2006-11-22, 20:36
Bannlyst
Hör här, jag skulle behöva lite hjälp då va. Jag har tidigare åkt dit för lite grejer som olovlig körning och att ha slafat i en källare, ja alltså det var nåt pannrum, jag hade blivit utlåst och så va. Snatteri nån gång och för att ha stått och sparkat på en parkeringsautomat. Nu ör det så att jag och en kompis gjorde inbrott i en källare. Det har tidigare varit ett öppet fönster, men det är bra där, vi har lagt dit grejer och så. Men nu krajade vi en sån där liten ruta och smet in. En ruta i markhöjd ni vet. Nån har tydligen sett det, det var på dan och vi trodde folk var på jobbet vet ni. Men i alla fall helt plötsligt står snuten där! Kommer det bli kåken? Alltså vi stal ingenting! Bara var där i andra ärenden!
Citera
2006-11-22, 20:59
Medlem
Om det är som du skriver borde du dömas till skadegörelse och hemfridsbrott eller olaga intrång.

Det högsta straffet bland dessa är hemfridsbrott/olaga intrång.
Dessa ger 2 år maximalt.

Skadegörelse ger maximalt 1 år.

Troligen kommer de misstänka grov stöld dock. Hoppas du har en bra advokat.
Maxstraff 6 år. Vanlig stöld har maxstraff 2 år.

8§ brottsbalken
Citat:
4 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grov stöld dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om tillgreppet skett efter intrång i bostad, om det avsett sak som någon bar på sig, om gärningsmannen varit försedd med vapen, sprängämne eller annat dylikt hjälpmedel eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig eller hänsynslös art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada. Lag (1988:2).
Citera
2006-11-22, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
Om det är som du skriver borde du dömas till skadegörelse och hemfridsbrott eller olaga intrång.

Det högsta straffet bland dessa är hemfridsbrott/olaga intrång.
Dessa ger 2 år maximalt.

Skadegörelse ger maximalt 1 år.

Troligen kommer de misstänka grov stöld dock. Hoppas du har en bra advokat.
Maxstraff 6 år. Vanlig stöld har maxstraff 2 år.

8§ brottsbalken

Asså det fann inget att stjäla där. Vi satt och sniffade där bara Vi hade dragit dit madrasser och grejer bara. Det var tomt i övrigt.
Citera
2006-11-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-pangpang
Asså det fann inget att stjäla där. Vi satt och sniffade där bara Vi hade dragit dit madrasser och grejer bara. Det var tomt i övrigt.

Det låter som bra förutsättningar för att slippa misstankar om inbrott.
Skönt
Citera
2006-11-22, 22:17
Medlem
bluehills avatar
Ev. egenmäktigt förfarande...
Citera
2006-11-23, 00:29
Medlem
Du döms för det som ditt uppsåt täcker. Om det fanns att stjäla så blir det antagligen försök till stöld. Bevisbördan för uppsåtet ligger på åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in