• 1
  • 2
2006-12-12, 17:14
Medlem
hittade en flaska glögg (röd blossa) längst in i skåpet. oöppnad. den gick ut för 4 år sedan...vad tror ni hänt med den? kan man dricka den måntro? e sjukt sugen på glögg....
Citera
2006-12-12, 17:16
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Saftglögg eller stark?
Hur som hellst kan du helt klart dricka den, enda skillnaden är att den smakar lite mindre än vanligt.
Citera
2006-12-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Saftglögg eller stark?
Hur som hellst kan du helt klart dricka den, enda skillnaden är att den smakar lite mindre än vanligt.
vinglögg såklart!10 % har du erfarenhet av gammal glögg eller?
Citera
2006-12-12, 18:14
Medlem
Gromnas avatar
glögg är ju vin med diverse kryddor, och vin blir ju bättre med åren. jag skulle intevara rädd för att öppna flaskan och ta en smak.
Citera
2006-12-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
glögg är ju vin med diverse kryddor, och vin blir ju bättre med åren. jag skulle intevara rädd för att öppna flaskan och ta en smak.
ok, ska testa ikväll...återkommer med mitt omdöme om smaken. om jag inte postar här igen ligger jag väl död glögg-förgiftad!

men varför har den en bäst före-datum då?
Citera
2006-12-12, 18:35
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Mjo lite erfarenhet har jag, men det är hemgjord glögg som får ligga MINST ett år. Smakerna blir lite rundare och kryddorna blir mindre skarpa. Förutom det händer det att köpt glögg som ex blossa får lite fällningar i botten, men det är ingen fara.
Citera
2006-12-12, 18:44
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg
ok, ska testa ikväll...återkommer med mitt omdöme om smaken. om jag inte postar här igen ligger jag väl död glögg-förgiftad!

men varför har den en bäst före-datum då?

datumet är väl något löjligt eu-påhitt? har för mig att all mat och dryck måste ha ett datum. är inte helt säker.
Citera
2006-12-12, 19:02
Medlem
dePauls avatar
Enklast är att helt enkelt smaka på det. Smakar det OK, så är det OK. Det som kan hända är att glöggen ibland härsknar, dvs blir sur. Det känner du i så fall med en gång. Lycka till.

~Paul~
Citera
2006-12-13, 12:51
Medlem
Citat:

Om det ändå vore så att det stämmde. Visst många viner vinner på lagring, samtigt som andra bör konsumeras samma år som de inhandlades. Hade en bra flaska Crozes-Hermitage som surnade efter redan 3 år.

Som andra redan nämnt risken är snartast att den tappat smak eller surnat. Bara att öppna o smaka!
Citera
2006-12-13, 13:26
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg
den gick ut för 4 år sedan...vad tror ni hänt med den? kan man dricka den måntro?

den har givetvis börjat krylla av dödliga bakterier & är självklart rent dödsgiftig.

du kan ju absolut inte förtära något som har gått ut!
Citera
2006-12-13, 16:22
Medlem
Gromnas avatar
hur gick det då?
Citera
2006-12-13, 20:17
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Citat:
hur gick det då?