2006-09-24, 22:30
Medlem
Gatsus avatar
Hej!.. det är så att jag tog studenten iår (samhäll ekonomisk) och jag funderar på vad jag vill göra i framtiden.

Saken är att jag vill plugga (universitet) eller något liknande o leva student livet men jag jätte problem att välja vad..
Jag fick nyligen ideen att utbilda mig till rörmockare då jag tycker om att jobba med kroppen och vet att det är stort behov av hantverkar yrken.(har också hört att det ska va bra betalt)

Vart kan man utbilda sig till det? vad finns det för allternativ?.. ALL information uppskattas.
Citera
2006-09-24, 23:28
Medlem
erikgottfrids avatar
Om du redan har gått gymnasiet och läst alla basämnen och har godkännt i det så kan du vända dig till närmaste VVS företag. Där kommer du att gå i fem år som lärling och under den tiden får du läsa i Katrineholm några veckor per kvartal. Efter att du lärt dig allt efter fem år så gör du ett slutprov. Efter slutprov får du dina 141 kronor i timmen. Du ska hellst ha körkort.
Att tänka på:
*Rygg och axlar tar lätt stryk i jobbet.
*Du bör ha finmotorik(eller vad det nu heter?) för att lätt klara svetsningen
Några nyttiga länkar:
www.iuc-utbildning.se -->Lärlingsutbildning --> VVS
http://www.vvsyn.se
Lycka till!!!!
Citera
2006-09-24, 23:42
Medlem
Gatsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Om du redan har gått gymnasiet och läst alla basämnen och har godkännt i det så kan du vända dig till närmaste VVS företag. Där kommer du att gå i fem år som lärling och under den tiden får du läsa i Katrineholm några veckor per kvartal. Efter att du lärt dig allt efter fem år så gör du ett slutprov. Efter slutprov får du dina 141 kronor i timmen. Du ska hellst ha körkort.
Att tänka på:
*Rygg och axlar tar lätt stryk i jobbet.
*Du bör ha finmotorik(eller vad det nu heter?) för att lätt klara svetsningen
Några nyttiga länkar:
www.iuc-utbildning.se -->Lärlingsutbildning --> VVS
http://www.vvsyn.se
Lycka till!!!!

Tack för den fina informationen!.

Kostar det att utbilda sig?.. Vart är det bäst att börja som läring?. vet du någon stad som du hört/vet har bäst VVS företag för läringar?.. kanske är bra att vara nära katrineholm om man nu ska va där o läsa teori?..
Citera
2006-09-25, 00:39
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatsu
Tack för den fina informationen!.

Kostar det att utbilda sig?.. Vart är det bäst att börja som läring?. vet du någon stad som du hört/vet har bäst VVS företag för läringar?.. kanske är bra att vara nära katrineholm om man nu ska va där o läsa teori?..
Vet ej men vi har just nu VVS-lärling på jobbet ska fråga honom. Nej det finns ingen speciell stad som är bättre än andra, ta den stad där du bor i. Ett litet företag skulle jag rekommendera att du lär dig i eftersom du får göra skiftande arbetsuppgifter inte bara hänga 100 element i ett sträck.
Citera
2006-09-25, 17:09
Medlem
Det finns KY utbildningar.

Själv gick jag ut vvs och kylteknik på energiprogrammet nu i våras och funderar på att utbilda mig till något annat :P Gillar inte stiga upp klockan halv 6 på morgonen ;P
Citera
2006-09-25, 17:32
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Efter slutprov får du dina 141 kronor i timmen.

En rörmokare tjänar väl en bra bit över det, iaf i Stockholm.
Har för mig att en del tjänar bättre än oss snickare. (176 spänn/tim)
Citera
2006-09-25, 18:19
Medlem
jag_ger_upps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
En rörmokare tjänar väl en bra bit över det, iaf i Stockholm.
Har för mig att en del tjänar bättre än oss snickare. (176 spänn/tim)

Tjänar snickare verkligen 176kr/h?
Citera
2006-09-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag_ger_upp
Tjänar snickare verkligen 176kr/h?

NEJ..Grundlönen för en snickare är 112kr i timmen.

mvh/jimmi
Citera
2006-09-25, 18:54
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
NEJ..Grundlönen för en snickare är 112kr i timmen.

mvh/jimmi

Precis GRUNDLÖN.
112 spänn har du när du inte har nåt jobb och sitter på lådan.
Sen kommer ackordet så dom flesta stora firmorna i Sthlm pyntar ut runt 170 kr/h.
På mitt bygge 176.06kr/h.
Citera
2006-09-25, 19:03
Medlem
SvaMp_s avatar
Hur fan kan hantverkare tjäna mer än civilingenjörer? Dags att öppna upp marknaden för lite polska arbetare!
Citera
2006-09-25, 19:12
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Hur fan kan hantverkare tjäna mer än civilingenjörer? Dags att öppna upp marknaden för lite polska arbetare!

Hahahaha......på vilket sätt riskerar en civilingenjör liv och lem?
Sällan man ser en förtidspensionerad sådan med en dålig rygg o taskiga knän.

Fördelen med Polska och liknande arbetare är att arbetsmarknaden kommer då öppnas för alla yrken, så låt oss ta alla arbeten på entreprenad och se om DU kan få jobb.
Det finns en Est eller Polack som kan göra DITT jobb dubbelt så bra hälften så dyrt.
Citera
2006-09-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Precis GRUNDLÖN.
112 spänn har du när du inte har nåt jobb och sitter på lådan.
Sen kommer ackordet så dom flesta stora firmorna i Sthlm pyntar ut runt 170 kr/h.
På mitt bygge 176.06kr/h.

Sverige är lite större än stockholm. Och vad ackord beträffar råder det delade meningar om det är bra eller dåligt med tanke på en del risker i just byggbranchen.. grundlönen är fortfarande 112kr. Men det är sällan grundlönen betalas ut. genomsnittet för HELA sverige ligger på 135kr/tim. Va lite realist när grabben ställer en fråga.
mvh//jimmi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in