Citat:
Ursprungligen postat av Björnfar
Det är det här som är det viktiga, när det gäller opiaters/opioiders fysiologiska beroende.
Alla morfinpreparat (även kodein) stimulerar 100% av opiatreceptorerna. Metadon stimulerar också 100%, medan subutex stimulerar 80%.
Det kan ju vara så att kratom inte stimulerar så hög procent av opiatrecepoterna? Kanske träffar det också andra receptorer, som inte är lika beroendeskapande. Spekulerar bara litet.

Jo, precis. Det är ju en väldigt speciell växt på många sätt.
Rent biologiskt ingår den ju i samma familj som kaffe (Rubiaceae).
Medans huvud alkaloiderna Mitragynine och 7-hydromitragynine är kemiskt lika strukturen till vissa hallucinogener.
Vid små doser har den ju uppiggande effekter. att dessa skulle vara jämförbara med kokain tycker jag är rent skitsnack. Men ett fakutm är att de binder till "alpha-adrenergic" receptorerna på ett liknande sätt som yombine.
Dessutom binder den till Delta-receptorerna.
Vid större intag ökar bindingen till delta-receptorerna och slutligen sker en överskridning till Mu-receptorerna.
Detta ska tydligen förklara varför kratom inte är lika beroendeframkallande som t.ex. kodein, då mu-receptorerna binder mer till Opiater. Medans de som binder mest till delta-receptorerna har betydligt mindre beroendepotential.
Detta jag just skrivit är mer eller mindre direkt översatt, och själv kan jag inte få någon somhälst inblick i hur en receptor egentligen funkar då kemi och kroppslig anatomi inte är något jag studerar vidare mycket. Men det kanske kan förklara något för någon här inne?