Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Lite OT (får man göra så i egen tråd :-P)
För mig väcker det framförallt frågan om det inte kan vara så att många så kallade hjärnskador inte beror på en skada på själv nervävnaden som sådan i det berörda området utan bara en skada på förmågan att antingen producera signalsubstanser som behövs för att området ska fungera alternativt en skada på förmågan att transportera dit substansen i fråga.
Det man tidigare har betraktat som en typ av skada (när en del av hjärnan saknat aktivitet efter ett fysiskt trauma) kan alltså röra sig om flera olika sorters skador. Alltifrån en oförmåga för en signalsubstans att passera in i ett område till något som helt enkelt gör att en substans inte produceras. När ett område blir inaktivt kan alltså den fysiska skadan sitta någon annanstans.
När det gäller möjligheten att en substans inte kan ta sig till ett visst område slås jag genast av en intresant tanke. Kan denna process styras? Anledningen till att vissa droger inte blir summan av sina komponenter så att säga utan att kemikalien gör mer eller mindre än vad den vid en första anblick borde ha gjort kan kanske bero på dess förmåga att passera in genom olika typer av inre bariärer i hjärnan. Kanske är därför vissa ämnen som i sig inte är aktiva kan göra andra inaktiva ämnen aktiva genom att ge dem möjligheten att passera dessa bariärer snarare än genom att bidra till uppbindandet på vissa receptorer.
Mycket spekulation givetvis då jag är väldigt dåligt insatt i CNS. Men det är en kul tanke för en lekman.
Intressant teori, låter faktist som att det kan ligga någe i de
Får nästan hålla ögonen öppna för att se om det visar sig stämma
Haha, nu kan vi också ta vårt flödder med beskyllningen att vi vill undvika hjärnskador