• 1
  • 2
2006-08-17, 10:08
Medlem
RaxXzs avatar
Tjena , jag är 18 år och bor hemma (jag ska flytta när jag gått ut gymnasiet) och jag har alltid datan på under natten. Men nu är det så att min käre mor har börjat klaga och säger att datan drar sååååå mycket ström när den står på och då undrar jag hur mycket sröm drar en dator ? Jag har en dell dimension 5150 som står på , bara själva burken inte skärmen eller nåt sånt , har bittorrent och msn messenger igång under natten. Så jag undrar hur mycket ström kan den dra? Och hur mycket kostar det? Vet inte om ja lagt den här topicen på fel ställe isf flytta den gärna till rätt plats admin ! MvH RazMuZ
Citera
2006-08-17, 12:17
Medlem
TripPels avatar
Ponera att nätagget är på 350W och kW/h priset är 1 kr. Det blir maximalt 8,40:- per dag.

Har jag otur när jag tänker nu?

Obs! Ovanstående kW/h pris är väldigt högt, men detta för att inkludera alla skumavgifter bolagen har samt för att inte räkna för lågt...
Citera
2006-08-17, 13:02
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripPel
Ponera att nätagget är på 350W och kW/h priset är 1 kr. Det blir maximalt 8,40:- per dag.

Har jag otur när jag tänker nu?

Obs! Ovanstående kW/h pris är väldigt högt, men detta för att inkludera alla skumavgifter bolagen har samt för att inte räkna för lågt...
okej , 10 spänn om dan i 30 dar d blir fan 300 i månaden. Men jag sitter ju typ 12 timmar om dagen också (ehm nerd) så 150 spänn extra i månaden ! kan man nog fixa fram x)
Citera
2006-08-17, 13:17
Medlem
typhios avatar
Skaffa en elmätare och slanta sedan upp vad den nu drar.
Citera
2006-08-17, 21:03
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripPel

Har jag otur när jag t
Den angivna effekten är den som max kan plockas ut vid ett givet tillfälle, som ni säkert förstår drar datorn en hel del mer när man kör ett krävande spel och inte ens då drar den de 350W (eller vad ditt nu är på) eftersom nätagget inte slår ifrån och oftast inte ens i närheten. Räkna snarare med att en måttligt belastad dator utan skärm igång drar i storleksordningen 100-150W.
Citera
2006-08-17, 21:10
Medlem
Azzazins avatar
Vi har en elräkning på ca 900-1100kr/kvartalet. Då står 3 datorer på 24/7, tvättmaskin i lägenheten, tv + stereo (står på nästan hela dagarna), en stor gammal frys (drar säkert massor?), ja och sen alla lampor, kaffebryggaren osv...

Så EN dator kan inte kosta så mycket att ha igång....
Citera
2006-08-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azzazin
Vi har en elräkning på ca 900-1100kr/kvartalet. Då står 3 datorer på 24/7, tvättmaskin i lägenheten, tv + stereo (står på nästan hela dagarna), en stor gammal frys (drar säkert massor?), ja och sen alla lampor, kaffebryggaren osv...

Min elräkning ligger på runt 900 spänn i kvartalet...
Jag har 1 dator som står på i stort sett 24/7, bara som en jämförelse.

Personligen tycker jag att det är för mycket men vad göra?
Be elbolaget suga kuk? har gjort det men de sänkte inte min elräkning för det.
Citera
2006-08-17, 21:33
Medlem
Kronans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzazin

iofs så beräknas dom flesta elräkningar på uppskattat användning... Elbolagen bryr sig inte alltid om att åka ut och kolla din mätare varje år.

Jag tycker din räkning låter lite väl låg..
Citera
2006-08-17, 22:25
Medlem
Azzazins avatar
Mitt misstag.

De gjorde en årsavläsning för ett tag sen och fick en räkning på 2300:- för gågna året. Dom hade inte räknat med att jag skulle använda så "mycket" el.
Så delar man ut det på ett år så blir det ca 1200-1300:-/kvartalet sammanlagt.
(Eller räknar jag helt fel ?) Konstigt nog är min elräkning jag ska betala denna månad "endast" på 883:-
Citera
2006-08-17, 22:29
Medlem
bananes avatar
Min elräkning har som max varit på 290 spänn, då har jag en dator på 24/7, kyl/frys, diskmaskin, spis och stereo etc som alltid är på.

290 är dock en månad iofs. Men så dyrt kan inte en dator va.
Citera
2006-08-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaxXz
Tjena , jag är 18 år och bor hemma (jag ska flytta när jag gått ut gymnasiet) och jag har alltid datan på under natten. Men nu är det så att min käre mor har börjat klaga och säger att datan drar sååååå mycket ström när den står på och då undrar jag hur mycket sröm drar en dator ? Jag har en dell dimension 5150 som står på , bara själva burken inte skärmen eller nåt sånt , har bittorrent och msn messenger igång under natten. Så jag undrar hur mycket ström kan den dra? Och hur mycket kostar det? Vet inte om ja lagt den här topicen på fel ställe isf flytta den gärna till rätt plats admin ! MvH RazMuZ

Gör som typhio rekommenderar; Köp en energimätare hos Clas Olsson som Du sätter i vägguttaget och så kollar du och din kära mor den regelbundet. Inga tveksamheter längre och så behöver du inte fundera på hur andra har det med sina datorer.
Citera
2006-08-18, 11:10
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Gör som typhio rekommenderar; Köp en energimätare hos Clas Olsson som Du sätter i vägguttaget och så kollar du och din kära mor den regelbundet. Inga tveksamheter längre och så behöver du inte fundera på hur andra har det med sina datorer.

Haha okej får fan bli så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in