Citat:
Ursprungligen postat av Bubbahotep
Jag tänker på en mängd vardagliga övertygelser. Jag tror till exempel att det träd jag ser utanför mitt fönster verkligen är ett träd och ingen hallucination. Det finns inga skäl för mej att söka rationellt berättiga den uppfattningen.
Det finns det visst. Inte varje gång du förnimmer något, men du utgår alltid från att det du förnimmer i stort sett hela tiden är tillräckligt korrekt för att vara användbart. När det gäller vardagliga sinnesförnimmelser (dvs. nästan alltid) finns det alltså ingen anledning att ifrågasätta dem.
Citat:
Jag ilägger en icke-religiös mening i "trosföreställning", ungefär den betydelse "belief" har i engelskan (vilket kontrasterar mot "faith").
Jag menar med "tro" att ha en åsikt som man inte har några bevis eller något som helst stöd för. En "trosföreställning" behöver alltså inte vara av religiös natur, men det kan vara det. En trosföreställning är en åsikt som man har utan att ha några som helst rationella skäl för att ha. Oftast baserar man sådana föreställningar och åsikter på rena känslor eller vad man kallar "intuition". Ibland har man dem för att man är för slapp och lat för att ifrågasätta dem. Lägg märke till att logiska axiom m.m. inte är trosföreställningar, trots att de inte "bevisas".
Citat:
Byt istället ut "trosföreställning" mot nåt av "åsikt, uppfattning, övertygelse", så framgår den avsedda innebörden av mitt påtående.
Övertygelser och trosföreställningar har ju en annan innebörd än åsikter och uppfattningar?
Citat:
Jodå, där också. I avgörande frågor som rör fakta eller logiska sammanhang är det av yttersta vikt att rationellt söka belägga dom synpunkter man framlägger. Kanske kan man t.o.m. diskutera värdefrågor inom en rationell diskurs.
Säg mig, då, vilka frågor rör inte fakta eller logiska sammanhang? En åsikt är en uppfattning om hur någonting i verkligheten är. Därmed har en åsikt
alltid med fakta (sanningar) och logiska sammanhang (vårt sätt att skilja sant från falskt) att göra.