• 1
  • 2
2006-07-11, 01:42
Medlem
Arkhons avatar
Har märkt att detta fantastiska spel har blivit förbisett av de flesta, även de som spelar skräck-spel, och tänkte därför göra en tråd om det.

Någon annan som spelat det, vad tyckte ni?

Jag är vagt bekant sedan tidigare med Lovecraft's skapelser, då spelet bygger på hans litterära verk, vilket gav mig en ökad inlevelse i spelet.

Det finns flera saker som är intressant med Dark Corner's of the Earth, bland annat den helt unika handlingen och händelseförloppet, som delvis beror på det faktum att få andra spel bygger på Lovecraft's noveller. För de som inte vet var H.P. Lovecraft en författare som levde och verkade under tidigt 1900-tal, som har influerat många skräckförfattare däribland Stephen King, och som anses av många, däribland nämnde King, vara 1900-talets främsta skräckförfattare.

Sen även det system som gör att man kan bli galen om man utsätts för alltför många hemska intryck, d.v.s. om man ser ett förruttnat lik skall man helst undvika att titta på det, då man annars kan få en "sanity hit". Alltför många helvetiska upplevelser leder till synvillor och att man hör röster, och om det går tillräckligt långt så kan man begå självmord ifall man har ett laddat vapen i handen. Detta har delvis implementerats i tidigare spel, men inte med sådan känsla för detaljer.

Det som gör DCotE till ett av de bästa lir jag någonsin spelat är dock inlevelsen, för vi vet alla att utvecklare kan lägga in hur många finesser som helst men ändå missa inlevelse-momentet.
Musik, ljud, ambience, gameplay, story, skräck, allt det där gör att man verkligen känner att man är där, med monster flåsandes i nacken.

När Bethesda gjorde Oblivion tänkte jag att de lika gärna kunde sluta tillverka spel, men efter Call of Cthulhu - Dark Corners of the Earth så inser jag att de trots allt är väldigt kompetenta spelutvecklare.

Testa det, ett av de få spel som kommit ut på sistone som faktiskt är värt att lägga pengarna på i affären!

Jag har spelat Silent Hill-spelen, jag har spelat Resident Evil-spelen, och jag kan säga att de inte kan konkurrera med Dark Corners of the Earth rent skräckmässigt.
Citera
2006-07-11, 15:50
Medlem
drubidos avatar
CALL OF CATHULHU ÄR SÅ JÄVLA BRA SPEL !
spelkänslan är så jävla extremt skön & miljöerna är mer än underbara
Citera
2006-07-11, 22:35
Medlem
mogs avatar
Som stor Lovecraft anhängare hade jag sett framemot detta spel länge, väldigt länge. Jag fick först testa det på brorsans XBOX och älskade det.

Sen när det äntligen kom ut till PC så var det bara att skaffa sig det...

Spelet i sig är riktigt bra, men svårt.

Här har jag fastnat:

Problemet med spelet är att jag stressar upp mig så mycket att jag kan bara spela ovanstående bana 1 gång om dagen typ...men det är grymt kul!

Jag skulle vilja ha mer Lovecraft spel och film då jag älskar hans böcker och finner hans "värld" mycket intressant.
Citera
2006-07-11, 23:42
Medlem
Arkhons avatar
Kul att se fler som gillar detta superlir!
Tänkte att man kanske kan fråga om hjälp i denna tråden om man har problem, eller allmänna frågor om handlingen (vissa finner storyn svår att förstå, eller åtminstone varför saker sker som de gör).

Citat:
Ursprungligen postat av mog
Som stor Lovecraft anhängare hade jag sett framemot detta spel länge, väldigt länge. Jag fick först testa det på brorsans XBOX och älskade det.

Sen när det äntligen kom ut till PC så var det bara att skaffa sig det...

Spelet i sig är riktigt bra, men svårt.

Här har jag fastnat:

Lösning (sätter spoiler-tag ifall du vill lösa själv):

Citat:
Ursprungligen postat av mog
Problemet med spelet är att jag stressar upp mig så mycket att jag kan bara spela ovanstående bana 1 gång om dagen typ...men det är grymt kul!

Haha, även jag fick ta pauser för att inte få en hjärtinfarkt, scenen på "hotellet" är hemsk. Jag avundas dig som har resten av spelet kvar, du har en hel del "hjärtat-i-halsgropen-upplevelser" framför dig.

Skall nog själv spela om spelet snart.
Såg förövrigt att ett till Call of Cthulhu är på väg, men tyvärr verkar det som att man måste spela två spelare samtidigt och utföra "fighting-combos" för att överleva, vilket minskar på "jag är ensam och kommer dö"-upplevelsen som finns i DCotE.

Tyvärr är de flesta Lovecraft-filmer riktigt kassa, den bästa jag har sett var väl Dagon eller Call of Cthulhu, men de var bara sådär, kanske lika bra att inte Hollywood sätter klorna i Lovecraft's verk dock...
Citera
2006-07-12, 00:17
Bannlyst
Folk har sagt det förut, men huvudkaraktären kommenterar saker som tär på sanityn lite väl lungt och kliniskt. Jag gillar dock att spelet är mytosen troget och det är häftigt att man känner igen så mycket från filmen "Dagon" (Ex flykten från hotellet.) Att flykt så länge är viktigare än att skjuta gillar jag skarpt och livlängden toppen eftersom jag kör fast var femte minut. (Jag började spela i oktober, håller på än )
Citera
2006-07-12, 00:29
Medlem
Håller på att ta hem spelet!
Får se om jag vågar spela det, om jag vågar så får vi se om jag överlever :P
Citera
2006-07-12, 00:40
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eufori
Folk har sagt det förut, men huvudkaraktären kommenterar saker som tär på sanityn lite väl lungt och kliniskt. Jag gillar dock att spelet är mytosen troget och det är häftigt att man känner igen så mycket från filmen "Dagon" (Ex flykten från hotellet.) Att flykt så länge är viktigare än att skjuta gillar jag skarpt och livlängden toppen eftersom jag kör fast var femte minut. (Jag började spela i oktober, håller på än )

Där håller jag med dig, men det kanske är bra då spelaren själv kan känna den där känslan av "Gud min skapare hjälp mig! *Helvetesskrik*" utan att man hör det i spelet.

Jag såg Dagon efter att ha spelat spelet, och tyckte att det var lite billigt av speltillverkarna att göra en sådan rip-off, men vilken lyckad rip-off sedan!

skaliss:
Du kommer inte ångra det, överleva gör du säkert, men kanske inte i spelet.
Citera
2006-07-12, 01:10
Medlem
!

Har inte med saken att göra men stavas det inte "The Call Of Ktulu" ?
Ganska säker på att stället heter så...
Citera
2006-07-12, 01:21
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el.txt

Vilket ställe?
Cthulhu är en utomjording och gudaliknande varelse, som kom till jorden för flera miljarder år sedan, och som vilar i R'lyeh djupt under havsytan i väntan på att stiga upp ifrån havet och sprida skräck och terror i allt levande.
Citera
2006-07-12, 01:35
Medlem
Citat:

Är inte det en Metallica låt? :P
Citera
2006-07-12, 02:05
Medlem
Scanfaces avatar
Har hört bra saker om spelet av polare men inte testat det själv. Det enda som kan störa sa dom är att det är lite för linjärt, men de bra sakerna väger tyngre ändå säger dom. Funderar på att dra hem det jag med men hittar fan inga torrents som går igång alltså. Varenda en jag testat kommer fan inte igång.
Citera
2006-07-12, 08:43
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Lösning (sätter spoiler-tag ifall du vill lösa själv):
Tack, men grejen är det att jag vet hur jag ska göra, problemet sitter bara i att jag blir så stressad och får panik (mycket ovanligt att jag får det i spel).

Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Tyvärr är de flesta Lovecraft-filmer riktigt kassa, den bästa jag har sett var väl Dagon eller Call of Cthulhu, men de var bara sådär, kanske lika bra att inte Hollywood sätter klorna i Lovecraft's verk dock...
Har du sett "In the mouth of madness" med Sam Neill?

Den tycker jag var grymt bra. Kanske inte direkt en Lovecraft film, men den är baserad på hans böcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Funderar på att dra hem det jag med men hittar fan inga torrents som går igång alltså. Varenda en jag testat kommer fan inte igång.

Testa någon av dessa:

Call.of.Cthulhu.Dark.Corners.of.The.Earth-RELOADED

Citat:
Nej, det stavas Call of Cthulhu. "Call of Ktulu" är en Metallica låt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in