Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Nja...
Eller som Erik Wellander formulerar det:
»Det finns få drag som åt framställningen ger en så tydlig prägel av stelare skriftspråk som utelämnandet av detta hjälpverb.«
»[Detta utelämnande uppfattas] nu som ett kännetecken för normalprosan» kan man läsa några sidor innan, och precis före den av dig citerade meningen står följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Wellander
I bisats utelämnas hjälpverbet hava vid perfekt och pluskvamperfekt merendels i normalprosan och nästan regelbundet i kanslispråket, men aldrig i talspråket. Vill man skriva en ledig, verkligt talspråksfärgad prosa, måste hava alltid utsättas.
Sedan fortsätter han ju också efter denna av dig citerade mening på ämnet att utelämna
hava när talspråket sökes efterliknas. Jag skulle alltså – inte minst med tanke på hans eget språkbruk – hävda att han bara menar att man inte skall utelämna det när man härmar eller producerar talspråk. Vidare har ju en förskjutning skett således att det ej längre är anmärkningsvärt ens att utesluta ifrågavarande hjälpverb i talspråkets bisatser. Det är i vart fall trevligt att se att fler läser Wellander.
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Svenska skrivregler uttrycker sig mera hovsamt om asymmetriska gåsögon
Ja, de äro ju ryggradslösa liberaldemokrater.
Däremot har jag förstås förståelse för och delar till viss del dina estetiska invändningar om symmetrin, men några egentliga praktiska fördelar ser jag inte, för den i citattecknen inbyggda nivåmarkeringen råder bot på tvetydigheter. Jag väljer då att intaga en mer konservativ utgångspunkt och finner även en estetik i att svenskan har asymmetri för både »…’…’…» och ”…’…´…´…’…”.