• 1
  • 2
2006-05-08, 12:36
Medlem
filofaxs avatar
Hej. Är inne i en otroligt stressig situation med mycket i skolan. Behöver verkligen sova om nätterna.. men lyckas inte somna. Funderar nu på att gå till läkaren och få sömntabletter utskrivna.

Nu till mina frågor:
1. Någon som äter sömntabletter?
2. Blir man dåsig om dagarna? Jag måste vara pigg, vaken och skärpt på dagarna men kunna slockna på kvällarna.
3. Är sömnmedel bereondeframkallande? Vet med mig att jag har en missbrukarpersonlighet.. Vill absolut inte fastna.
4. Några läkemedel ni rekommenderar? Varför just dessa?

Som ni märker vet jag ingenting. Så har ni nåt annat att berätta om sömnmedel så gör gärna det och ni tror att jag har nytta av det.

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar
Filofax
Citera
2006-05-08, 14:22
Bannlyst
Träning och bra kost är det bästa sömnmedlet!

Mvh en som varit i samma sits!
Citera
2006-05-08, 14:33
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Vad gäller sömntabletter:
Om någon säger Valerina så ber du dem dra åt helvete.
Citera
2006-05-08, 14:54
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauser
Träning och bra kost är det bästa sömnmedlet!

Mvh en som varit i samma sits!

Funkar ej. Men tack ändå..
Citera
2006-05-08, 15:02
Medlem
WoWbaggers avatar
Har haft ett par olika piller utskrivna, har inte upplevt nån seghet på dagarna efteråt, men dock har jag fått väldigt störda drömmar av dom.

Stilnoct är väl det piller som funkat bäst på mig, dock vägrade läkarn skriva ut just dom åt mig av någon anledning.
Citera
2006-05-08, 15:07
Medlem
H.E.L.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Hej. Är inne i en otroligt stressig situation med mycket i skolan. Behöver verkligen sova om nätterna.. men lyckas inte somna. Funderar nu på att gå till läkaren och få sömntabletter utskrivna.

Nu till mina frågor:
2. Blir man dåsig om dagarna? Jag måste vara pigg, vaken och skärpt på dagarna men kunna slockna på kvällarna.
3. Är sömnmedel bereondeframkallande? Vet med mig att jag har en missbrukarpersonlighet.. Vill absolut inte fastna.

Som ni märker vet jag ingenting. Så har ni nåt annat att berätta om sömnmedel så gör gärna det och ni tror att jag har nytta av det.

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar
Filofax

1. Ja, emellanåt.
2. Nej, inte jag i alla fall. Tar imovane 0,5 mg.
3. Är beroendeframkallande på så sätt att du inte kan somna utan dem.
4. Imovane. Enda bieffekten jag får på dem är en besk smak i munnen. Samt att man blir lite småstukad vilket är skönt.
Citera
2006-05-08, 18:49
Medlem
TomiXs avatar
1: Äter Stilnoct från och till, ibland varje dag.
2: Nej jag blir inte dåsig eller så på dagarna på grund utav sömntabletter.
3: Visst kan man bli beroende utav dem, men det beroendet är ungefär att man måste ha sömntabletten för att somna, det är väldigt ovanligt att folk blir beroende utav sömntabletter och använder dem även på dagen (Stilnoct och Imovane då) Andra sömnisar såsom Nitrazepam, Flunitrazepam osv är bättre fast även starkare och mer beroendeframkallande.

4: Har provat många olika sömnläkemedel, blanda annat Propavan, Atarax, Lergigan och Theralen, dessa är så kallade antihistaminer med lugnande verkan och de är inte beroendeframkallande, används oftast som sömntabletter och inte insomningstabletter som jag antar att du är ute efter, men de fungerar till det också. För mig fungerar dessa inte så jättebra.. Sedan har jag även provat, Stilnoct, Imovane, Flunitrazepam, Halcion, Sonata och Xanor, alla förutom Sonata fungerar väldigt bra som insomningstabletter men de är alla beroendeframkallande. Men om man sköter sitt intag så är det inga problem.
Citera
2006-05-08, 19:18
Medlem
-jOE!s avatar
Jag tar Zopiklon ibland, det fungerar mycket bra. Snabb insomning för mig och dagen efter känner jag mig inte alls trött eller dåsig.

Har provat Propavan oxå, men jag kände mig som en zombie dagen efter. Jag skippar dom.
Citera
2006-05-08, 20:34
Medlem
darws avatar
Citat:
Nu till mina frågor:
1. Ja, regelbundet
2. Beror på vilken sort och hur van du är, du vill ha en bensodiazepin eller bensodiazepinliknande med kort halveringstid (på gatan kallat benso)
3. De du vill ha är beroendeframkallande men håller du dig till den förskrivna dosen eller mindre och under en kort period (en månad) så ska det inte vara några problem.
4. Stilnoct eller imovane/zopiklon, du somnar snabbt och den går snabbt ur kroppen. Låg risk för missbrukarbeteende om du inte blandar med alkohol och håller dig till förskriven dos. Skippa o ta den när du inte måste upp tidigt o va alert dagen efter (tex helgen) så minskar beroenderisken ytterligare. Något starkare som xanor, nitrazepam, halcion eller flunitrazepam(rohypnol) är som att döda en myra med slägga om man inte redan är beroende och har lite tolerans.
Citera
2006-05-08, 20:42
Medlem
darws avatar
Citat:
Motion och framförallt rätt kost på regelbundna tider gör faktiskt väldigt väldigt mycket. Inte för mycket kolhydrater men inte inga alls heller, minst 50% grönsaker. Ät en macka av grovt bröd och varm mjölk nån timme innan sovdags. Undvik socker 4-5h innan sovdags.
Citera
2006-05-08, 21:10
Medlem
filofaxs avatar
Tack allihop!

Tack för alla jättebra svar! Skönt att få veta av de som har samma problem och prövat olika läkemedel.

Jag ska fundera lite mer. Till er som föreslår träning- och koståtgärder: Tack för er omtanke, men det är inte vad jag är ute efter. Jag äter nyttigt, och går promenader varje dag. Det är allt jag hinner. Har som sagt väldigt stor press från skolan just nu, och tiden som blir över (när jag inte pluggar) går åt till att vara stressad.. :S Därför vill jag somna snabbt, och sova hela natten...

Man blir ju tokig för mindre. 2/6 är jag fri

Men tack igen allihop!
Kram Filofaxen
Citera
2006-05-09, 15:00
Bannlyst
Citat:

Jaså?
Citera
  • 1