• 1
  • 2
2006-07-15, 00:04
Medlem
SthlmRudeboys avatar
Jag har för mig att jag för några år sedan läste i DN att Brämhults jucie ägs/drivs/har kopplingar ngn slags religiös förening, mer eller mindre sekt-artad. Stämmer det?
Citera
2006-07-15, 00:08
Medlem
Elin.As avatar
Jesus-Juice?
Citera
2006-07-15, 00:18
Medlem
offe_mans avatar
Har hört att även Hemglass är sekt äget.

och Rusta ägas av Livets Ord
Citera
2006-07-15, 00:25
Medlem
Har också hört att Onoff ägs av Livets ord. Någon som kan bekräfta/dementera?
Trist i så fall eftersom det är den enda stora elektronikkedja där man kan få personlig service utan att behöva köa.
Citera
2006-07-15, 00:45
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmRudeboy
Jag har för mig att jag för några år sedan läste i DN att Brämhults jucie ägs/drivs/har kopplingar ngn slags religiös förening, mer eller mindre sekt-artad. Stämmer det?

Brämhults juice ägs av industrimannen Rune Andersson, om han har några religiösa koppligar låter jag vara osagt.

http://www.di.se/Index/Nyheter/2005/10/17/160920.htm

Personligen tror jag bara att det är rykten, i tråden finns andra exempel på företag som skulle vara kopplade till olika trossamfund, men det tror jag inte ett dugg på.

Det har diskuterats i tidigare trådar på FB men jag orkar inte leta upp dom nu..
Citera
2006-07-15, 00:47
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmRudeboy

Det kan säkert stämma.
Jag kollade "Om oss" på deras hemsida, och jag tycker nog att det luktar lite väckelsemöte och hjärntvätt om presentationen...

Sigvard Berggren som grundade företaget är ju starkt kopplad till Borås Djurpark, och om jag inte missminner mig så var det väl ett jävla liv om att något religiös samfund ville ha ut sin halva andel i parken för att bygga ett bibel-land på platsen där björnarna och älgarna är.
Citera
2006-07-15, 01:04
Medlem
Grantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balla baltazar
Har också hört att Onoff ägs av Livets ord. Någon som kan bekräfta/dementera?
Trist i så fall eftersom det är den enda stora elektronikkedja där man kan få personlig service utan att behöva köa.

Det är inte sant!
En gammal skröna, det var ett nybygge som såg ut att bli en "frikyrka" (modern design alltså), sen när den blev färdigbyggd så kom On Off-skyltar upp och någon dum jäkel kopplade ihop livets ord o On Off...
Vet inte hur den människan tänkte riktigt...
Citera
2006-07-15, 06:34
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offe_man
Har hört att även Hemglass är sekt äget.

och Rusta ägas av Livets Ord

Är det verkligen sant att Rusta ägs av Livets Ord?
Citera
2006-07-15, 06:49
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Japp...
Citera
2006-07-15, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666Hate
Japp...
Nej... visa gärna källa...
Citera
2006-07-15, 09:12
Medlem
Ugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Nej det är fel, det har varit artiklar i tidningar om detta rykte. Det är privatägt och ägaren hade en tvist med Livets ord i något sammanhang, kanske i samband med ett bygge, jag minns inte just nu. Bengt-Olov Forssell och Anders Forsgren äger Rusta tillsammans, tomten i Uppsala ligger granne med Livets Ord därför fick en del för sig att det fanns en koppling.
Sedan har skvallret utvecklats till det bättre med en teori om att de skulle straffa alla onda människor, genom att sälja en massa skräp som går sönder.
Citera
2006-07-15, 10:47
Bannlyst
Hmm

Intressant tråd.
Kan nån samanställa en lista på religösa butiker så ska vi inte shoppa där..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in