2006-07-16, 17:00
Medlem
har kommit i en knivig situation då dom jävla getingarna har byggt bo bakom "träpanelen" nedanför taket på utsidan av huset. Boet går alltså inte att se utifrån. Getingarna som kryper in genom en springa som går längs hela kanten på "träpanelen". Undrar nu om det finns någon typ av medel att spraya in där för att ta dö på dom.
Citera
2006-07-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor_
har kommit i en knivig situation då dom jävla getingarna har byggt bo bakom "träpanelen" nedanför taket på utsidan av huset. Boet går alltså inte att se utifrån. Getingarna som kryper in genom en springa som går längs hela kanten på "träpanelen". Undrar nu om det finns någon typ av medel att spraya in där för att ta dö på dom.
Kolla med hemförsäkringen om skadedjur ingår. Jag ringde ett samtal till försäkringsbolaget härom sommaren angående just getingar i huset och blev hänvisad till en saneringsfirma. Ringde och bokade tid med dem varefter det dök upp en kille i rymddräkt som rökte ut getingarna helt utan extra kostnad för mig.
Citera
2006-07-16, 17:38
Medlem
Herr Lindholms avatar
Montera en dammsugarslang/rör så att getingarna sugs in en efter en när de landar och försöker krypa in i springan. De kan klara att flyga omkring ganska nära rörets mynning, men de har inte en chans att hålla kvar sig på väggen. Se bara till att dammsugaren står i skuggan så att risken för att den går varm minskar. Om det inte finns några getingar så kommer getinglarverna att svälta ihjäl.

Lustigt nog så uppfattar getingarna inte suget som ett hot. Ingenting som rör sig - inget att varna för. Visserligen är badmintonracket ett utmärkt sätt att slå ihjäl flygande getingar med. (Slå nedåt så att de far till marken kontrollerat.) Men att stå utanför ingången och slå ihjäl getingarna en efter en torde förr eller senare trigga en massatack.

Jag antar att getingarna sedan kvävs i dammsugarpåsen. Insekter är dock tåligare än människor på många sätt, de klarar bl.a. cyanväte bättre än varmblodiga varelser, så jag kan inte garantera något. Det kan nog vara fiffigt att spraya in lite icke brandfarligt insektsmedel i dammsugaren innan du tömmer påsen. Slå in dammsugarpåsen i en ordentlig plastpåse och lägg i frysen över natten så dör de garanterat.

För en överkurs kan du sedan lägga de döda getingarna (utan insektsmedel då) i närheten av en myrstack och se hur de städas bort.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-07-18, 10:21
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Helt överlägset, tar några timmar beroende på boets storlek, men det krävs minimal arbetsinsat,s är i princip helt gratis och djävligt bra.
har utrotat ett antal getingbon på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Montera en dammsugarslang/rör så att getingarna sugs in en efter en när de landar och försöker krypa in i springan. De kan klara att flyga omkring ganska nära rörets mynning, men de har inte en chans att hålla kvar sig på väggen. Se bara till att dammsugaren står i skuggan så att risken för att den går varm minskar. Om det inte finns några getingar så kommer getinglarverna att svälta ihjäl.

Lustigt nog så uppfattar getingarna inte suget som ett hot. Ingenting som rör sig - inget att varna för. Visserligen är badmintonracket ett utmärkt sätt att slå ihjäl flygande getingar med. (Slå nedåt så att de far till marken kontrollerat.) Men att stå utanför ingången och slå ihjäl getingarna en efter en torde förr eller senare trigga en massatack.

Jag antar att getingarna sedan kvävs i dammsugarpåsen. Insekter är dock tåligare än människor på många sätt, de klarar bl.a. cyanväte bättre än varmblodiga varelser, så jag kan inte garantera något. Det kan nog vara fiffigt att spraya in lite icke brandfarligt insektsmedel i dammsugaren innan du tömmer påsen. Slå in dammsugarpåsen i en ordentlig plastpåse och lägg i frysen över natten så dör de garanterat.

För en överkurs kan du sedan lägga de döda getingarna (utan insektsmedel då) i närheten av en myrstack och se hur de städas bort.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-07-18, 10:42
Medlem
Gothenburgers avatar
Anticimex det är det fan i mig värt, det kommer ut en gubbe som ser ut som ...ummmmm....John Goodman i den där spindelfilmen
Citera
2006-07-18, 10:45
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

MVH
/Herr Lindholm
Detta ska jag komma ihåg ifall vi får problem på landet.
Annars är det som sagt bra att ha Anticimexavtal inbakat i hemförsäkringen men man kan ringa dem direkt också. De blir glada ifall man kontaktar dem så fort getingboet upptäcks eftersom det är enklare att åtgärda ett mindre bo än ett stort.
Citera
2006-07-18, 14:16
Medlem
Magnums avatar
Spraya in Myrr så dör de asen.
Citera
2006-07-18, 14:52
Medlem
elleps avatar
Ifall du vågar stå där och spruta in bekämpningsmedlet Radar i några sekunder så överger de boet, p.g.a. att de dör ifall de vistas där!
Går mycket snabbt och smidigt, oftast smärtfritt, beroende på hur snabb man är där ifrån!
Citera
2006-07-18, 19:41
Medlem
hojdenhooliganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellep
Går mycket snabbt och smidigt, oftast smärtfritt, beroende på hur snabb man är där ifrån!
Jag var inte snabb nog, ett bett på flinten och ett i nacken. Hela skallen känns som den är avdomnad.

Imorgon ringer jag Anticimex igen, jag satt i kö 20 minuter igår och tröttnade och la på, tänkte:
"Fixar jag själv imorrn med lite Radar!" Tjenare!
Citera
2006-09-17, 13:45
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hojdenhooligans
Jag var inte snabb nog, ett bett på flinten och ett i nacken. Hela skallen känns som den är avdomnad.

Imorgon ringer jag Anticimex igen, jag satt i kö 20 minuter igår och tröttnade och la på, tänkte:
"Fixar jag själv imorrn med lite Radar!" Tjenare!

Jaja för några månader sen skulle jag utrota ett jordgetingsbo, det gick dock inte att komma dit med en dammsugare för hålet va för stort och det skulle säkert resultera i att all jord blev uppsugen...

Hälde i massa vatten och tröck ned vattenslangen i hålet. Stod på några timmar, tog bort skiten å blev stucken. Inte fan hade dem dött, dem blev bara sura. 5 dagar senare tog jag en bensindunk, hälde ned några liter i hålet, tände på. Alla getingar som skulle rädda sina polare brann upp, och dem som inte brann upp dog av syrebrist. Funkade djävligt bra, å kul som fan va de.
Citera
2006-09-17, 14:12
Medlem
buffalos avatar
Häll på bensin bara.
Citera
2006-09-18, 12:47
Medlem
mobeuss avatar
Glöm inte att täta ingången. Visserligen dör getingarna över vintern men om platsen var populär denna sommar finns risken att ett nytt gäng flyttar in kommande sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in