• 1
  • 2
2006-11-09, 21:37
Medlem
Hjärnans utveckling går väldigt simplifierat till såhär;

0-10 års ålder; Nervförbindelserna mellan hjärnans två halvor är delvis utvecklade. Efter 10 års ålder byggs de ut fullständigt så hjärnan kan arbeta som en hel enhet.

11 års ålder; Prefrontalcortex, även kallat pannloben är centrum för vårt förnuft, samvete och planeringsförmåga. Vid den här åldern har maximalt med nervförbindelser utvecklats. Den här delen av hjärnan kommer följande år bombarderas med intryck.

12-14 års ålder; Nu utvecklas nervförbindelser i centrum för känslolivet och limbiska systemet. Eftersom prefrontalcortex inte är färdigutvecklad anses vi vara fångar i våra känslor då nervsystemet jobbar för fullt.

14-20 års ålder; Nu sker en gallring bland alla nervförbindelser i prefrontala cortex och i resten utav hjärnan. De synapser(nervkontakter) som används förstärks medans de som inte används tas bort eller tvinar bort. I takt med det mognar personligheten.

Könshormoner påverkar i allra högsta grad utvecklingen av nervsystemet i hjärnan och KOMMER ATT FÖRÄNDRA DIN PERSONLIGHET OCH PSYKOLOGISKA EGENSKAPER FÖR RESTEN AV DITT LIV. Är du under 20 år ska du inte röra androgener, eller några andra hormoner eller substanser som kan påverka din neurologiska utveckling. Finns gott om skräckexempel bland människor som sniffat lim i sina tonår t.ex.
Citera
2006-11-09, 21:39
Medlem
Bra att du tog hand om den psykiska delen.
Fyiskt hoppas jag alla redan vet problemen om man brukar steroider i tonåren.
Citera
2006-11-09, 21:49
Medlem
nervcellernas struktur i hjärnan utvecklas och cementeras i tonåren, att förändra dom via könshormoner(steroider) är att bokstavligt talat förändra din personlighet för resten av ditt liv, och då det oftast rör sig om extrema mängder steroider som kroppen inte är van vid(så höga halter) så uttrycker sig de neurologiska skillnaderna som extrema även dom, impulsivitet, aggresivitet/känslomässiga aspekter etc..
Citera
2007-02-26, 23:52
Medlem
desperathemmafrs avatar
Vad ingår här? Bara anabol och liknade eller gäller även kreatin och proteiner och annat sånt?
Citera
2007-02-27, 00:38
Medlem
k0nsls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desperathemmafr
Vad ingår här? Bara anabol och liknade eller gäller även kreatin och proteiner och annat sånt?

Det gäller bara anabola androgena steroider.
Citera
2007-02-27, 13:23
Medlem
insolents avatar
Jag har ställt frågan förr men: För unga ska det väl inte vara någon större fara än för andra att köra peptider? T ex IGF-LR3
Något off topic kanske fast ändå inte
Citera
2007-04-13, 11:11
Medlem
insolents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke112
14-20 års ålder; Nu sker en gallring bland alla nervförbindelser i prefrontala cortex och i resten utav hjärnan. De synapser(nervkontakter) som används förstärks medans de som inte används tas bort eller tvinar bort. I takt med det mognar personligheten.

Detta är ju inget som händer över en natt bara för att att någon 14-20 tar steroider? Säg att en kortare kur på 6v genomförs och att ingen speciell nedstängning "uppkommer" och värdena återgår till det normala som var innan kuren. Då kan man väl omöjligt säga att personligheten KOMMER vara märkvärt förändrad?
Okej att skrämma bort unga men faktan är ändå det viktiga så svara nu ärligt på mina frågor.
Citera
2007-04-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insolent
Detta är ju inget som händer över en natt bara för att att någon 14-20 tar steroider? Säg att en kortare kur på 6v genomförs och att ingen speciell nedstängning "uppkommer" och värdena återgår till det normala som var innan kuren. Då kan man väl omöjligt säga att personligheten KOMMER vara märkvärt förändrad?
Okej att skrämma bort unga men faktan är ändå det viktiga så svara nu ärligt på mina frågor.

Vad har nedstängningen med saken att göra?
Steroider verkar direkt på neuronerna i din hjärna. Ja jo din personlighet kommer inte vara märkvärt förändrad, precis som att dina muskler kommer inte märkvärt förändras när du kurar, eller din röst, eller hår på bröstet/ansiktet, eller hår på huvudet, eller talgkörtlarnas fettutsöndring.

Försöker du verkligen hårt för att vara en tomte nu ?
Citera
2007-04-13, 12:11
Medlem
insolents avatar
Citat:
Vad har nedstängningen med saken att göra?
Steroider verkar direkt på neuronerna i din hjärna. Ja jo din personlighet kommer inte vara märkvärt förändrad, precis som att dina muskler kommer inte märkvärt förändras när du kurar, eller din röst, eller hår på bröstet/ansiktet, eller hår på huvudet, eller talgkörtlarnas fettutsöndring.

Försöker du verkligen hårt för att vara en tomte nu ?

Vad har en kur på 6v med saken att göra? Jag försöker bara bilda ett scenario och förstå hur det egentligen fungerar. Vill du inte svara på frågor på ett vettigt sätt -> sluta posta?

Tomte? Lägg ned sån attityd snälla. Jag undrar bara eftersom det låter så jävla hårddraget.
Citera
2007-04-13, 13:39
Medlem
Citat:
Vad har en kur på 6v med saken att göra? Jag försöker bara bilda ett scenario och förstå hur det egentligen fungerar. Vill du inte svara på frågor på ett vettigt sätt -> sluta posta?

Tomte? Lägg ned sån attityd snälla. Jag undrar bara eftersom det låter så jävla hårddraget.

Det är vad du får när du försöker förringa steroider och dess effekt. En bister verklighet är att många ungdomar lider av psykiska och fysiska åkommor för resten av deras liv genom att köra steroider i sina tonår. Och ja jag är väl medveten om dos-effekt förhållandet.

Vill du veta specifikt vad det va som fick min attityd att vakna så ger jag dig dessa tre meningar.
Citat:
Detta är ju inget som händer över en natt bara för att att någon 14-20 tar steroider?
Citat:
... omöjligt säga ...
Citat:
...så svara nu ärligt på mina frågor.
Citera
2007-04-13, 13:57
Medlem
insolents avatar
Citat:
Vill du veta specifikt vad det va som fick min attityd att vakna så ger jag dig dessa tre meningar.

De två första där var frågor alltså inte direkt några påståenden. Den sista meningen har jag formulerat konstigt. Förstår egentligen inte vad du tyckte var fel med det?
Citera
2007-04-13, 14:01
Medlem
jeanclaudes avatar
Sätter igång med min kur på 20-årsdagen micke!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in