Citat:
Ursprungligen postat av njurpaj
Tjena.
Nu har det blivit dags för ett inköp av en stycke köksmixer. Vad ska jag tänka på, vad ska jag undvika? Vägled mig i detta val. Den ska huvudsakligen användas till att mixa soppor och drycker, och måste kunna krossa is, annars är det inte så mycket. Plastbägare föredras framför glas, eftersom jag är en klumpeduns, vad ska jag mer ha i åtanke?
Först och främst kolla styrkan i motorn. Ju högre styrka desto fler hastigheter har mixern, rent allmänt. Du skall undvika mixertyper som kör igång med ett ryck, försök att välja en med "slowstart".
Tvärtom mot vad du skriver så skulle jag köpa en med glasbägare. De är oftast tillverkade i "okrossbart" glas som är tuffare än all plast.
Köp en mixer som går att öppna i botten för underlättande i samband med rengöring/disk.
Välj en modell som har så många hastigheter som möjligt, helst flytande övergångar mellan dem.
Det finns en Philips som kostar lite drygt 600 som har alla dessa parametrar. Googla runt lite. Vill du ha flashigare mixer så kolla in Kitchen Aid. Dyra som vanligt med fina.
~Paul~