2006-10-01, 17:46
Medlem
naughtyboy72s avatar
Detta råkade jag ut för i sommras:

Efter att varit på krogen så var det en kille som var lite stökig. Polisen kom till plats och slet upp han mot polisbilen. Jag tog fyra foton med min mobilkamera på detta på avstånd.
Då händer detta: Dom griper mig för lagen om paragraf 63 eller 64 och ska släpa in mig på fyllehäktet. Faktum var att jag druckit några öl(5-6) men var helt klar i huvudet. Detta påpekade jag för polisen men det sket dom i,när jag väl kommit in i fyllehäcken så kommer nått överstebefäl och tittar på mig halvt genom dörren och bedömmer att dom ska hålla mig kvar.Deta tog 1-2 sek för han att besluta Sen försöker ena snuten att ta min mobil eller förmå mig att plocka bort bilderna frivilligt eller om dom ska göra det..men jag lyckas slita ur batteriet så dom ej ska komma åt korten eller innehållet i mobilen."Bilderna sparas" Jag är vaken hela natten tills att nån ska komma och förklara för mig varför dom gjort så här. Men som vanligt utan respons.

Sen ringer jag på klockan och ber att på pissa. efter en 2 och en halv timme kommer någon.Ber att få pissa och får tillsvars "Vi ska se vad vi kan göra åt den saken" 3 timmar senare kommer en och släpper ut mig för att få pissa men då har man tagit saken i egna händer och pissat i den lilla brunnen.kl 9.15 släpps jag ut och blir meddelad att jag blivit omhändertagen enligt LOB och inte paragraf 63-64.

Någon som kan svara på detta?

Får man ej ta kort på ett ingripande?
Vad är paragraf 63-64?
Citera
2006-10-01, 22:57
Medlem
Vilsens avatar
Jag hittade en bra sida med google som beskrev vad man fick fota eller inte.
Jag gissar att polismannen hittade samma sida när han dubbelkollade innan han sa vad du var bustad för så du inte skulle anmäla honom för tjänstefel.
Han ansåg alltså att det var hans rätt att slippa bli fotograferad och bände på lagen till sin fördel för att få dig att sluta.
Citera
2006-10-02, 09:16
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naughtyboy72
...

Någon som kan svara på detta?

Får man ej ta kort på ett ingripande?
Vad är paragraf 63-64?
Du får fotografera ingripanden.

Jag vet inte vad paragraf 63-64 är.

LOB är en lurig lag, det är svårt att bevisa att det inte var korrekt att omhänderta dig m.h.a. LOB.
Citera
2006-10-02, 09:34
Medlem
HerrStrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Du får fotografera ingripanden.

Jag vet inte vad paragraf 63-64 är.

LOB är en lurig lag, det är svårt att bevisa att det inte var korrekt att omhänderta dig m.h.a. LOB.

Exakt samma sak hände mig för ett par år sedan. Jag blev omhändertagen trots jag var inte full eller stökig, jag försökte bara prata med poliserna som hade omhändertagit min kompis. Vad hände mig, jo, jag blev omhändertagen enligt LOB, och fick stanna i cellen 4-5 timmar. Jag ringde flera ggr o bad om att få pissa. När dom äntliger kommer o öppnar dörren, säger dom bara - Vänta 20 min så ska du få gå o pissa. Inget hände på 2 timmar. Jag ringde igen. Exakt samma sak igen, - Vänta 20 min så ska du få pissa.. Inget hände på 1 timme nu, sen blev jag utsläppt.

Dessutom delade jag cellen med en jävla fyllegubbe..

Jag tror dock att det är vanligt att poliser missbrukar makten och tar in personer dom tycker är irriterande. Jag var med all rätt irriterande för att jag HADE rätt angående varför dom felaktigt omhändertagit kompisen.
Citera
2006-10-02, 14:34
Medlem
EJ EJ EJ bra att få lob om man har körkort då anmärkning skickas till länsstyrelsen...

Du kan ju anmäla men mot polisen kan du inte göra ett skit. Sverige = gestapo
Citera
2006-10-02, 14:47
Medlem
Ignatius Is avatar
Det är ganska konstigt att det inte krävs utandningsprov vid omhändertagande enligt LOB. Ett mycket enkelt sätt att öka rättssäkerheten och eliminera risken för att poliser använder lagstiftningen som ett instrument för att bli av med misshagliga personer.

Någon som vet hur resonemanget har gått?
Citera
2006-10-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
Gör en JO-anmälan!

Skriv historien som du beskrev den här.
Hävda bilderna som bevis på att du inte var så full att du inte kunde ta hand om dig själv. Bilderna är ju raka och fina och ser inte ut att vara tagna av en person som är så berusad att han inte kan ta hand om sig själv.

Det går att skicka en anmälan via e-post även om de föredrar en riktigt underskriven anmälan.

För din och alla andras skull gör en JO-anmälan.

Edit: Bilderna jag syftade på var inte trådskaparens. Mitt misstag.

Felbilder Shellman, men oavsett.

Detta skulle givetvis inte räcka för att fälla en polis.

En person som LOBBAS behöver inte vara så onykter så att man inte kan ta fina fotografier utan stativ, det är inte ett av kriterierna i LOB-paragrafen.

Det är heller inte så enkelt som att man skall kunna kräva ett utandningsprov på stationen när man e lobbad.

Olika människor reagerar olika på alkohol, någon som blir märkbart påverkad vid 0,5promille medan det krävs 1,5promille för hans kompis innan denne blir synbart påverkad.

Dessutom finns det andra droger som påverkar beteendet som ändå inte syns på ett alkoholutandningsprov.

Kontentan=Utandningsprov på stationen löser ingenting.
Citera
2006-10-03, 04:18
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie

Det är heller inte så enkelt som att man skall kunna kräva ett utandningsprov på stationen när man e lobbad.

Olika människor reagerar olika på alkohol, någon som blir märkbart påverkad vid 0,5promille medan det krävs 1,5promille för hans kompis innan denne blir synbart påverkad.

Dessutom finns det andra droger som påverkar beteendet som ändå inte syns på ett alkoholutandningsprov.

Viss bevisning är alltid bättre än ingen bevisning. Möjligt att utandningsprovet inte är en optimal lösning, men det kan väl ändå inte vara NEGATIVT att man skall få ta ett sådant? Speciellt om man själv begär det?

Exakt det här resonemanget kan man ju även föra i trafikhänseende, människor påverkas olika av alkohol och vissa droger syns inte alls. Så varför ha tester av nykterhet i trafiken?
Citera
2006-10-03, 07:09
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie

Det är iofs ganska sällsynt, men man kan ju faktiskt vara sjuk och inte berusad, eller ha en mkt låg berusningsgrad, vilket ett utandningsprov skulle bevisa (till viss del). Dessutom kan en LOB:ning ha en avsevärd effekt på en persons liv, och om den då skedde på grund av polisiärt godtycke, då är det ju mindre lyckat (tänk ex.vis Per Bill).

Nej, jag tycker nog att utandningsprov skulle kunna vara på sin plats, i alla fall om man begär det själv. Om polisen då anser sig kunna tolka personens beteende såsom drogpåverkat måste det väl finnas ytterligare prov som kan tas (urinprov?) på ett enkelt sätt. Risken för att bli testad på ett sådant sätt (och därmed åka dit för innehav?) måste väl eliminera många begäranden om utandningsprov... Hellre LOB:ad än åtalad.
Citera
2006-10-03, 12:39
Medlem
naughtyboy72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
Gör en JO-anmälan!

Skriv historien som du beskrev den här.
Hävda bilderna som bevis på att du inte var så full att du inte kunde ta hand om dig själv. Bilderna är ju raka och fina och ser inte ut att vara tagna av en person som är så berusad att han inte kan ta hand om sig själv.

Det går att skicka en anmälan via e-post även om de föredrar en riktigt underskriven anmälan.

För din och alla andras skull gör en JO-anmälan.

Edit: Bilderna jag syftade på var inte trådskaparens. Mitt misstag.

Efter samtalat med Länstyrelsen i detta fall om min LOB så skulle det gå att kunna häva min LOB! Skulle bara kontakta den polisstationen där jag satt i fyllehäcken. Blev kopplad till en handläggare som var en kvinna. Därefter berättade jag min version om händelsen. Damen ifråga påpekade att jag INTE kunde göra något åt detta.Utan att jag kunde ta upp det med mina politiker!
Jag ska gå in på polisstationen och få ut ärendet efter legitimation. Jag berättade för kvinnan hur allt gått till. Men hon var föga intreserad av händelsen. Jag frågade hur lång tid det tar att för ett stationsbefäl att göra bedömningen om man ska bli omhändertagen enling LOB,det kunde variera tydligen (mitt fall 2 sekunder)men polisen som gör omhändertagningen kunde i förväg göra detta. Efter samtal på 6-7min i lugn och disskution ca slänger hon telefonen i luren på mig när jag berättar händelsen.Vilket gör att man verkligen blir pissed off.

Iom med att detta ärende nu legat som last för ett jobb som jag mer eller mindre var 100% klar för! Fick jag beskedet "Tyvärr"

Efter detta samtal idag så har jag bestämmt mig för att köra hela linan ut! Ska bara skaffa fram alla papper i detta ärende och gå så långt som står i min makt! För att få upprättande!!!
Citera
2006-10-03, 14:51
Medlem
Citat:
Efter detta samtal idag så har jag bestämmt mig för att köra hela linan ut! Ska bara skaffa fram alla papper i detta ärende och gå så långt som står i min makt! För att få upprättande!!!

Det går nog fort eftersom ett LOB-omhändertagande innehåller ETT papper.

Släpp det och gå vidare.
Citera
2006-10-03, 14:57
Medlem
Citat:
Efter samtalat med Länstyrelsen i detta fall om min LOB så skulle det gå att kunna häva min LOB! Skulle bara kontakta den polisstationen där jag satt i fyllehäcken. Blev kopplad till en handläggare som var en kvinna. Därefter berättade jag min version om händelsen. Damen ifråga påpekade att jag INTE kunde göra något åt detta.Utan att jag kunde ta upp det med mina politiker!
Jag ska gå in på polisstationen och få ut ärendet efter legitimation. Jag berättade för kvinnan hur allt gått till. Men hon var föga intreserad av händelsen. Jag frågade hur lång tid det tar att för ett stationsbefäl att göra bedömningen om man ska bli omhändertagen enling LOB,det kunde variera tydligen (mitt fall 2 sekunder)men polisen som gör omhändertagningen kunde i förväg göra detta. Efter samtal på 6-7min i lugn och disskution ca slänger hon telefonen i luren på mig när jag berättar händelsen.Vilket gör att man verkligen blir pissed off.

Iom med att detta ärende nu legat som last för ett jobb som jag mer eller mindre var 100% klar för! Fick jag beskedet "Tyvärr"

Skönt att se en person som inte accepterar maktmissbruk. Fortsätt gärna att posta i tråden och berätta hur det går.

You go girl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in