2006-05-13, 19:28
Medlem
Liten_smurfs avatar
Jag ska på semester om tre veckor och vill komma i form till dess.
Har börjat träna på gym nu och tänkt träna varannan dag. Drar ner på onyttig mat och dricker äppelcidervinäger före och efter.

Tror ni jag hinner gå ner några kilo? Vad kan jag mer göra?
Tips på fett/kcal snål mat? Vill inte banta på riktigt med keso och skit
och bara äta sallad. Börjat äta fullkornspasta istället för vanlig pasta men
upptäckte idag att fullkorns innehåller typ lika mycket kcal som vanlig pasta ju! Så blev viktväktarnas.
2006-05-13, 19:33
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Jag tycker att du skall fortsätta vara som en liten tjock griskulting. Det är mycket charmigare.
2006-05-13, 19:38
Bannlyst
Träna hårt!

Lägg ner supandet och godiset, tyvärr borde du tänkt på din form för längesen, tre veckor är noll tid, finns inte mycke du kan göra på den lilla tiden mer än att förbränna fett i form av ökad cardioträning!

Men ett tips i fortsättningen är att du börjar träna regelbundet, för en lyckad deff krävs att man har lite muskler.

Många gör misstaget och tror att de kan gå ner i vikt eller komma i någon slags form genom att banta eller äta mindre, det enda som händer är att du går ner i vikt snabbt och förbränningen försämras och inom en snar framtid går du upp alla de kilon du gick ner plus lite till.

Sedan kan man fråga sig varför du vill gå ner i vikt?
2006-05-13, 19:40
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liten_smurf
Jag ska på semester om tre veckor och vill komma i form till dess.
Har börjat träna på gym nu och tänkt träna varannan dag. Drar ner på onyttig mat och dricker äppelcidervinäger före och efter.

Tror ni jag hinner gå ner några kilo? Vad kan jag mer göra?
Tips på fett/kcal snål mat? Vill inte banta på riktigt med keso och skit
och bara äta sallad. Börjat äta fullkornspasta istället för vanlig pasta men
upptäckte idag att fullkorns innehåller typ lika mycket kcal som vanlig pasta ju! Så blev viktväktarnas.

Förlåt men.. Ska du inte satsa på att lägga om kosten helt och tänka långsiktigt istället? Inte värt att må skit i tre veckor..

Om du nu ändå vill göra något så kan du väl äta lite, men ändå tillräckligt. Dvs, snälla, svält dig inte
2006-05-13, 19:57
Medlem
Liten_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauser
Träna hårt!

Lägg ner supandet och godiset, tyvärr borde du tänkt på din form för längesen, tre veckor är noll tid, finns inte mycke du kan göra på den lilla tiden mer än att förbränna fett i form av ökad cardioträning!

Men ett tips i fortsättningen är att du börjar träna regelbundet, för en lyckad deff krävs att man har lite muskler.

Många gör misstaget och tror att de kan gå ner i vikt eller komma i någon slags form genom att banta eller äta mindre, det enda som händer är att du går ner i vikt snabbt och förbränningen försämras och inom en snar framtid går du upp alla de kilon du gick ner plus lite till.

Sedan kan man fråga sig varför du vill gå ner i vikt?

Mauser, Första trevliga svaret från dig!
Super gör jag inte så ofta och godis eller glass ska jag inte äta mer innan semestern. Tror tyvärr inte jag kommer få mycke till resultat på så kort tid men bättre sent än aldrig. Borde tänkt på det tidigare ja men fick rycket och motivationen (förståndet) att göra det först nu. Sen så har jag väntat på svar från försäkringskassan om de prösar åt mig så hade kunnat börja en månad tidigare om de varit snabbare.
Vad är cardioträning för nåt?
Jag vill gå ner i vikt för att jag behöver det. På riktigt. Är 157 cm och väger 68 Har iaf fortfarande 38-40 i klädstrl.
Fram till för två månader sen så hade jag bara suttit hemma vid datorn. Inte haft någon praktik sen slutet av aug så då satt jag bokstavligt talat hemma vid datan. Och ett tag i jan-feb åt jag glass lite väl ofta.
Det minsta jag vägt (sen jag slutade växa) är 53 kg. Och det var sommaren -03. Men det berodde på att jag började med en ny adhdmedicin (concerta) och tappade då 10kg på tre månader! Sen så bytte jag en annan medicin och gick upp lite av det. De senaste månaderna har jag ökat som fan.
Så jävla orättvist att ha dålig ämnesomsättning
2006-05-13, 20:00
Medlem
Liten_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Förlåt men.. Ska du inte satsa på att lägga om kosten helt och tänka långsiktigt istället? Inte värt att må skit i tre veckor..

Om du nu ändå vill göra något så kan du väl äta lite, men ändå tillräckligt. Dvs, snälla, svält dig inte
Jodå, jag äter. Är inte den som petar i maten. Men borde äta mer smalmat.
Vet du nån sida man hittar det på eller har du bra tips själv?
Börjat äta mer sallad till maten på sistonde. Grekisk sallad då.
Pasta älskar jag så det äter jag nästan varje dag.
2006-05-13, 20:06
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Jodå, jag äter. Är inte den som petar i maten. Men borde äta mer smalmat.
Vet du nån sida man hittar det på eller har du bra tips själv?
Börjat äta mer sallad till maten på sistonde. Grekisk sallad då.
Pasta älskar jag så det äter jag nästan varje dag.

När jag hårdbantar brukar jag äta havregrynsgröt med salt till frukost, mycket frukt och koka soppor! Slänger i lite morötter och kanske brysselkål eller broccoli.. Väldigt fettsnålt och lite energi. Om du tänkte styrketräna så måste du äta mer proteiner än den maten jag har nämnt. Tonfisk (i vatten) är jättebra! Mycket proteiner och lite fett. Kyckling är också bra.. Gott att slänga i sallader.

När man går ner snabbt (förlåt om du redan vet det här) så är det mycket vätska som försvinner.. Så bli inte ledsen om du pendlar väldigt i vikt. Själv kan jag pendla 3-5 kg per vecka beroende på hur hårt jag bantar..

Lyssna inte för mycket på mig. Jag har ätstörningar.. Därför som jag bad dig att äta tillräckligt..

Jättekul att du vill träna och har tagit tag i ditt liv i stort!
Hoppas det går bra och att du får en skön semester!
Kram Filofaxen
2006-05-13, 20:09
Bannlyst
Citat:
Mauser, Första trevliga svaret från dig!
Super gör jag inte så ofta och godis eller glass ska jag inte äta mer innan semestern. Tror tyvärr inte jag kommer få mycke till resultat på så kort tid men bättre sent än aldrig. Borde tänkt på det tidigare ja men fick rycket och motivationen (förståndet) att göra det först nu. Sen så har jag väntat på svar från försäkringskassan om de prösar åt mig så hade kunnat börja en månad tidigare om de varit snabbare.
Vad är cardioträning för nåt?
Jag vill gå ner i vikt för att jag behöver det. På riktigt. Är 157 cm och väger 68 Har iaf fortfarande 38-40 i klädstrl. Fram till för två månader sen så hade jag bara suttit hemma.
Inte haft någon praktik sen slutet av aug så då satt jag bokstavligt talat hemma vid datan. Och ett tag i jan-feb åt jag glass lite väl ofta.
Det minsta jag vägt (sen jag slutade växa) är 53 kg. Och det var sommaren -03. Men det berodde på att jag började med en ny adhdmedicin (concerta) och tappade då 10kg på tre månader! Sen så bytte jag en annan medicin och gick upp lite av det. De senaste månaderna har jag ökat som fan.
Så jävla orättvist att ha dålig ämnesomsättning

Ja att dömma av den vikten du har nu verkar du vara överviktig, konstigt för du ser inte överviktig ut på bilderna(gamla bilder?), då måste du gått ner dig ganska ordentlig i träsket!
Börja att äta regelbundet och ofta, vilket får igång förbränningen samtidigt som du tränar några gånger i veckan och är ute och promenerar, inom några månader kommer du börja få antydan till muskler och bättre form om du sköter dig.
*Proteiner i form av fisk (tonfisk, torsk, pollack, laxfilé osv) Kycklingfilé osv
*Vitaminer och mineraler i form av rotfrukter och grönsaker samt frukt.
*Kolhydrater, Potatis efter träning annars är fullkornsris och pasta bra alternativ

Gör upp en plan , besök gärna ett hardcoregym eller dylikt, där kommer du garanterat få hjälp, finns många hjälpsamma personer som kan ge dig ett och annat tips på hur du skall träna osv, handlar om att bygga upp ett stabil plattform!
2006-05-13, 20:11
Medlem
glyos avatar
Nutrilett i tre veckor varje dag är ju en sak som funkar, Promenera gigantiskt mycket.
2006-05-13, 20:18
Medlem
panikbanta före semestern är det många som gör, dock tyvärr utan bra resultat. hade du bestämt dig 6 månader tidigare och kört bra hade du väl vägt runt 55kg nu och samtidigt mått bra. men ingen ide att sitta och ha ångest över det

Du går ner i vikt genom att göra dig av med mer energi än du får i dig. För att göra det krävs det antigen att du 1. äter mindre kalorier eller 2. tränar kardio och gör dig av med energi. Bästa sättet? Kombinera de båda. Varken enklare eller svårare än så. Räkna först ut ungefär hur många kalorier din kropp behöver, genom tex.
http://www.uppladdningen.nu under "testa dig själv". Lita inte helt på resultat du får fram, du känner nog din kropp bäst och vet själv. Men går att använda som en riktlinje.

Sen är det bara att räkna kalorier på allt du käkar, de flesta säger att för en styrketränande så borde man ligga på ungefär 500 KCAL minus för att inte förlora muskler samtidigt. Jag har FÖR MIG (minns inte exakt) att man går ner ungefär ett halvt kilo per vecka med 500 KCAL minus. Beroende på hur desperat du är så kan du kanske satsa på 1000 KCAL minus.

Kör hellre långa cardio pass än korta och intensiva.
2006-05-13, 21:54
Medlem
Liten_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
När jag hårdbantar brukar jag äta havregrynsgröt med salt till frukost, mycket frukt och koka soppor! Slänger i lite morötter och kanske brysselkål eller broccoli.. Väldigt fettsnålt och lite energi. Om du tänkte styrketräna så måste du äta mer proteiner än den maten jag har nämnt. Tonfisk (i vatten) är jättebra! Mycket proteiner och lite fett. Kyckling är också bra.. Gott att slänga i sallader.

När man går ner snabbt (förlåt om du redan vet det här) så är det mycket vätska som försvinner.. Så bli inte ledsen om du pendlar väldigt i vikt. Själv kan jag pendla 3-5 kg per vecka beroende på hur hårt jag bantar..

Lyssna inte för mycket på mig. Jag har ätstörningar.. Därför som jag bad dig att äta tillräckligt..

Jättekul att du vill träna och har tagit tag i ditt liv i stort!
Hoppas det går bra och att du får en skön semester!
Kram Filofaxen
Ok, tack så mycket. Hoppas du får ordning med dina ätstörningar så du mår bra.
2006-05-13, 22:00
Medlem
Liten_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauser
Ja att dömma av den vikten du har nu verkar du vara överviktig, konstigt för du ser inte överviktig ut på bilderna(gamla bilder?), då måste du gått ner dig ganska ordentlig i träsket!
Börja att äta regelbundet och ofta, vilket får igång förbränningen samtidigt som du tränar några gånger i veckan och är ute och promenerar, inom några månader kommer du börja få antydan till muskler och bättre form om du sköter dig.
*Proteiner i form av fisk (tonfisk, torsk, pollack, laxfilé osv) Kycklingfilé osv
*Vitaminer och mineraler i form av rotfrukter och grönsaker samt frukt.
*Kolhydrater, Potatis efter träning annars är fullkornsris och pasta bra alternativ

Gör upp en plan , besök gärna ett hardcoregym eller dylikt, där kommer du garanterat få hjälp, finns många hjälpsamma personer som kan ge dig ett och annat tips på hur du skall träna osv, handlar om att bygga upp ett stabil plattform!
Liten övervikt men inte jättemycket. Bilderna är från i höstas. Har nog gått upp 3 kg sen dess.
Tack för tipsen. De verkar bra. Hur ofta är regelbundet? Läst/hört man ska äta vart 3-4:e timme.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in