Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Igen.
Försöker lita på min pojkvän men när han inte ens kan göra små struntsaker som jag bett honom om (det handlar om en bok som jag lånade honom och som han lånade vidare utan mitt godkännande och nu är den borta) hur ska jag då kunna släppa på mina känslor och lita på honom?
Nu är jag tillbaka på noll och tror inte ett ord av vad han säger (vi har varit tillsammans i 7 månader). Hur ska jag kunna veta att han talar sanning när han säger att han tycker om mig när han inte talade sanning om att ge tillbaka mig boken? Jag glömmer aldrig, jag förlåter aldrig och ja, jag är extrem långsint. Men hur kan man låta bli att bli så när folk sviker en, när de inte ens kan hålla sitt ord när det kommer till småsaker och så ska man lita på dem i alla andra fall eller? Jag förstår inte.
Jag undrar om ni med borderline har samma problem? Litar ni på era partners och om ni gör det hur lång tid det tog för er? Hur reagerar ni när ni på ngn sätt tycker att ni blir svikna?
Jag känner mig som ett ufo.
Jag har BL, jag får svara!
Jag skulle känna mig kränkt i den situation du beskriver.
Det handlar egentligen inte alls om boken i sig, utan JAG skulle se det som en förtroendehandling.
Med andra ord, JAG skulle känna mig sviken....
Å andra sidan, min mångåriga terapi skulle göra så att jag tog upp saken med personen ifråga, och alltså inte gå och låta det jäsa upp.
Ta ett snack om vad saken egentligen står för i DINA ögon, han ser nog boken som en skitsak, medans du kanske ser på saken som jag beskrev det....
Jag har oerhört svårt för att känna förtroende och tillit till mina medmänniskor. Oftast så har det varit så att man blivit sviken på allvarliga sätt, och det gör så fruktansvärt ont. Så, det skall mycket till för att jag skall känna förtroende / närhet till någon annan.
Jag kan jämföra med känslan jag har till min make ibland;
Jag hatar dig därför att jag älskar dig!
Det skall tolkas som att han har en makt över mig, därför att jag älskar honom så mycket. Alltså kan han göra mig fruktansvärt illa om han ville.
Jag kan säga att han nog är den jag litar MEST på. Men jag litar inte helt och hållet på NÅGON annan person. Nej.
...Och det tog en 9-10 år innan jag kände det sorts förtroende jag har för honom idag....