Eoouh, det var åsså en rälig fan.
Sätt:
Och den här gången tänker jag använda beteckningen! Gör nu en variabelsubstitution:
Det jag suktar efter är vår vackra formel för variabelsubstitution i enkelintegraler:
Kod:
b h(b)
∫f(x)dx = ∫f(φ(t))φ´(t)dt
a h(a)
Här är x = φ(t) = e^t , φ´(t) = e^t och inversen är t = h(x) = ln|x|
Gränserna:h(1) = ln|1|=0 , h(e) = ln|e| = 1
Kod:
e
∫x3 lnx dx =
1
h(e) 3t t
= ∫ te e dt =
h(1)
1 4t
= ∫ te dt
0
Eftersom jag är så slö, blir det en ny variabelsubstitution:
t = ψ(u) = u/4 , ψ´(u) = ¼ och inversen (som jag kallar k) är u = k(t) = 4t.
Så gränserna: k(0) = 0, k(1) = 4 . Då är denna integral i sin tur:
Kod:
1 4t k(1) u
I = ∫ te dt = ¼∫ u e · ψ´(u) du =
0 k(0)
4 u
= ¼∫ u e · ¼ du
0
Partialintegrera sista integralen. För den som är hemma på knasiga funktioner så känner man igen denna som en av de sista integralerna som uppträder när man partialintegrerar gammafunktionen upprepade gånger. Vilket jag inte tänker göra här.
Det får bli en senare uppgift i en annan tråd (när jag inte är pömmig).
Nu skriver jag exponenter på det klumpigare sättet, eftersom det annars hamnar fel hur man än gör.
Kod:
4
I = (1/16)∫ u e^u du
0
Sätt f=e^u, g=u, så att F=e^u, och g´=1.
För tydlighets skull skrivs inte integrationsgränserna ut. Då följer:
Kod:
16 I = ∫u·e^u du = [(e^u)·u]-∫e^u·1 du =
F g F g´
= [(e^u)·u]-[e^u] = [(e^u)·(u-1)]
Och så baklängesjobb; substituera tillbaka. Det är alltid lika roligt, eftersom det betyder att man lyckats beräkna integralen

.
Beräkna gränserna. Vi har u = 4t = 4ln|x| => x = e^(u/4), x>0. Gränserna: u=4 => x=e , u=0 => x=1
Trots att resultatet ser grisigt ut, sätter jag (övertydligt) in gränserna i formeln. Ni kan säkert tyda det.
Kod:
4
16 I = ∫ u· e^u du =
0
u=4 x=e
= [(e^u)·(u-1)] = [(e^(4ln|x|))·(4ln|x|-1)]
u=0 x=1
x=e
= [(x^4)·(4ln|x|-1)]
x=1
I sista ledet använder jag att e^ln|x| = |x| = x (i vårt fall är |x| = x då x>0). Dessutom den välkända regeln a^xy = (a^x)^y.
För att slutligen få I, sätt in gränserna, och dividera med 16. Men det får du fanimej göra själv den här gången också.
OBS! Kolla genom, jag kan sannerligen ha räknat fel nånstans. (manne1973, HJÄÄÄLP....
)