Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-26, 18:46
  #1
Avstängd
Tja.
Tycker det är många här som verkar ta såna jättedoser tramadol och snabbt verkar få tolerans till det.

Jag har använt tramadol i perioder överstigande cirka 8-9 månader (varav för smärta i drygt 6 månader under olika perioder) totalt och aldrig fått någon avis mer än jag jag var likadan som jag var innan.
Har aldrig behövt ta mer än 300 mg heller för att få en grym effekt, även efter 3 mån konstant bruk.

Men som jag skrev i något annat inlägg så får jag det utskrivet som antideppresiv medicin sen 3 månader, så det är möjligt att jag är ute efter serotonin och noradrenalin höjningen tram ger.
Enligt min uppfattning blir man snabbt tolerant mot tramadols opiat-egenskaper men inte dess antidepprisiva egenskaper.

Jag skulle välja tramadol framför metadon eller vilken opiat som helt. Innan har jag fått 6 olika SSRI/SNRI och 1 Maoi, samt olika bensos som jag på senare bytt till neurontin för jag diggade inte att vara zonkad på benso varje dag. Nu tar jag 300 mg tramadol och 2400 mg neurontin per dag. I behandlingens första 4 veckor använde jag även Aurorix, men tramadolen har fungerat tillräckligt så vi tog bort den.

Tramadol kommer säkert skrivas ut mer i framtiden mot depressioner, vilket det gör i Italien idag och av några läkare här i Sverige som är lite nytänkande. Det råder inga tvivel på att biverkningarna folk som använder tramadol under längre perioder får, varierar väldigt mycket. Vissa klarar av 500mg i flera år som mitt ex och kunde sluta tvärt, andra får avisar av 200 mg i en vecka. lustigt hur olika kroppar och sinnen kan vara.
Citera
2006-04-26, 23:48
  #2
Medlem
TomiXs avatar
Jo det fungerar ju faktiskt bra som en antidepressiv medicin, men det kan ju också vara pågrund utav att man blir "hög" på den, det är ju en drog så.

Vilka snälla psykiatriker går du hos som skriver ut Tramadol och Neurontin mot depressioner ??
Citera
2006-04-27, 01:54
  #3
Medlem
CpGurrAs avatar
Alla opiater gör en glad, och det anser jag vara anitdepresivt men när man slutar med ett preparat så blir det ju oftast biverkningar som mindre depressioner men det är sånt man får räkna med, anser läkarna.
Citera
2006-04-27, 11:33
  #4
Avstängd
de erfarenheter jag har efter att ha slutat efter 3 månader "varje-dag" bruk, var att det var betydligt LÄTTARE att sluta med tramadol än någon av de antideppresiva mediciner jag fått innan. Dem har verkligen fått en att må skit!
Vilken psykiater man ska gå till? en bra en
Citera
2006-04-29, 01:41
  #5
Avstängd
istapps avatar
Oj då intressant!

Det finns riktiga läkare som tänker som jag... efter att ha testat ett stort antal AD-med. Hittade jag tramadol - vilken verkligen fungerade(ska dock antingen diskutterade det med min läkare eller, och precis som du skriver du blir tolerant mot opioidegenskperna men inte SSNRI, men faktum är att tramadol nog är det bästa AD, jag testat, visserligen då i samband med venlafaxin.
Men venlafaxin är ingen hit, då tror jag mer på tramadol; en jättestor fördel med tramadol torde vara att när man sätter in det tar opioiddelen ut bieffekterna samt gör att den antideppresiva effekten kommer snabbare och uppfattas mer positvt av patienten något - som i stil med placebo - är viktigt för den fortsatta tilltron på behandingen.
Annars kanske vi får se ett nytt läkemedel snart där opiodenantiomeren av tramadol avlägsnas för att göra det till en ren SSNRI.

Finns det någon läkare i västragötalandsregionen som förstår detta?
Vet att mina säkert inte gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Pill_man
de erfarenheter jag har efter att ha slutat efter 3 månader "varje-dag" bruk, var att det var betydligt LÄTTARE att sluta med tramadol än någon av de antideppresiva mediciner jag fått innan. Dem har verkligen fått en att må skit!
Vilken psykiater man ska gå till? en bra en
Citera
2007-01-30, 18:11
  #6
Medlem
RoLLiTs avatar
Tramadol!

Hur deprimerad ska man vara för att kunna få tramadol ? jag ska snart snacka med en Psykiatier. Syon i skolan har skrivit "remi". Vill gjärna ha Tramadol
Citera
2007-01-30, 18:50
  #7
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoLLiT
Hur deprimerad ska man vara för att kunna få tramadol ? jag ska snart snacka med en Psykiatier. Syon i skolan har skrivit "remi". Vill gjärna ha Tramadol

Kan med säkerhet redan nu säga att du inte får nått tramadol, tramadol är en smärtstillande medicin och även om det av vissa läkare (läs; extremt få) används som antideppresiv medicin så är chansen att du ses som en missbrukare mkt större än att du får nått tramadol om du skulle fråga efter det, och jag kan inte tänka mig någon psykiatriker som sätter in tramadol mot en depression om man inte skulle fråga efter det.
Citera
2007-01-30, 19:49
  #8
Medlem
Ninjalittles avatar
Neurontin, är det för att förhindra kramper? Fungerar det bra?
Citera
2007-04-09, 01:23
  #9
Medlem
Rabbahs avatar
Hej !

Kan väl slänga in min fråga här istället för att göra en ny tråd.

Jag har varit deprimerad under en ganska lång tid måste jag säga, mått väldigt väldigt dåligt ibland. Oftast blir jag deprimerad efter jag har varit med några vänner och åker hem och mår mycket dåligt. Ibland kommer det på morgonen och jag börjar gråta utan någon riktig anledning, får sådana sjuka skuldkänslor och försöker gottgöra de med att hjälpa till med något hemma. Har inte berättat för mina kompisar att jag har gråtit eller liknande, bara berättat för någon kompis att jag har varit lite deprimerad. Tycker det är väldigt pinsamt att berätta det för någon och vet egentligen inte varför det är som det är.

Har haft väldigt svårt att sova ibland, har inte varit hos doktorn och försökt att få något utskrivet. Jag tänker att det går över och att jag ska må bra igen men så är det inte.
Skuldkänslorna är oftast väldigt dumma grejer jag gjort som ung, sen känner jag mig saknad på något sätt. Väldigt svårt att förklara är det iallfall.

Jag tänker att det skall gå över men det kommer det nog aldrig att göra dessvärre. Som jag sa innan så har jag inte varit hos doktorn, bara tagit lite tramadol men när det tog slut blev jag väldigt deprimerad.

Borde jag gå ner till doktorn och försöka få något utskrivet eller finns det några andra altenativ?


Mvh Rabbah
Citera
2007-04-09, 07:24
  #10
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbah
Hej !

Kan väl slänga in min fråga här istället för att göra en ny tråd.

Jag har varit deprimerad under en ganska lång tid måste jag säga, mått väldigt väldigt dåligt ibland. Oftast blir jag deprimerad efter jag har varit med några vänner och åker hem och mår mycket dåligt. Ibland kommer det på morgonen och jag börjar gråta utan någon riktig anledning, får sådana sjuka skuldkänslor och försöker gottgöra de med att hjälpa till med något hemma. Har inte berättat för mina kompisar att jag har gråtit eller liknande, bara berättat för någon kompis att jag har varit lite deprimerad. Tycker det är väldigt pinsamt att berätta det för någon och vet egentligen inte varför det är som det är.

Har haft väldigt svårt att sova ibland, har inte varit hos doktorn och försökt att få något utskrivet. Jag tänker att det går över och att jag ska må bra igen men så är det inte.
Skuldkänslorna är oftast väldigt dumma grejer jag gjort som ung, sen känner jag mig saknad på något sätt. Väldigt svårt att förklara är det iallfall.

Jag tänker att det skall gå över men det kommer det nog aldrig att göra dessvärre. Som jag sa innan så har jag inte varit hos doktorn, bara tagit lite tramadol men när det tog slut blev jag väldigt deprimerad.

Borde jag gå ner till doktorn och försöka få något utskrivet eller finns det några andra altenativ?


Mvh Rabbah

Du kan skaffa tramadol på andra vis. Det är i princip en av de mest lättillgängliga droger som finns för tillfället, men om jag ska vara ärlig.
Du skriver lite rörigt, vilket kan vara förståeligt. Men, det låter inte nödvändigtvis som en depression, eller är det på något vis diagnostiserat?
Sök hjälp hos allmänvården. De kan remitera dig om de anser att det behövs. Någon tramadol lär du dock inte få. Däremot lär SSRI alt SNRI komma på tal. Detta hjälper många, men långt ifrån alla.
Dessutom bör du undvika tram om du böjar medicinera med SSRI
Citera
2007-04-09, 08:04
  #11
Medlem
Fontanells avatar
Ett problem vid långvarigt bruk av smärtstillande/opioider/opiater är att kroppens egen produktion av dopaminer och andra substanser avtar eftersom man tillför egna ersättningsämnen. AT'n kommer ju mest från att man både stryper det man tillför utifrån och det interna systemet är avstängt. Det tar ett tag innan det nomaliseras och kan vara extremt jobbigt. I fallet tramadol tillkommer även riskerna att få krampanfall om man har otur och inte har kramplösande. Om man tar tramadol samtidigt som man tar SSRI/SNRI så ligger kramptröskeln ännu lägre.
Citera
2007-04-09, 08:24
  #12
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fontanell
Ett problem vid långvarigt bruk av smärtstillande/opioider/opiater är att kroppens egen produktion av dopaminer och andra substanser avtar eftersom man tillför egna ersättningsämnen. AT'n kommer ju mest från att man både stryper det man tillför utifrån och det interna systemet är avstängt. Det tar ett tag innan det nomaliseras och kan vara extremt jobbigt. I fallet tramadol tillkommer även riskerna att få krampanfall om man har otur och inte har kramplösande. Om man tar tramadol samtidigt som man tar SSRI/SNRI så ligger kramptröskeln ännu lägre.

Sabbar opioider dopaminflöde/nyskapande eller hur det fungerar? Jag menar då på ett vis direkt orsakat av opioiden, inte av mående etc. Jag hävdade nämligen att det inte gjorde det när en polare sa något sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback