• 1
  • 2
2007-01-15, 15:07
  #1
Bannlyst
Har lite frågor ang. yrket pilot.

Vad är den eftergymasiala utbildningen?

Vet någon hur det ser ut på arbetsmarkanden just nu?

Anställningskrav (egenskaper, kunskaper m. m förutom flygutbildningen)?

Lön och förmåner, skiljer sig lönen beroende på vilken flygbolag man jobbar för?

När blir man flygoduglig? Vad gör man då? Brukar man få ett annat yrke inom branschen?

Någon som är pilot som har någon annan fin fakta om det?


Tack på förhand!
Citera
2007-01-15, 16:47
  #2
Medlem
Vad är den eftergymasiala utbildningen?

Antingen trafikflygarhögskolan TFHS i Malmö (se http://www.tfhs.se) eller någon privat utbildare som t.ex. Lidair (http://www.lidair.se. TFHS är det grymt få som kommer in på, men utbildningen är betald. Lidair och liknande kostar en del pengar (ca. 500.000 från scratch till färdig pilot) Du kan söka studiemedel för båda.

Vet någon hur det ser ut på arbetsmarkanden just nu?

Skit, man får vara glad om man kan få flyga fallskärmshoppare och själv betala bränslet, ungefär. De flesta piloter i Sverige är arbetslösa.

Anställningskrav (egenskaper, kunskaper m. m förutom flygutbildningen)?

Utländska bolag kräver ofta en universitetsutbildning utöver flygutbildningen, vilken spelar mindre roll.

Lön och förmåner, skiljer sig lönen beroende på vilken flygbolag man jobbar för?

Lågprisbolag i Europa samt inrikesflyg i Sverige startar på ungefär 15000, SAS startar runt 25000 och slutar på 100000 efter ca. 30 år i yrket. Av de som börjar sin karriär idag kommer få nog att få se löner över 30000 dock.

När blir man flygoduglig? Vad gör man då? Brukar man få ett annat yrke inom branschen?

Så länge du klarar dina medicals är det grönt, sedan förtidspension. Finns något tak, 58 får jag upp i huvudet, men tro inte blint på det.
Citera
2007-01-15, 16:59
  #3
Medlem
flygers avatar
Ta en titt på tfhs hemsida
Hemsidan G-kraft.com har ett forum som det finns en del fakta i även om man inte ska tro på allt som skrivs där.
Arbetsförmedlingen har en sida om yrket trafikflygaryrket.

Utöver vägarna till yrket som nämns här ovanför kan man ju ta en militär utbildning men det är hård konkurrens om platserna även där.
Citera
2007-01-15, 17:51
  #4
Medlem
svenils avatar
Jag pratade med en pilot på SACOmässan i sthlm för några veckor sedan. minns inte vilka han flög för men utbildningen kostade 500.000 kr.
Citera
2007-01-15, 18:25
  #5
Bannlyst
Tack för er hjälp!
Citera
2007-01-15, 19:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
Skit, man får vara glad om man kan få flyga fallskärmshoppare och själv betala bränslet, ungefär. De flesta piloter i Sverige är arbetslösa.

Nu har jag personligen ingen inblick i piloters arbetsmarknad och pojke vet förmodligen vad han talar om, men detta är vad som står i SACOs beskrivning av piloters arbetsmarknad framöver ("Välja yrke 2007"):

"HUR SER FRAMTIDEN UT?
Arbetsmarknaden är konjukturbunden och befinner sig just nu i en stigande konjunktur. Flygtrafiken i Europa ska enligt beräkningar dubbleras fram till år 2015 vilket bör leda till ett stort behov av piloter. Med det nya europeiska certfikatet öppnas också nya arbetsmarknader för svenska piloter."

Kanske lite mer hoppingivande ändå?
Citera
2007-01-15, 20:27
  #7
Medlem
Här har du ett bra forum där det skrivs mycket om flyg och utbildningar: Flygyrket Forum

Det finns egentligen fyra vägar till att bli pilot om du inte har gått på något flyggymnasium.
  1. TFHS
    Komplett pilotutbildning. Helt gratis. Dock svårt att komma in på. Det som krävs är en grundläggande gymnasiebehörighet + Fysik B, Engelska B och Matematik C.
    De tillämpar tester vid antagningen. Första testdagen är samma som för den som ska bli stridspilot. Andra testdagen så är det psykologsamtal. Psykologerna på TFHS ser genomförd värnplikt (och då helst som GB/PB) som en mycket god merit. Tredje testdagen är bara de vanliga medicinska testerna.
    http://www.tfhs.lu.se/
  2. Flygförare i flygvapnet
    Stridspilot tycker jag är det bästa alternativet. Krävs förstås att du har fullgjort värnplikten med goda vistord. Krävande tester. Ta till exempel förra årets antagning. 400 sökande ungefär men bara ett 10-tal som klarade sig igenom de två första testdagarna vilket gjorde att de var tvungna att förlänga ansökningstiden från juni till december. Men om du klarar alla tester och blir antagen så kan du se fram emot ett fint yrke som pilot i kronans tjänst. Lönen för en färdigutbildad stridspilot brukar ligga på runt 60000 kr/mån med alla tillägg inkluderat.
    http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=589
  3. Ab Initio
    En helt komplett utbildning ungefär som TFHS dock med skillnaden att den här kostar pengar. Ca 500000 kr som du får punga fram med själv. CSN står för en del av den kostnaden. Testerna till utbildningen är väldigt basic och om du inte är helt störd i huvudet eller något medicinskt fel på dig så kommer du in.
    http://www.svenskpilotutbildning.se/
    http://www.bfsaa.se/
    http://www.lidair.se/
  4. Modul
    Den här vägen är ungefär som Ab Initio fast billigare. För att bli trafikflygare så krävs det att att du tar en mängd certifikat. När du går en Ab Initio-utbildning så tar du alla cert på en gång. Men om du går modul så tar du varje cert var för sig. Då behöver du nödvändigtvis inte göra allt på en gång utan du kan sprida ut det över en längre tid. Du kan t ex jobba på ett vanligt jobb samtidigt som du går och tar de här certen vid sidan om. Du behöver inte heller läsa allt på samma skola utan du kan välja den skola som är billigast på respektive cert. Dock så är det inte lika enkelt att få studiemedel om du går denna vägen. De cert du behöver ta är:
    PPL (Private Pilot's License): Gör så du får flyga småplan. Dock får du ej ta betalt för pax.
    CPL (Commercial Pilot's License): Gör så att du får flyga kommersiellt med lättare kärror.
    ATPL-teori (Airline Transport Pilot's License): Gör så du får flyga kommersiellt med alla flygplan.
    ME (Multi-Engine): Gör så att du får flyga plan med fler än en motor.
    IR (Instrument Rating): Gör så att du får flyga i dåligt väder.
    MCC (Multi-Crew Cooperation): Lär dig flyga med en eller flera kollegor i cockpit.

Om du nu väljer alternativ 1, 3 eller 4 så måste du även komplettera med en Type Rating på den maskin du vill flyga. En sån går på cirka 200000 kr för Boeing 737 eller Airbus A320 vilka är de vanligaste större passagerarflygplanen idag. Det är sviiiiiiiiindyrt att bli pilot! Sen får du inte glömma bort att arbetslösheten är skyhög. Har hört om siffror på cirka 40-50%.

Lycka till!
Citera
2007-01-17, 02:57
  #8
Medlem
Azraels avatar
Ingen frisk människa satsar på pilotyrket i dag. Du får räkna med att slanta upp en halv miljon (minst) ur egen ficka och även om chansen att få jobb kanske inte är noll så är den otroligt liten. Varför skulle ett bolag anställa en nykläckt mupp när det finns massor med otroligt erfarna piloter som går arbetslösa. Som nämnts tidigare så får du vara glad om du får flyga fallskärmshoppare. Utan ersättning givetvis. Dessutom kostar det massor med pengar att hålla alla certifieringar vid liv.
Citera
2007-01-17, 09:43
  #9
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Ingen frisk människa satsar på pilotyrket i dag. Du får räkna med att slanta upp en halv miljon (minst) ur egen ficka och även om chansen att få jobb kanske inte är noll så är den otroligt liten. Varför skulle ett bolag anställa en nykläckt mupp när det finns massor med otroligt erfarna piloter som går arbetslösa. Som nämnts tidigare så får du vara glad om du får flyga fallskärmshoppare. Utan ersättning givetvis. Dessutom kostar det massor med pengar att hålla alla certifieringar vid liv.

Jag håller inte riktigt med där, vill man verkligen bli pilot och är beredd att kämpa för det så tycker jag att man ska försöka. Men man måste vara medveten om vilken risk man tar.

Ingen människa är helt frisk och alla gör konstiga val ibland. Tänk om alla bara skulle handla ekonomiskt korrekt hela tiden. Vilken tråkig värld vi skulle leva i.

Sedan finns omvägarna till flygjobb genom alla olika varianter att åka till olika kontinenter för att logga flygtid.
Citera
2007-01-17, 17:14
  #10
Medlem
J.Ks avatar
Man måste väl ha en rätt ansenlig mängd flygtimmar för att nåt bolag ens ska se åt en. Det är en rätt rejäl bunt med sedlar som ska upp innan man ens kan få anställning.
Citera
2007-01-17, 17:58
  #11
Medlem
svenils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackson
Här har du ett bra forum där det skrivs mycket om flyg och utbildningar: Flygyrket Forum

Det finns egentligen fyra vägar till att bli pilot om du inte har gått på något flyggymnasium.
[list=1][*]TFHS
Komplett pilotutbildning. Helt gratis. Dock svårt att komma in på. Det som krävs är en grundläggande gymnasiebehörighet + Fysik B, Engelska B och Matematik C.
De tillämpar tester vid antagningen. Första testdagen är samma som för den som ska bli stridspilot. Andra testdagen så är det psykologsamtal. Psykologerna på TFHS ser genomförd värnplikt (och då helst som GB/PB) som en mycket god merit. Tredje testdagen är bara de vanliga medicinska testerna.
http://www.tfhs.lu.se/

tack för informationen, det var mycket intressant att läsa. men jag förstår inte riktigt hur det skulle vara svårt att komma in på utbildningen jag citerade ovan, vari ligger det svåra? måste man ha 20.0 i sina gymnasiebetyg eller vad? de extrakurser du räknar upp är ju ingen direkt übermench-bedrift.
/svenil
Citera
2007-01-17, 19:10
  #12
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenil
tack för informationen, det var mycket intressant att läsa. men jag förstår inte riktigt hur det skulle vara svårt att komma in på utbildningen jag citerade ovan, vari ligger det svåra? måste man ha 20.0 i sina gymnasiebetyg eller vad? de extrakurser du räknar upp är ju ingen direkt übermench-bedrift.
/svenil
De gör egna tester för att bedöma vilka sökande som bäst lämpade som piloter.
Mer om det finns att läsa här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in