• 1
  • 2
2007-01-01, 18:15
Medlem
Så här är dets avatar
Jag har nu funderat på vad jag ska göra med mitt liv, och kommit fram till att frilansjournalist skulle passa mig perfekt. Jag vill bli typen som åker runt i krigszoner och skriver artiklar, alltså en ny Åsne Seierstad.

Jag funderar på vilka utbildningar som krävs, arbetsvillkor och liknande. Jag känner att jag inte vill gå upp kl.6:00 varje morgon och gå till samma arbetsplats varje dag så därför skulle ett sådant jobb passa bra.
Citera
2007-01-01, 18:54
Medlem
Abunais avatar
Tror du inte det är bättre att satsa på att i slutändan bli utrikeskorrespondent för någon tidning/tv-kanal. Även om nog de flesta måste vara frilans i början så låter det jobbigt att inte veta om man kommer tjäna några stålar nästa månad om det skulle visa sig att man inte fick sig nått "scoop".
Citera
2007-01-01, 19:02
Medlem
mishimas avatar
Som jag ser det finns det bara en utbildning som kan ge dig ditt drömjobb.

http://www.jmg.gu.se/

Börja med att ta något skitjobb för att få arbetslivserfarenhet.
Citera
2007-01-02, 10:29
Bannlyst
Frilansjournalist - lätt

Ett av de lättare jobben som finns, eftersom det inte finns något arbetsgivaransvar.

Det är bara att skriva en bra artikel och sälja den till någon tidning.
Citera
2007-01-02, 11:34
Medlem
TTKs avatar
Det krävs inga utbildningar alls för att bli journalist, visst finns det utbildningar runt om i landet men det allra viktigaste är vad man producerar inte vad man läst.

Så om du vill bli journalist så är det bara att börja producera journalistiska alster och sälja in de till tidningarna. Börja med att ringa lokaltidningar och fråga om de har något som de skulle vara intresserade av eller skriv ett reportage om något intresant och försök sälja in den till lämpligt månadsmagasin.

Upptäcker du att du har vad som krävs för att producera text som bli publicerad så kan du överväga att försöka få någon formell journalistutbildning.
Citera
2007-01-02, 11:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Skaffa dej en kompetens som gör dig oumbärlig, exv lär dig något arabiskt eller kinesiskt språk eller räkna ut vilken del av världen som kommer att hamna i fokus om, säg 4 år, och bosätt dig där och bygg upp ett kontaktnät och börja leverera artiklar och inslag när helvetet bryter ut.
Sen är det ju bra om du är en jävel på att skriva också, men det tar jag för givet att du förstår.
Citera
2007-01-02, 11:59
Medlem
Som folk säger, det är bara till att skriva ihop något. Sedan är det populärt att lära sig hantera en kamera samtidigt för i dagens besparingstider är det tyvärr vanligt att folk vill ha intressanta bilder med artikeln och helst från samma källa iom att det blir billigare...

Just den kombinationen har gjort att det produceras [tekniskt] undermåliga bilder tillsammans med [journalistiskt] undermåliga artiklar i överflöd. Folk är OK på många saker, bra på ingenting.
Citera
2007-01-02, 18:03
Bannlyst
FrilansJournalist Lätt - MEN

Det gäller att få någon att betala vettiga pengar för det Du producerar.

BB Linda ville bli debattör men det enda hon kan tjäna vettiga pengar på är att visa pattarna & fittan. Det är därför som hon än idag arbetar som PappersHora.

Det gäller således att ha några tillgångar som folk vill betala för.

Det är inte så lätt att vara företagare!!!
Citera
2007-01-02, 18:19
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Som jag ser det finns det bara en utbildning som kan ge dig ditt drömjobb.

http://www.jmg.gu.se/

Börja med att ta något skitjobb för att få arbetslivserfarenhet.

Bra länk! jag tror nog att jag är tvungen att gå en utbildning för att kunna skriva bra artiklar.

Varför gnäller alla på arbetsvillkoren? Det är perfekt för mig att arbeta arslet av mig i en månad, för att sedan vara ledig en månad. Dessutom innebär jobbet mycket frihet. Jag tror nog att Irak är ett bra land i dagens läge, och jag är inte rädd för faror i krig och liknande.
Citera
2007-01-02, 18:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Bra länk! jag tror nog att jag är tvungen att gå en utbildning för att kunna skriva bra artiklar.

Varför gnäller alla på arbetsvillkoren? Det är perfekt för mig att arbeta arslet av mig i en månad, för att sedan vara ledig en månad. Dessutom innebär jobbet mycket frihet. Jag tror nog att Irak är ett bra land i dagens läge, och jag är inte rädd för faror i krig och liknande.

Men, det är väl ingen som har gnällt på arbetsvillkoren? Utom att det kommer att bli ojämna/osäkra inkomster. Om man är lagd åt att oroa sej för ekonomin så kan det eventuellt bli tufft. Men du verkar ju vara en tuffing så det blir säkert inga problem.
Citera
2007-01-02, 19:06
Medlem
som jag ser det så har marknaden hårdnat utav helvete. Det räcker inte med att vara duktig, det handlar om kontakter. Dessutom ser de flesta tidningar till att de som redan finns i huset skriver det mesta. Dessvärre har dessutom betalningen gått ner sig som bara helvete det sista året.
Citera
2007-01-02, 19:07
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Skaffa dej en kompetens som gör dig oumbärlig, exv lär dig något arabiskt eller kinesiskt språk eller räkna ut vilken del av världen som kommer att hamna i fokus om, säg 4 år, och bosätt dig där och bygg upp ett kontaktnät och börja leverera artiklar och inslag när helvetet bryter ut.
Sen är det ju bra om du är en jävel på att skriva också, men det tar jag för givet att du förstår.

Språk har jag lätt för att lära mig och jag ska lära mig ryska. Just nu håller jag på och lär mig franska, och efter ryska så ska jag fortsätta med ett annat språk, antagligen arabiska eftersom det är i sådana länder allt händer. Serbokroatiska är säkert också ett nyttigt språk eftersom det händer mycket på Balkan.

Om jag ska flytta till något land så är nog nordvästra Afrika ett bra område. Ett stort krig är på väg och Afrika kommer att drabbas hårt av klimatförändringarna. Men går det inte att åka till t.ex Irak och bygga upp ett kontaktnät där? Det är ju trots allt det landet som folk är interesserade av, men interesset för mellanöstern kanske lägger sig om ett par år.

Registrerar man ett eget företag som frilansare eller är det bara att skicka in artiklar till olika tidningar? Jag vet ingenting om frilans, och tanken om att bli journalist slog mig igår. Innan hade jag ingen aning om vad jag ville bli, nu har jag äntligen hittat något som verkar interessant.

Jag hoppas att jag går min utbildning och när jag är klar så uppstår en situation liknande Irakriget. Farligt men alla är interesserade av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Vippe
som jag ser det så har marknaden hårdnat utav helvete. Det räcker inte med att vara duktig, det handlar om kontakter. Dessutom ser de flesta tidningar till att de som redan finns i huset skriver det mesta. Dessvärre har dessutom betalningen gått ner sig som bara helvete det sista året.

Det där lät inte så bra. Tror du att yrket som frilansare håller på att dö ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in