• 1
  • 2
2006-05-14, 21:47
Medlem
Engelbreckts avatar
http://bane.2hell.com/

En brittisk livvakt i Irak har lagt ut sina "semesterbilder" från ett uppdrag i Irak tillsammans med kommentarer. Sevärt.
Citera
2006-05-14, 21:52
Medlem
Intressant. Skiljer sig förmodligen lite mot att vara livvakt/personskyddare i Sverige.

Edit: Bilden på sidan 6 med texten:

Citat:
The road between Mosul and Irbil - plenty of attacks occur here:

Kan inte vara kul att köra mellan de vallarna....
Citera
2006-05-14, 22:08
Medlem
Dr. Löhks avatar
Skön grillkänsla på bilbombs-bilderna... Fi fan.
Citera
2006-05-14, 23:01
Medlem
removes avatar
"Gillar" ni PMC's osv kan ni ta o kolla på filmen
Frontline.TVCap.Private.Warriors.21Jun05.DivX
Tror den finns o få tag på frontlines hemsida gratis, den e lite väl vinklad men ger rätt bra insyn i vad som pågår på den fronten.
Citera
2006-05-15, 00:20
Medlem
Riktigt sköna bilder. Sparade dem på hårddisken.

Dock är "legosoldat" den enda termen jag finner applicerbar på detta gäng, och även romarnas auxillia dyker upp i skallen. Läser man bildtexterna verkar de göra samma saker som de amerikanska soldaterna, jag menar, "livvakter" som detonerar OXA och arresterar personer som "möjligtvis" är "insurgents"? Därmed inte sagt att jag skulle nekat att åka om jag fick chansen, såg rätt trevligt ut. Säkert en fin upplevelse och hans leende på bilderna säger att det nog är rätt trevligt också jämfört med att genomlida vintern i regniga England.
Citera
2006-05-15, 00:29
Medlem
En kille som blev ofrivillig självmordsbombare...

"I understand that the investigation showed that the bomber wasn't a willing trigger-man - he was forced to drive to the gate by a few armed insurgents in a vehicle right behind him. Once he got close to the gate he must have decided that he had nothing more to lose; he detonated the car-bomb and took them with him. One brave man, that."

VILKEN SJUK SITUATION!! Stackare
Citera
2006-05-15, 01:17
Medlem
Någon som vet vad månadslönen i snitt ligger på för dessa herrar?

Har för mig jag hört runt 10000€
Citera
2006-05-15, 01:27
Bannlyst
vem/vad/vilka jobbar dom här killarna för?
Citera
2006-05-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handenduvet

Brukar vara företag eller personer i Irak som behöver beskydd. Exempelvis inom olje- och återuppbyggnadsindustrin. Inte helt förvånande är det mest amerikanska företag som håller på med denna legosoldatsverksamhet, i samråd med amerikanska storföretag med klara kopplingar till Vita Huset. Amerikanska vicepresidenten Dick Cheneys "Halliburton" är sannolikt den största kunden av dessa "beskyddartjänster".

Även den amerikanska militären själv är en stor kund av civilt personal som kör lastbilar och dylikt åt dem. På de stora amerikanska baserna i Irak ska det finnas gott om civilanställda exempelvis.
Citera
2006-05-15, 01:53
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handenduvet

Just de här killarna skyddar ett byggföretag om jag förstod saken rätt, förmodligen jobbar de på ett säkerhetsföretag som tillhandahåller livvakter för uppdrag i högriskzoner. Skillnaden mellan dem och legoknektar är egentligen mest en fråga om vilken typ av militära uppdrag de är beredda att uföra.
Citera
2006-05-15, 10:17
Medlem
Ankdammsmans avatar
Så kallade

Private Military Contractors (PMCs)

får inte genomföra "offensiva uppgifter". I praktiken är gränsen ganska oklar eftersom de har uppdrag som konvojskydd, livvaktsskydd, skydd av byggnader o s v där de ibland hamnar i strid.

Citat:
Någon som vet vad månadslönen i snitt ligger på för dessa herrar?

Det varierar stort. Överst på statusstegen finns företag som Blackwater och Triple Canopy, som framförallt anställer folk från de amerikanska specialstyrkorna. De får de mest prestigefyllda uppdragen, som att agera livvakter åt amerikanska och irakiska VIPs, och lönen är därefter.

I Irak är dock behovet av säkerhetspersonal så stort att det även bildats en "låglönemarknad".
Citera
2006-05-15, 19:30
Medlem
Ser ju trevligt ut.. fin semester.., eller inte.
Fast som någon nämnde får man chansen så vettifan om man hade åkt ner och jobbat någon måndag och tjänat massa pengar, åker ju inte ner för 20,000 i månaden får nog bli över 100,000:- isåfall.
Men många livvakter dör där nere? finns det någon statistik?
För det lär ju vara 50/50 att man kommer hem igen...
Vill ju till att man är ett sammansvetsat gäng som verkligen vet hur man ska agera i en skarp situtation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in