• 1
  • 2
2007-01-27, 00:49
Medlem
jag börjar:

idag skulle jag inhandla mörk sirap till bakning. då jag glömde handla det på hemköp tidigare, så stack jag ner till mitt lokala turk-livs för att fixa sirap. när jag till slut hittade sirapen på hyllan reagerade jag först på att tryck och typsnitt på flaskan var av gammalt snitt. flaskan kändes även sträv och dammig. givetvis blev jag snabbt misstänksam, vänder på flaskan och läser bäst-före-datum på botten: "Bäst före januari -99". fatta att flaskan var över åtta år gammal! sirapsflaskan flyttade alltså in i kvarteret innan mig...

bemärk att detta fenomen med utgångna varor är som vanligast i lokala turk-livs...nästan alltid står det gammal härsken fil längst bak i kylskåpet.
Citera
2007-01-27, 01:09
Moderator
Evil Eds avatar
Hade en grädde i kylskåpet 1.5 år efter att datumet gått ut, var sådan där matlagningsgrädde med längre hållbarhetsdatum.

Tänkte att jag skulle öppna den efter två år och se hur den luktade.

Men plötsligt var den borta, frågade om någon sett grädden, icke svarade tant och barn.

Då slog det oss, helgen innan hade mina föräldrar varit på besök, mor hade då lagat en kycklinggryta. Gissa vilken grädde som hade inmundigats av oss... det konstiga var att ingen märkt något...
Citera
2007-01-27, 01:16
Medlem
Mina föräldrar hade en gammal burk med någon slags pasta med tomatsås i källaren med ett bäst före-datum för över 16 år sedan som jag hittade när jag kollade efter mat att ha med till en utflykt. Extra konstigt blir det då den måste ha följt med i två flyttar.
Citera
2007-01-27, 01:16
Medlem
hälsingekusts avatar
Äh, säkert helt okej sirap, prova innan du slänger

Själv hade jag mjölk i kaffet härom veckan som hade stått i kylen prick en månad efter bäst-före-datumet, öppnad.
Funkade utmärkt, och jag ställde dessutom tillbaka den i sista skvätten i kylen.
Dagen efter hade den dock klumpat sig.
Standardmjölk såklart, hade aldrig funkat med lättmjölk

Till saken hör att kylskåpet, som står på ett kontor, har temperatur kring 1°C och används bara av mig och min kaffemjölk.

Har en till: När jag var som fattigast i höstas innan CSN gav med sig, så hittade jag en kartong med käk från lumpen, där fanns torrmat som hade passerat bäst-före-datum med 15 år. Det var skitgott.
Bangade dock på några av köttkonserverna med samma datum, de var lite svälda och rasslade när jag skakade dom så jag vågade inte ens öppna å lukta inne i lägenheten. Har varit med om rasslande konserver förr och de kan stinka lik.

Leverpastejerna var något "färskare" och , tror de gick ut -98 eller -99.
Smakade precis som de ska.

Vi har utmärkta näsor som känner om något är dåligt, lita på era istället för datum-stämpeln. Lättmjölk slängs med fördel dagen efter öppnandet t.ex., enligt min snok.
Citera
2007-01-27, 01:18
Medlem
hälsingekusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burning Oasis
Mina föräldrar hade en gammal burk med någon slags pasta med tomatsås i källaren med ett bäst före-datum för över 16 år sedan som jag hittade när jag kollade efter mat att ha med till en utflykt. Extra konstigt blir det då den måste ha följt med i två flyttar.

Gick den att äta då?
Citera
2007-01-27, 01:22
Medlem
tjaboooos avatar
hhmm hade en pastej som va grön, öppna den och använde den lite av å till under 4 dagar och sen fick den stå i kylskåpet då bästföredatumet va bra bara det att ja missa det finstilta om att BFD bara gällde oöppnad förpackning efter nåt halvår så såg den inte så aptitlig ut längre.

annars inget spektakulärt, de närmsta skulle väl va dom 6år gamla chokladkakorna ja käka för 7år sen.
Citera
2007-01-27, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hälsingekust
Gick den att äta då?

Nu har jag lite dåligt minne angående detta men jag har för mig att jag smakade på det och att det inte smakade något fel alls.
Citera
2007-01-27, 01:53
Medlem
Det äldsta jag hittat (på jobbet; hemtjänst) var någon sorts kryddburk (kan varit vaniljstång, men är ej säker) med innehåll med bäst-före-datum någon gång under 1987. Inte helt dålig bedrift att ha kvar den! Detta var f.ö. 2005.
Citera
2007-01-27, 01:59
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordTengel
Det äldsta jag hittat (på jobbet; hemtjänst) var någon sorts kryddburk (kan varit vaniljstång, men är ej säker) med innehåll med bäst-före-datum någon gång under 1987. Inte helt dålig bedrift att ha kvar den! Detta var f.ö. 2005.
Kryddburkar är lite luriga när det gäller bästföre-datum. Dels håller kryddor ganska länge, och förbrukningen av de mer obskyra är inte sådär jättestor. Kombinerat med refillpåsar så kan en burk väl tjäna i 10 år utan att innehållet för den delen är gammalt.
Citera
2007-01-27, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Kryddburkar är lite luriga när det gäller bästföre-datum. Dels håller kryddor ganska länge, och förbrukningen av de mer obskyra är inte sådär jättestor. Kombinerat med refillpåsar så kan en burk väl tjäna i 10 år utan att innehållet för den delen är gammalt.

Jo, jag vet; just därför är det väl inte så imponerande, även om tidsrymden var hyfsat stor. Tror dock att kryddan var "original", vill minnas att ägaren sade det.

Underbart att jag får betalt för att snoka i folks skåp...
Citera
2007-01-27, 02:30
Medlem
Truxas avatar
Jag hävdar mig bra i konkurrensen eftersom jag har en konservburk med Allomin bröstmjölksersättning här hemma. Den gick ut 1972...
Den är i extremt bra skick och om man skakar på den så verkar pulvret vara i skick som nytt.
Jag har även en flaska glögg som (tror jag) gick ut 1995, och en flaska starköl med bästföre-datum maj -96.
Citera
2007-01-27, 10:44
Medlem
Gromnas avatar
Kan säga att fyra månader gamla ägg slår det mesta, särskilt när det ena ägget börjar läcka av okänd anledning. Lukten var ohygglig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in