• 1
  • 2
2006-09-15, 16:38
Medlem
phreakdentas avatar
En liten utmaning till er spelintresserade här, en dator som ska användas av andra än mig och som måste ha totalt lagliga programvaror rakt igenom, målgruppen är ganska okänd. Uppdraget är att köpa spel i en webbhandel för max 1000kr och få ut så mycket underhållningsvärde som möjligt inom flera speltyper eftersom vi inte vet riktigt vem som kommer använda det. Det gör absolut inget om de har många år på nacken, men en rimlig avvägning mellan pris och spel som åtminstone är skapligt njutbara även idag. Datorn är av modell väldigt ny och klarar vad jag vet av allt på marknaden, men jag är tveksam till att det vore hållbart att köpa moderna spel med tanke på priset.

Hjälp mig!
Citera
2006-09-15, 16:47
Medlem
Sonic2k5s avatar
Ni kan ju köpa nya spel som är begagnade. Kolla bara på skivan först.
Citera
2006-09-15, 16:52
Medlem
Half-Life 2?

Oblivion?

Battlefield 2?

The Sims 2?

Flat Out 2?
Citera
2006-09-15, 17:17
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Half-Life 2?

Oblivion?

Battlefield 2?

The Sims 2?

Flat Out 2?
Hmm, njae. Jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig. Men jag tror du missförstått frågan lite. Tänk dig att du skulle spärras in i en bunker i tjugo år och det ända du fick ta med dig var en dator och spel för 1000:- Då vill man antagligen inte köpa två-tre nästan nya spel och nöta dem 24/7. Jag önskar snarare tips på spel som är/var väldigt bra men som nu finns billiga. Underhållning per krona helt enkelt, fast jag är inte ute efter gamla reliker med grafik i stil med gamla nintendospel.

Sonic2k5: Begagnat är inget alternativ, tyvärr.
Citera
2006-09-15, 17:28
Medlem
Counter-strike 1.6 borde väl gå hem hos en del? Lär inte vara speciellt dyrt heller.
Citera
2006-09-15, 17:37
Medlem
Haengquis avatar
Två spel jag direkt kom på:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=2593

http://www.webhallen.com/prod.php?id=46412

Sen vet jag inte om samma personer ska spela under väldigt lång tid, då kan man ju köra:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=18540
Citera
2006-09-15, 17:41
Medlem
Lassemans avatar
Diablo 2 med LOD expansionen
Mafia
Nåt NFS spel

Dom enda jag kom på för tillfället.
Citera
2006-09-15, 17:41
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Lite tips:

Fallout 1 + 2 - Lång spelunderhållninh eftersom det finns flera spelvägar att gå. Spelet är nästan aldrig det samma när du spelar om det.

Baldur's Gate 2 + Throne of Bhaal - Samma motivering som ovan. Troligtvis ett av det bästa rollspelen som någonsin gjorts. En handling som har ALLT! Äventyr, action, vänskap, svek, romantik, hemligheter, samt en oväntad vänding i finalen. Karaktärsdjupet är djupare än i något annat spel och samtliga följeslagare lever egna liv och har egna värderingar och tillför storyn massor, istället för att enbart tjäna som stridshjälp.

Daggerfall - Gammalt som gatan men jag garanterar att du aldrig kommer att hinna besöka lla städer och klara samtliga side quests. Anledningen till att jag säger det är att det finns hundratals, om inte tusentals olika städer som står dig fritt att besöka över flera olika provinser.

Oblivion - Om du gillar ovanstående men vill ha fräschare grafik, samt ett mer avgränsat spel.

Tex Murphy: The Pandora Directive - Ett av mina absoluta favoritspel. Det finns 7st slut och tre huvudvägar att gå. Ett detektivspel i äkta Sam Spade anda, fast i framtiden. En sann pärla!

The Dame Was Loaded - Ett bortglömt detektivspel som till skillnad från ovanstående faktiskt utspelas på 1940-talet. Har också flera olika slut och "paths" under spelets gång. Utspelar sig också i "realtid", m.a.o händer olika saker vid olika tidpunkter på dygnet.

Shadow of Destiny (eller Shadow of Memories i vissa delar av världen). En glömd pärla av Konami om en man som reser i tiden för att försöka förhindra mordet på sig själv. I och med att du påverkar det förflutna kan olika saker ändras i framtiden och spelet kan ta olika vändningar och resultera i ett av 7st möjliga slut.

True Love - En anime "kärlekssimulator" i vilket du spelar en collegestudent vars mål är att slutligen bli ihop med en flicka av ditt val. Faktiskt det enda hentai spel som har något som helst underhållningsvärde.

Sims 2 + Diverse Expansions - Närmare beskrivning behövs väl knappast?

Black & White 1 + 2 - Lionheads simulator där du kan uppfostra ett eget monster/husdjur efter eget tycke i en fantasy värld.

The Movies + Expansion Stunt & Effects - Också Lionheads spel, har får du chans att bli ressigör i egen valfri egenproducerad film. Skådisarna skapar du givitvis också själv om du så vill.

Blade Runner - Klassiskt äventyr/actionsspel med flera spel. Makalös grafik för ett spel från 1997.

Myst + Uppföljare - Om du vill att dina spel ska ta tid att lösa. Borde vara billigt i dag.

Wing Commander IV - Världes mest påkostadespel genom historien. Behövs mer sägas? Medverkar gör halva gardet av alla Hollywood-föredettningar bl.a Mark Hamill & Malcolm McDowell.

Kings Quest VI - Den bästa i serien bl.a därför att den har flera "optional" uppgifter (ganska ovanligt för äventyrsspel) som kan påverka vilket slut du får (bra eller mindre bra).

Police Quest I-IV - Borde vara urbilliga idag.

Last Express - Ett äventyrsspel som faktiskt går i realtid! Bra grafik också!

Farenheit - Nytt spel och samtidigt revolutionerade användning av "split screens". Dock aningen för linjärt, trots att den ger sken av att inte vara det.

Hoppas detta kan vara till hjälp till att börja med!
Citera
2006-09-15, 17:42
Medlem
techno_the_kings avatar
Inget annat spel har gett mig så mycket underhållning som Red alert,,det å Bf2 skulle jag klara mig på i en bunker under 20 år visst Red alert har väl inte världens bästa grafik men kul som fn är det...
Citera
2006-09-15, 18:06
Medlem
olle947s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Inget annat spel har gett mig så mycket underhållning som Red alert,,det å Bf2 skulle jag klara mig på i en bunker under 20 år visst Red alert har väl inte världens bästa grafik men kul som fn är det...

Beror ju på vad man gillar
Jag kunde för några år sedan, sitta 6 h om dagen framför CS.. nu klarar jag 15min om jag anstränger mig.

Warcraft 3 - Reign of Chaos - 99kr
Driver - 49kr
C&C Red Alert - 69kr
Splinter Cell - Pandora Tomorrow - 69kr

Några tips
Citera
2006-09-15, 18:13
Medlem
Wittgensteins avatar
Sim City 3000 är hyfsat billigt idag, och går hem hos de flesta.
Football Manager-serien älskas av miljoner människor av en anledning.
Någon äldre version av GTA (exempelvis Vice City)?
Citera
2006-09-15, 18:18
Medlem
Sonic2k5s avatar
Roller Coaster Tycoon är skitbilligt och skitroligt. Det går ut på att bygga framgångsrika nöjesfält.

Varför är beggat ingen möjlighet? För att det måste köpas via en webshop för det finns webshoppar som har begade spel. Eller är det andra skäl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in