• 1
  • 2
2006-11-11, 05:53
Medlem
Har ni en modern stekpanna, av typ teflon? Eller vad steker ni i? Hur ser eran stekpanna ut, vad är den gjord utav?

Själv steker jag i en gammal gjutjärnsstekpanna.....; i mitt tycke det bästa som går/ finns att steka i: Det bränner inte fast i densamma, det går att sätta in den i ugnen för att göra/ baka "Butterkaka" i(inget plasthandtag), den är gjord för all sorters fett.
Enda nackdelen med en gjutjärnsstekpanna är att den är tung att hantera och att handtaget är öppet(ligger den i slasken så innehåller den alltid sådant man inte vill ska rinna ned över skåpdörr och/ eller sig själv, typ vatten blandat med kaffesump, o. d).

Vad steker ni i? Och är ni nöjda med det steker ni; jag hävdar, med en dåres bestämdhet, att en modern stekpanna inte är något att ha!?
Citera
2006-11-11, 06:25
Medlem
Ned Seagoons avatar
Vänta nu, fattar ingenting här. Varför i hela friden har du din stekpanna i slasken?!

Och för att besvara frågan: Ja, gjutjärn rockar. Glöm teflon.

Den enda stekpanna man behöver, även om en sautépanna i rostfritt kan rekommenderas som komplement.
Citera
2006-11-11, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Seagoon
Vänta nu, fattar ingenting här. Varför i hela friden har du din stekpanna i slasken?!

Håll dig till topic eller du får en stekpanna av gjutjärn i skallen
Citera
2006-11-11, 06:31
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Håll dig till topic eller du får en stekpanna av gjutjärn i skallen

Se ovan...

Och du får banne mig förklara det där med slasken nu.
Citera
2006-11-11, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Seagoon
Se ovan...

Och du får banne mig förklara det där med slasken nu.

Okej, då:
Den trivs i slasken. Detta har den sagt till mig. Terry Evans är satt på (för- )fallet
Citera
2006-11-11, 08:00
Medlem
Trumpeters avatar
Har en gjutjärnspanna, men brukar oftast använda teflonpanna.
Citera
2006-11-11, 12:40
Bannlyst
Har en teflonpanna och steker aldrig i nå sorts fett eller olja.
Citera
2006-11-11, 12:41
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovebringer
Har en teflonpanna och steker aldrig i nå sorts fett eller olja.

Vad steker du med då? Själv har jag teflon och steker med olivolja.
Citera
2006-11-11, 12:46
Medlem
Blå Rutas avatar
Använder teflonpanna från ikea och slänger i fett som är en blandning mellan olja och smör.
Att jag är student och min mat jämt brukar vara "steka nåt kött, koka nåt vegetariskt samt hälla på ketchup" gör kanske att jag inte räknas?
Citera
2006-11-11, 12:54
Medlem
Kör både och. Teflonpanna är bra och praktisk till mycket. Har dock väldiga problem med mina gjutjärnspannor. Trots att jag sköter dem enligt konstens alla regler så fastnar maten väldigt lätt. Men jag använder väl dålig teknik antar jag...

De rostfria pannorna verkar intressanta. Vad är fördelen med dessa?
Citera
2006-11-11, 13:07
Medlem
bertil_ks avatar
Jag hade en gjutjärnspanna innan somjag var väldigt nöjd med. Nu har jag dock hällspis och då kan man ju inte använda gjutjärn (?), så jag kör med teflon.

Använder oftast Becel flytande margarin och smör ibland när jag vill ha det extra gott och onyttigt.
Citera
2006-11-11, 14:15
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutpeddler
De rostfria pannorna verkar intressanta. Vad är fördelen med dessa?

Den enda egentliga fördelen är att rostfritt inte är reaktivt (per definition!) och tål därmed syra. Således utmärkt om man vill kunna deglacera pannan efter en stekning/sautéring.

Citat:
Ursprungligen postat av bertil_k
Jag hade en gjutjärnspanna innan somjag var väldigt nöjd med. Nu har jag dock hällspis och då kan man ju inte använda gjutjärn (?), så jag kör med teflon.

Klart att man kan! Vad är det där för myt?

En häll värmer kokkärlen genom konduktion, precis på samma sätt som en elektrisk värmeplatta.

Förmodligen har du hört något om att en induktionshäll kräver särskilda kokkärl. Detta stämmer - kokkärlen måste vara magnetiska. Nu råkar ju förstås gjutjärn vara något av det mest magnetiska som finns, så även här fungerar den gamla pannan utmärkt!

Fram med gjutjärnet nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in