• 1
  • 2
2007-01-29, 14:08
Medlem
Kikade på Widerbergs Mannen på taket i går (kultfilm för övrigt), varefter jag gick in på rollistan på imdb.com. Det som slog mig var ett par tidiga dödsfall, bl a den lysande Håkan Serner och en skådis som hette Folke Hjort. Är det någon som känner till omständigheterna kring deras för tidiga bortgång?
Citera
2007-01-29, 15:31
Medlem
MoonieZs avatar
Serner begick självmord enligt biografin på imdb.com. Hjort avled efter en olyckshändelse enligt Wikipedia.
Citera
2007-01-29, 20:23
Medlem
Tragiskt i båda fallen. Någon som sitter inne med mer info kring omständigheterna?
Citera
2007-01-29, 20:26
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonieZ
Serner begick självmord enligt biografin på imdb.com. Hjort avled efter en olyckshändelse enligt Wikipedia.

Om jag kommer ihåg rätt så var det i en dykolycka som Hjort omkom.
Citera
2007-01-29, 20:53
Medlem
Cineastens avatar
Tragiskt. Det var väl han som spelade den piprökande krimmaren som mindes allting - Melander, samt Jossi i Bröderna Lejonhjärta?
Citera
2007-01-29, 20:54
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tragiskt. Det var väl han som spelade den piprökande krimmaren som mindes allting - Melander, samt Jossi i Bröderna Lejonhjärta?
Jupp men att han var med i Br Lejon hade jag glömt.
Citera
2007-01-29, 21:00
Medlem
Cineastens avatar
Imdb är alla filmnördars bästa vän (förutom filmfåtöljen då).
Citera
2007-01-29, 21:03
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Serner är så jävla bra. Jag har aldrig sett någon som ser så himla trött ut som han. När Han frågar Beck varför han ser så fräsch ut och om han har duchat får han svaret: "Jag kan inte ljuga för dig. Centralbadet." Håkan Serners blick är obetalbar.
Citera
2007-01-29, 21:09
Medlem
Cineastens avatar

Sant. Serner var fenomenal. Han hade dessutom en grym röst. Vem minns inte hans insatser nnär han läste Nalle Puh?

Himla tragiskt att han tog livet av sig. Har för mig att han hängde sig.
Citera
2007-01-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Serner är så jävla bra. Jag har aldrig sett någon som ser så himla trött ut som han. När Han frågar Beck varför han ser så fräsch ut och om han har duchat får han svaret: "Jag kan inte ljuga för dig. Centralbadet." Håkan Serners blick är obetalbar.

Serner: Centralbadet....Bastu...kanske massage? Har ni tänkt på att varken Serner eller C-G Lindstedt (som spelade Beck) inte ens tenderar att dra på smilbanden en enda gång under hela filmen.Magnifika skådespelarinsatser. Det är nästan lite absurt hur gravallvarliga de båda är filmen igenom. Undrar vad som fick Serner att ta sig av daga?
Citera
2007-01-29, 21:49
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Sant. Serner var fenomenal. Han hade dessutom en grym röst. Vem minns inte hans insatser nnär han läste Nalle Puh?

Himla tragiskt att han tog livet av sig. Har för mig att han hängde sig.

..och "Det susar i säven" framför allt. Den inläsningen är jättebra.
Citera
2007-01-29, 21:53
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimpen
Serner: Centralbadet....Bastu...kanske massage?

Så var det ja. Mindes fel. "Jag kan inte ljuga för dig. Massage."

Citat:
Har ni tänkt på att varken Serner eller C-G Lindstedt (som spelade Beck) inte ens tenderar att dra på smilbanden en enda gång under hela filmen. Det är nästan lite absurt hur gravallvarliga de båda är filmen igenom.

Alltså, om man har läst boken blir ju deras gravallvarliga skådespel väldigt roligt. Det framgår inte riktigt bra i filmen, men när historien börjar sent på natten har Rönn redan jobbat i 18 timmar, och historien utspelas fram till dagen efter, på hans andra vakna dygn. Med det i åtanke blir hela hans väsen extremt roligt att titta på. Varje blick, varje suck, varje trött kommentar. När han sätter sig ner, när Beck ber honom hämta kaffe, när Beck åker och badar, när Beck ber honom vara uppe lite till eftersom det finns en chans att få fast mördaren. Dom måste ha haft jävligt kul när dom gjorde det där. Och bara extremt begåvade skådespelare kan komma undan med den typen av skådespeleri utan att bli långtråkiga eller banala.

Citat:
Undrar vad som fick Serner att ta sig av daga?

Jaa, du. Jag visste inte ens att han tagit livet av sig, förrän jag läste den här tråden. Jag kom ihåg när han dog, däremot, i början på 80-talet. Jag hade honom på en barnskiva där han läste upp sagor, dock inte Nalle Puh. Med hans personlighet i åtanke så är väl en mano-depressiv läggning vara närmast att tänka på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in