Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Skaffa dej en kompetens som gör dig oumbärlig, exv lär dig något arabiskt eller kinesiskt språk eller räkna ut vilken del av världen som kommer att hamna i fokus om, säg 4 år, och bosätt dig där och bygg upp ett kontaktnät och börja leverera artiklar och inslag när helvetet bryter ut.
Sen är det ju bra om du är en jävel på att skriva också, men det tar jag för givet att du förstår.
Språk har jag lätt för att lära mig och jag ska lära mig ryska. Just nu håller jag på och lär mig franska, och efter ryska så ska jag fortsätta med ett annat språk, antagligen arabiska eftersom det är i sådana länder allt händer. Serbokroatiska är säkert också ett nyttigt språk eftersom det händer mycket på Balkan.
Om jag ska flytta till något land så är nog nordvästra Afrika ett bra område. Ett stort krig är på väg och Afrika kommer att drabbas hårt av klimatförändringarna. Men går det inte att åka till t.ex Irak och bygga upp ett kontaktnät där? Det är ju trots allt det landet som folk är interesserade av, men interesset för mellanöstern kanske lägger sig om ett par år.
Registrerar man ett eget företag som frilansare eller är det bara att skicka in artiklar till olika tidningar? Jag vet ingenting om frilans, och tanken om att bli journalist slog mig igår. Innan hade jag ingen aning om vad jag ville bli, nu har jag äntligen hittat något som verkar interessant.
Jag hoppas att jag går min utbildning och när jag är klar så uppstår en situation liknande Irakriget. Farligt men alla är interesserade av det.
Citat:
Ursprungligen postat av Vippe
som jag ser det så har marknaden hårdnat utav helvete. Det räcker inte med att vara duktig, det handlar om kontakter. Dessutom ser de flesta tidningar till att de som redan finns i huset skriver det mesta. Dessvärre har dessutom betalningen gått ner sig som bara helvete det sista året.
Det där lät inte så bra. Tror du att yrket som frilansare håller på att dö ut?