Om inte jag har förstått det fel så bevisar bells Teorem att kvantmekaniken verkligen bygger på obestämbarhet och sannolikhet dvs den mot bevisar att det skulle kunna finnas några dolda variabler hos partiklarna som skulle avgöra dess utfall vid en mätning. Det finns alltså inget dolt hos partiklarna som avgör vart den är när man utför en mätning utan det är ren slump vart den dyker upp.
När det gäller den fria viljan så har jag själv funderat på detta ett tag innan Illusterad vetenskap kom med sin artikel. Själva begreppet fri vilja bygger ju på att det finns något som styr över det kvantmekaniska förloppen i vår hjärna.
Tex du ska göra ett val mellan att flytta handen åt höger eller åt vänster, beslutet som du kommer att fatta kommer ju onekeligen från vår hjärna. När du har fattat beslutet kommer det att skickas singnaler till dina muskler som flyttar handen. Om dessa singnaler "säger" höger eller vänster beror ju på vad som har skett i din hjärna kanske till exempel om en molekyl dök upp på ställe A som har 20% sannolikhet eller ställe B som har 80% sannolikhet (självklart ligger det mer bakom beslutet men detär ett förenklat exempel). Och själva fria viljan bygger ju på att vi kan bestämma var den ska dyka upp.
Är inte så bra på att förklara men jag hoppas någon förstår
Ett annat exemepel är ju om vi skulle strunta i obestämbarheten och visste alla partiklars läge, rörelsemängd, energi, spinn m.m. Skulle vi då inte kunna, med rätt kunskaper, ta reda på alla "reaktioner" som kommer att ske och säga innan om du flyttar åt höger eller åt vänster?
Och om total determinism kan äga rum utan obestämbarheten så är det ju bara den som hindrar oss från att kunna säga hur du kommer att handla i framtiden. Och den avgör alltså hur du flyttar handen.