback's servrar, och kommer inte att ge Flashback några problem. Samma bild kan textlänkas i ett inlägg klockan 04 på morgonen eller annan tid då det inte finns moderatorer i tjänst. Jag har svårt att tänka mig att Flashback ska hamna i blåsväder för en bild man städar bort bara för att den visas som tumnagel i en tråd, men att det är lugnt om den enbart visas som textlänk.

Det sista snapcase skriver om gore och annat otrevligt till frukosten har jag redan skrivit lösning på tidigare i detta inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in