2006-10-06, 16:44
Medlem
Hej, jag är lite sugen på att köpa en sk "grön laser" och har lite funderingar..

Inom Sverige(EU?) får väl lasrar max vara på 5mW? Men på te.x. http://search.ebay.co.uk/green-laser...opZ3QQsbrsrtZl är det väldigt få som är mindre än 5mW, stoppar dom sånt någonstans på vägen då eller?
Citera
2006-10-10, 18:22
Medlem
erik_ande_85s avatar
du kan vara lugn, posten har ingen koll, dom öppnar nästan aldrig paket. du kan köpa en stungun därifrån och komma igenom, skulle inte förvåna mig om du skulle komma igenom med en 9mm pistol heller.
Citera
2006-10-10, 18:28
Medlem
Avva66s avatar
Om dom nu mot all förmodan skulle stoppa leveransen så kan det ju knappast vara en brottslig handling i alla fall. Man kan ju bara inte hålla reda på alla regler.
Citera
2006-10-10, 20:37
Medlem
raskenss avatar
Tror inte det är några problem alls. Har inte lagstiftningen framför mig men det är inte på några problem att inköpa eller importera kraftiga lasrar helt lagligt. Däremot bör du nog inte springa omkring på stan och lysa på folk t ex Där finns det troligen god lagstiftnig. Har du vetenskapliga syfter kan du nog köpa hur kraftitga lasrar som helst. Men som sagt har inte helt koll på juridiken
Citera
2006-10-10, 20:50
Medlem
wääuus avatar
Helvete! 0.06 brittiska pund för en 95mW grön laser, dock 10 i frakt men billigt! Vad gick den för?
Citera
2006-10-10, 22:50
Medlem
raskenss avatar
Jo det är ju onekligen billigt men priset brukar bli högre mot slutet av auktionerna. Av någon konstig anledning brukar budgivarna sitta och ruva tills en minut före auktionen avslutas då dom lägger ett bud. Ganska dumt då man ändå kan lägga ett maxbud, som ebay sköter automatiskt.

kolla bara att säljaren har positiva omdömmen så brukar det vara seriöst.
Citera
2006-10-11, 13:05
Medlem
Tackar för era bra svar!
Har nu betalat, ca 500:- slutade det på, 38 pund tror jag, inklusive frakt, så ökar gör det ju

Känns ganska overkligt att dom skulle öppna ett helt oskyldigt paket, och desutom göra något för en liten laserpekare, dom har nog bätre saker för sig.
min var dock på 30mw, för dom på 50 och uppåt var utanför det jag ville ge, det är åndå bara en leksak jag köper

Och ja, jag tror nog killen är säker, 26580 feedbacks och 98.4 positiva. Känner mig lugn.

Kan lämna en liten review sen när jag får laserpekaren?
Citera
2006-10-11, 13:45
Medlem
Offices avatar
Alltså, det här med effekt o.s.v, väldigt svårt att föreställa sig tycker jag som aldrig har hållt på med lasrar. Hur hög effekt krävs för att t.ex. smälla en balong på någon sekund? Göra brännmärken i trä? Skoja med någon på bussen?
Citera
2006-10-11, 14:22
Medlem
raskenss avatar
En review är alltid trevligt.
Citera
2006-10-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Alltså, det här med effekt o.s.v, väldigt svårt att föreställa sig tycker jag som aldrig har hållt på med lasrar. Hur hög effekt krävs för att t.ex. smälla en balong på någon sekund? Göra brännmärken i trä? Skoja med någon på bussen?

Jag är ingen expert, men uppfattningen jag fått är att det krävs minst 100mw för att kunna göra någon "skada", dock så är 30mw tillräckligt för att skada synen så försiktig ska man vara ändå, tänka på är att vanliga röda ligger oftast under 1mw.
Citera
2006-10-11, 16:57
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Om dom nu mot all förmodan skulle stoppa leveransen så kan det ju knappast vara en brottslig handling i alla fall. Man kan ju bara inte hålla reda på alla regler.
Jo, det är man skyldig att hålla reda på. Man har fullt straffansvar för alla lagar oavsett vad man vet om dem. Men påföljden för smuggling eller vilket brott som kan komma ifråga i det här fallet lär vara ringa, dagsböter som mest, fast det skulle kanske inte gå till åtal alls eftersom det kan vara svårt att bevisa att mottagaren visste vad som var i paketet. Dessutom är som sagt risken för upptäckt utomordentligt låg.

Man kan säga att lagen bara används mot (politiskt?) misshagliga personer som polisen punktbevakar i avsikt att sätta dit dem för vad som helst. Förutom att den är till för att gynna nåt kommersiellt intresse som varit med och mutat fram förbudet. Det vore t.ex. omöjligt att behålla ett politiskt förtroende uppdrag om man åkt fast för illegal lasersmuggling.

Vad används den till förresten? Bara för att sätta en grön prick på en vägg?
Citera
2006-10-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Jo, det är man skyldig att hålla reda på. Man har fullt straffansvar för alla lagar oavsett vad man vet om dem. Men påföljden för smuggling eller vilket brott som kan komma ifråga i det här fallet lär vara ringa, dagsböter som mest, fast det skulle kanske inte gå till åtal alls eftersom det kan vara svårt att bevisa att mottagaren visste vad som var i paketet. Dessutom är som sagt risken för upptäckt utomordentligt låg.

Man kan säga att lagen bara används mot (politiskt?) misshagliga personer som polisen punktbevakar i avsikt att sätta dit dem för vad som helst. Förutom att den är till för att gynna nåt kommersiellt intresse som varit med och mutat fram förbudet. Det vore t.ex. omöjligt att behålla ett politiskt förtroende uppdrag om man åkt fast för illegal lasersmuggling.
Och, jag har svårt att tro att Polisen faktiskt skulle bry sig om en ynka laserpekare.. :P

Citat:
Vad används den till förresten? Bara för att sätta en grön prick på en vägg?

För min del, ja. Och jag tror jagare har nytta av en starkare laserpekare, men dom använder knappats en laserpekare utan en laser monterad på vapnet. Och exemplet alla säljare använde var ju att använda den för att "peka" på stjärnorna, eftersom man kan se strålen i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in