• 1
  • 2
2006-06-17, 10:25
Bannlyst
Tänkte att vi skulle försöka skramla ihop en lista över roliga spel som kan vara värda att testa i en speciell kategori; alltså bygga-spel =)
Bygga eller business, av någon form.

Exempelvis SimCity men även spel där man driver företag eller någon annan rolig verksamhet.

Några handfasta tips? Spelade själv en gång en massa olika mogul-spel, alltså där man ska styra tv-bolag eller radiostation.
Dessvärre var dom riktigt dåligt gjorda rent grafiskt, dessutom kraschade dom rätt regelbundet.

Kortfattat, alla som har tips på spel där man skapar ett samhälle, en stad, ett företag eller något annat kul får med fördel posta i denna tråd.

Kan man bifoga screenshots är det såklart önskvärt.
2006-06-17, 11:41
Medlem
micaeles avatar
Alla Tycoon-spel är underhållande och mer eller mindre bra.
2006-06-17, 12:42
Medlem
de blir ju inte mycket bättre än theme hospital
lite gammalt nu men de håller fortfarande

mer än de så längtar jag tills Spore kommer ut
2006-06-17, 12:48
Medlem
micaeles avatar
Jag tycker fortfarande att Transport Tycoon är mycket underhållande och är ett av de bästa i Tycoon-serien.
2006-06-17, 14:32
Bannlyst
Finns ju Startopia, Ganska kul spel där du har en rymdstation att leka med, doc har det ett par år på nacken men en klar classiker i min samling
2006-06-17, 22:27
Medlem
Caesar-spelen är ju grymma...Kommer en ny på hösten, värd att hålla ögonen på den...
2006-06-17, 22:51
Medlem
mi:nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Alla Tycoon-spel är underhållande och mer eller mindre bra.
*STOR VARNINGSLAMPA OCH "ERRR-LJUD"*
Det har släppts hyllvis med spel som tagit namnet "Tycoon" för att "lyckas bättre" (Extreme SkatePark Tycoon och Ski Resort Tycoon för att nämna två), så det där uttalandet passar sig inte alls.

Personligen älskar jag Rollercoaster Tycoon I (och dess expansioner) och II (och dess expansioner), och anser att gränssnittet skall stanna inom Rollercoaster-serien - det var ett misstag att göra Locomotion av det. Rollercoaster Tycoon III är inte lika hett, då det inte längre är Chris Sawyer. Men som Transport-fan måste jag rekommendera Open TTD, vilket är en open source-version av TTDX (Transport Tycoon Deluxe)

För de som gillar Caesar-serien så finns det mycket bättre versioner som numera innehåller sådant som man saknade i de tidigare spelen.
Utvecklingsförlopp: Caesar III -> Pharao + Queen of the Nile: Cleopatra (exp) -> Master of Olympus: Zeus + Master of Atlantis: Poseidon (exp) -> Emperor: Rise of the Middle Kingdom
Sitter och spelar Emperor just nu faktiskt i väntan på .

Startopia är också en av mina favoriter och det är med tugnt hjärta jag erkänner att jag endast innehar en SoldOut-version.

Settlers är även en bra satsning; med Settlers II som min personliga favorit i serien.
2006-06-17, 22:57
Medlem
Swe.patriots avatar
Bygga hus med mulle meck

Theme park world dock är jäkligt bra
2006-06-18, 00:14
Medlem
Boofs avatar
Kolla in Tropico. Spela som diktator på en tropisk ö:
http://www.poptop.com/Tropico.htm
2006-06-18, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boof
Kolla in Tropico. Spela som diktator på en tropisk ö:
http://www.poptop.com/Tropico.htm

Tropico HÄRSKAR!
Jag satt under ett par veckor och söp som ett svin (Negrita mörk rom) och spelade detta underbart idylliska spel. Fan vad jag ville bo på min paradisö. Att det är ett extremt bra soundtrack till byggandet gör ju inte saken sämre.
Jag körde konsekvent med "Easy does it" på alla fabriker osv. Man vill ju att de små knattarna skall ha det gött och kunna dra en spliff på jobbet.
2006-06-18, 11:16
Medlem
Swe.patriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LyxRonk
Tropico HÄRSKAR!
Jag satt under ett par veckor och söp som ett svin (Negrita mörk rom) och spelade detta underbart idylliska spel. Fan vad jag ville bo på min paradisö. Att det är ett extremt bra soundtrack till byggandet gör ju inte saken sämre.
Jag körde konsekvent med "Easy does it" på alla fabriker osv. Man vill ju att de små knattarna skall ha det gött och kunna dra en spliff på jobbet.

En god diktator

Sen finns det ju "Evil genius" ungefär samma sak tror jag, aldrig spelat tropico!

I evil genius är man en ond snubbe och bygger en underjordisk bas, skit kul
man ska stoppa dom goda från att döda den onda ledaren genom sina undersåtar eller kanoner.
man kan även tortera dom goda...(och dom onda )
2006-06-18, 11:39
Medlem
Rans avatar
Wurm Online.
www.wurmonline.com
Ett MMOFS, Massive Multiplayer Online Fantasy Simulator ungefär. Men inte riktigt samma tråkiga fantasy som man är van vid.
Kort sagt så spawnar man på en stor ö (tror den är 16*16KM eller något sånt) med några få verktyg, sedan... gör man vad man vill.
Vill du komma någon vart så gäller det att planera ut olika sysslor som folk måste gilla att göra, samtidigt som du försöker planera framtida utbyggnader när bara 1/3 av alla är online samtidigt osv.
Första 20 levlarna gratis.

Tar ett tag att komma igång med, men det ger en hel del.
Var själv diktator för en by med ~15-20 medlemmar online 12 timmar om dagen för ett halvår sedan ungefär. Jävligt mycket svårare än man kan tro...

Man behöver inte bara vara ledare för att bygga, om du exempelvis är snickare så lär du få bygga hus och liknande. Eller så gör du allt själv, och gör en liten bostad nära till järn och vatten.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in