Först och främst, det är ju kul att nån här använder lilla MIG som skyltare för liberalismen här på Flashback. Jag som inte läst nåt alls av nån liberal filosof (annat än brottstycken på webben). Jag ser mig själv mer som en rättshaveristisk virrpanna vars intuitiva paroller ibland vet hur att penetrera de propagandapansar som jag själv bar för bara några år sen.
Vill du ha filosofilektioner så bör du fråga Smartypants, en snubbe jag har svårt att tåla, men som verkar tycka väldigt mycket detsamma som jag gör...
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Samtidigt som t.ex. Realizt menar på att skatt är stöld så vill han som jag har förstått det ha ett statligt rättväsende (domstolsväsen, polis, fängelse), ett försvar och en statlig administration ävenom en den ska vara liten. Hur ska detta finnansieras när skatt är stöld?
Genom en nödlagen! Nattväktarstaten existerar på undantag. Staten saknar rätt till inkomst, alltså måste den, om den ska existera, finansieras genom orätter mot (stöld av) folk i form av skatt. Så är det ju, det går ju inte att ignorera. Skatt ÄR stöld. Är den beskattade starkare än beskattaren så blir det ingen skatt. Försök du själva att beskatta staten så får du se att skatt är den starkes rätt...
Statens beskattnings"rätt" kan bara motiveras genom att dessa skatter (ca 1/10 av dagens) används på ett sätt som främjar individernas liberala rättigheter. Bl.a. deras äganderätt.
Egentligen finns det bara alternativen att ge, att stjäla och att luras. Begreppet "skatt" måste sorteras in under en av de rubrikerna. Vad tycker du?
Citat:
Hur ska man göra med jakt och fiske i ett klassiskt liberalt sammhälle?
Staten gör med sitt våld så mycket, ja nästan allt i vår vardag har blivit politik. Var du bor, var du arbetar, vad du ser på TV, vad du får säga offenltigt, vad du/ dina barn får gå i skola, vart du går när du är sjuk och miljoner andra detaljer (som uppdateringen av gamla inventeringar av gamla ekar i norra Stockholms län). Allt blir politik.
Därför framtsår det som naturligt för undersåten att fårga sig:
"Vad tusan gör jag när staten slutar göra det som den gör?" Det liberala svaret är förbluffande enkelt:
"Du gör vad fan du vill! Bara du inte kränker nån annan individ som ju vill göra vad tusan den vill."
Jag vägrar därför här gå in på den löjliga lilla detaljfrågan om "älgar" eller vad det nu var, utan hänvisar till flugpolitiken, koppolitiken och hörnpolitiken. I ett liberalt samhälle står det dig helt fritt att ingå motsvarande tvångsavtal med de föreningar vars tvång mot dig som du tror gynnar dina intressen. Inga problem alls. Det finns kommunistliberaler, alltså kommunister som frivilligt vil forma sina egna kollektiv under en liberal stat där inga andra tvingas göra samma sak. Det är sympatiskt!
Citat:
Ska man få skjuta så många älgar man vill? Samma sak gäller fiske, ska alla som vill fiska i Sverige få göra det gratis? Då kommer det ju att bli utfiskat ganska fort.
Den som äger skogen/sjön ska få jaga/fiska där som den vill. Så är det ju inte i dagens Sverige. Faktum är att under dagensicke-liberala politik så håller hela Östersjön på at bli utfiskad!!!
Argumentera mot problemen (d.v.s. politik), tack, inte mot lösningarna (d.v.s. liberalism)!
Citat:
Hur vill ni ha det med vapenlagar? Ska man få äga vilka vapen man vill?
Ja, att individen får äga vapen är en grundbult i liberalismen, att försäkran för att staten inte med övervåld kan krossa allt för många individers integritet. Nån annan garanti än individernas vapenmakt existerar ju ytterst inte.
Sen är det klart att somliga vapen, som en atombomb eller viftandet med en Molotovcocktail utgör en fara för andra som är brottslig (även i dagens Sverige) så att polisen bör ingripa och bestraffa detta hot.
Citat:
Ska man få bygga vad man vill, vart man vill så länge man har tillstånd från markägaren? Gäller detta även vägar osv? Ska man få bygga en väg rakt igenom en mycket intressant fornlämning om man vill det?
YES!
Om den inte är mer intressant än att nån sammanslutning av "intresserade" är beredda att avstå mer levnadsstandard än vad fornlämingen är intressant, så är det bra att jämna fornlämningen med marken. Det ökade välstånd som den åtgärd skapar kan t.ex. amnvändas för att förbättra utgrävandet av ännu mer intressanta fornlämningar.
Eller vill du att alla vikingagravar i Sverige skulle grävas ut på 1700-talet (delvis genom att stoppa in krutladdningar för att slippa gräva med spadar)? Priset för detta hade varit massvält i Sverige, för det hade krävts tiotusentals arkeologer.
Allt är avvgägningar. Att bevara fornlämningar är bra. Men för att göra det måste något annat offras. Skillnaden mellan liberaler och icke-liberaler är att liberalerna låter folk naturligt själva avgöra dessa svåra avvägningar, medan icke-liberalerna religiöst och alltid helt utan argument "tror" att individer i politiska stsällningar fattar mer välvilliga och självuppoffrande beslut än vad andra individer gör.
All forskning pekar på att motsatser är sann, att fria individer är godare än vad slavar och slavarnas bödlar är...
Citat:
Hur ska man göra med miljöförstörande verksamhet. T.ex. ska företagen få dumpa kvicksilver, bensen osv i havet?
Om det skadar någon eller något som någon äger (allt ägs av någon) så ska nattväktarstaten tvinga de skyldiga att ersätta den skada som de har orsakat.
AÅ är det ju inte idag. Idag äger ingen Östersjön. Politikerna stjäl 10-tals miljarder kronor från fattiga arbetare för att ge bort dem till hobbybönder vars utsläpp av importerade fossilgödsel rinner ut i den oägda Östersjöän och dödar hela havet. Ingen äger något. Politikerna tvingar fram ödeläggelserna. Ingen kan göra något. Döden sprider sig. Det spelar ingen roll vad någon vill, för staten har lagt sin döda hand över alltihop.