Tänkte ta upp ett kärt ämne här. Jag undrar vilken kockkniv du använder i ditt kök samt längden och ev. utförandet.
Själv kör jag med en Satake Chef's. Den har ett 240 mm långt semi-santokublad tillverkat i VG-10 rfr stål. Kniven tillverkas tyvärr inte längre men den påminner en del om den nu så populära MAC-kniven i samma längd:
Tänkte ta upp ett kärt ämne här. Jag undrar vilken kockkniv du använder i ditt kök samt längden och ev. utförandet.
Själv kör jag med en Satake Chef's. Den har ett 240 mm långt semi-santokublad tillverkat i VG-10 rfr stål. Kniven tillverkas tyvärr inte längre men den påminner en del om den nu så populära MAC-kniven i samma längd:
Själv har man Globalknivarna hemma! Hela setet! Kanske inte mycket att hurra för men jag trivs mycket bra med dem, bra grepp som ger stabilt handgrepp!
Själv har man Globalknivarna hemma! Hela setet! Kanske inte mycket att hurra för men jag trivs mycket bra med dem, bra grepp som ger stabilt handgrepp!
Hm, annars brukar det vara just greppet de flesta klagar på i samband med Globalknivarna.
Jag har 2 knivar jag använder, KaiShun Kockkniv 25cm och KaiShun Universalkniv 15cm. Jag blev pålurad dom(trodde jag) men nu skulle jag inte vilja ha annat.
Det är väldigt mycket helmetallknivar här. Själv är jag inte så värst förtjust i dem men visst har de en del fördelar.
Till vilken utsträckning använder ni just kockkniven? Jag märker att det är det första jag grabbar tag i, även om det kanske finns andra knivar som skulle kunna göra jobbet bättre.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!