2006-12-30, 08:23
Medlem
Så nu är det en ondskefull mördare mindre i världen,dock är jag lite besviken på att han blev hängd hade varit bättre folket hade fått stena honom till döds
Citera
2006-12-30, 09:23
Medlem
Kivans avatar
Jag tycker en omrostning kunde vara lamplig.
Citera
2006-12-30, 09:31
Medlem
zweinsteins avatar
Att välta en mur över en dödsdömd är det överlägset bästa sättet. Det är humor
Citera
2006-12-30, 09:35
Medlem
Dödsstraff är fel. Man behöver bara att väldigt enkelt logiskt resonemang för att visa det.

1. Låt oss anta att det finns vissa brott som är så hemska att endast döden är ett lämpligt straff. Mord bör vara ett av dessa.

2. Om en person blir oskydligt avrättad så betyder det att en person mördats.

3. Då är domaren, bödeln, juryn och alla som röstat för dödsstraff helt plötsligt mördare. Skall de då avrättas?

Dessutom är inte dödsstraff avskräckande heller. Folk mördas av tre orsaker:

1) I affekt - man kommer hem, finner frun i sängen med en annan man, skjuter ihjäl båda.

2) För pengar.

3) Av psykiskt sjuka människor.

I fall 1 verkar inte dödsstraff avskräckande, eftersom mannen inte agerar rationellt, utan dödar i stundens hetta. I fall 2 finns de som mördar för pengar. De tror aldrig att de kommer att åka fast, alltså verkar dödsstraffet inte avskräckande. I fall 3 finns de psyksjuka, som inte heller tänker rationellt, och dödsstraffet verkar alltså inte avskräckande där heller.
Citera
2006-12-30, 09:43
Medlem
Russinkungens avatar
Eftersom att han dog så kan man väl anta att han blev hängd rätt
Citera
2006-12-30, 09:46
Medlem
Kivans avatar
Jag borde inte ge mig in i nagon dodsstraffsdiskussion, men...

Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Dödsstraff är fel. Man behöver bara att väldigt enkelt logiskt resonemang för att visa det.

1. Låt oss anta att det finns vissa brott som är så hemska att endast döden är ett lämpligt straff. Mord bör vara ett av dessa.

3. Då är domaren, bödeln, juryn och alla som röstat för dödsstraff helt plötsligt mördare. Skall de då avrättas?

Med den logiken:
Fangelsestraff ar fel.

1. Låt oss anta att det finns vissa brott som är så hemska att endast fangelse är ett lämpligt straff. Frihetsberovande / kidnappning bör vara ett av dessa.

2. Om en person blir oskydligt fangslad så betyder det att en person blivit frihetsberovad / kidnappad.

3. Då är domaren, juryn, fangvakterna och alla som röstat för fangelsestraff helt plötsligt kidnappare. Skall de då fangslas?

Man kan inte ha ett rattssystem som utgar fran att oskyldiga doms. Da kan vi inte ha nagra straff alls.

Citat:
Dessutom är inte dödsstraff avskräckande heller. Folk mördas av tre orsaker:

1) I affekt - man kommer hem, finner frun i sängen med en annan man, skjuter ihjäl båda.

2) För pengar.

3) Av psykiskt sjuka människor.

I fall 1 verkar inte dödsstraff avskräckande, eftersom mannen inte agerar rationellt, utan dödar i stundens hetta. I fall 2 finns de som mördar för pengar. De tror aldrig att de kommer att åka fast, alltså verkar dödsstraffet inte avskräckande. I fall 3 finns de psyksjuka, som inte heller tänker rationellt, och dödsstraffet verkar alltså inte avskräckande där heller.

Men andra straff ar alltsa avskrackande? Sen anser jag inte att nagon skall domas till doden for vad den gjort i ditt forsta exempel, men det ar alltid fran fall till fall.

Edit: Om man har DNA-bevis och filmer som bevisar att nagon ar skyldig till ett brott som motiverar dodsstraff och den anklagade dessutom erkanner, skall man da kunna doma honom till doden?

Om du tanker svara att nagot aldrig kan vara 100% bevisat, menar du att man kan doma till nagot annat straff om det nu aldrig gar att till 100% bevisa att nagon ar skyldig?
Citera
2006-12-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Men andra straff ar alltsa avskrackande? Sen anser jag inte att nagon skall domas till doden for vad den gjort i ditt forsta exempel, men det ar alltid fran fall till fall.
Nej, men ett fängelsestraff hindrar personen från att begå fler brott under tiden han sitter inlåst i alla fall.
Citat:
Edit: Om man har DNA-bevis och filmer som bevisar att nagon ar skyldig till ett brott som motiverar dodsstraff och den anklagade dessutom erkanner, skall man da kunna doma honom till doden?
Inga bevis är 100% säkra. Även om det är 99,999% säkerhet så kommer oskyldiga att dödas.
Citat:
Om du tanker svara att nagot aldrig kan vara 100% bevisat, menar du att man kan doma till nagot annat straff om det nu aldrig gar att till 100% bevisa att nagon ar skyldig?
Ja, det anser jag, eftersom man kan kompensera en person som suttit i fängelse i tio år, oskyldigt dömd. Det är en aning svårare att kompensera en död person.
Citera
2006-12-30, 09:59
Medlem
Psyko Dads avatar
Rätt tt han avrättades.
Fel att det var en så lindrig snabb död.
Dödsstraff behöver inte vara avskräckande. Det räcker med att förinta vidriga människor som har förbrukat sin rätt att leva.
Varför ska dom sparas och kosta en massa pengar. Dödsstraff är att föredra framför vård. Då jag har sett flertalet återfalls brottslingar som fått vård.
Hur mkt rätt ska dom ha att förstöra andras liv?
Citera
2006-12-30, 10:01
Medlem
Ladidas avatar
Eftersom Saddam inte är en brottsling i den klassiska termen så skickar jag den här till Politik Utrikes.
Det finns för övrigt en tråd som handlar om dödsstraffet här i krim.

Krim------>PU.

/Mod.
Citera
2006-12-30, 10:23
Medlem
zweinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777

Det väldigt logiska resonemanget föll plötsligt som en pannkaka.
Citera
2006-12-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Rätt tt han avrättades.
Fel att det var en så lindrig snabb död.
Dödsstraff behöver inte vara avskräckande. Det räcker med att förinta vidriga människor som har förbrukat sin rätt att leva.
Varför ska dom sparas och kosta en massa pengar. Dödsstraff är att föredra framför vård. Då jag har sett flertalet återfalls brottslingar som fått vård.
Hur mkt rätt ska dom ha att förstöra andras liv?

jag har hört att dödstraff kostar typ lika mkt som livstidsdömda, om inte mer . kanske är fel.
Citera
2006-12-30, 10:27
Bannlyst
Är uppriktigt ledsen för att Saddam avrättades. Han var den ende, förutom Israel, som på allvar stod upp emot de snedögda och snipnästa azerijävlarna.

Kan i alla fall trösta mig med att många iranier än idag lider av sviterna efter giftgasen som användes under Iran-Irakkriget. Saddams arv kommer leva vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in