Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Nu till mina frågor:
1. Någon som äter sömntabletter?
2. Blir man dåsig om dagarna? Jag måste vara pigg, vaken och skärpt på dagarna men kunna slockna på kvällarna.
3. Är sömnmedel bereondeframkallande? Vet med mig att jag har en missbrukarpersonlighet.. Vill absolut inte fastna.
4. Några läkemedel ni rekommenderar? Varför just dessa?
1. Ja, regelbundet
2. Beror på vilken sort och hur van du är, du vill ha en bensodiazepin eller bensodiazepinliknande med kort halveringstid (på gatan kallat benso)
3. De du vill ha är beroendeframkallande men håller du dig till den förskrivna dosen eller mindre och under en kort period (en månad) så ska det inte vara några problem.
4. Stilnoct eller imovane/zopiklon, du somnar snabbt och den går snabbt ur kroppen. Låg risk för missbrukarbeteende om du inte blandar med alkohol och håller dig till förskriven dos. Skippa o ta den när du inte måste upp tidigt o va alert dagen efter (tex helgen) så minskar beroenderisken ytterligare. Något starkare som xanor, nitrazepam, halcion eller flunitrazepam(rohypnol) är som att döda en myra med slägga om man inte redan är beroende och har lite tolerans.