• 1
  • 2
2006-04-18, 21:24
Medlem
jockelos avatar
Jag är lite osäker på vad jag tycker i denna frågan. Det är ju (oftast) helt klart etsikt fel. Men man kan ju inte säga att det är fel om det är moraliskt rätt för en annan människa.

Vet inte hur jag ska starta en debatt riktigt om detta. Ska alla få döda som han /hon vill? Borde dödsstraff få finnas?

Vad tycker ni?
Citera
2006-04-18, 22:46
Medlem
Jag tycker personligen dödstraff är fel och det borde tillhöra det förlutna.

Om en man mördar två 9-åringar och ska få dödstraff vad händer då?
Jo, staten..regeringen, samhället dödar mannen som begick fruktansvärda mord.
Men vad har staten, regeringen och samhället gjort själva? Begått ett fruktansvärt mord. Vad resulterar det hela i? FEl FEL FEL. Finns ingen rätt i det hela enligt mina ögon.

För alla er som är för döds straff. Vad har ni egentligen för argument? Döda=Döda oavsett vad. Ska det inte vara mord bara för att person själv är ond? Ska vi va onda och döda den onda? Då är alla vi onda..och människan ska inte vara ond..så ser jag det hela.
Citera
2006-04-18, 22:49
Medlem
Sun Rulers avatar
Det finns en bra tråd som behandlar ämnet dödsstraff:

http://www.flashback.org/showthread...ghlight=d%F6da
Citera
2006-04-18, 23:05
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arre_quake
Jag tycker personligen dödstraff är fel och det borde tillhöra det förlutna.

Om en man mördar två 9-åringar och ska få dödstraff vad händer då?
Jo, staten..regeringen, samhället dödar mannen som begick fruktansvärda mord.
Men vad har staten, regeringen och samhället gjort själva? Begått ett fruktansvärt mord. Vad resulterar det hela i? FEl FEL FEL. Finns ingen rätt i det hela enligt mina ögon.

För alla er som är för döds straff. Vad har ni egentligen för argument? Döda=Döda oavsett vad. Ska det inte vara mord bara för att person själv är ond? Ska vi va onda och döda den onda? Då är alla vi onda..och människan ska inte vara ond..så ser jag det hela.

jag känner något sånthär. Varför ska vi behöva betala pengar för att denna människan ska få leva, det kostar ju oss pengar att han honom instängd i ett fängelse, han är en belastning för samhället och efter vad han gjorde så kanske man kan tycka att det är lika bra att göra sig av med honom. Det gör ju bara oss en tjänst att döda honom även om vi är inblandade.
Fast sen, vem är den personen som ska bestämma att döda två nioåringar ska ge honom det straffet? Det är ju ganska sjukt. Egentligen borde ingen kunna ge dödsstraff till någon annan, men det borde finnas. Det är vad jag tycker!
Citera
2006-04-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
jag känner något sånthär. Varför ska vi behöva betala pengar för att denna människan ska få leva, det kostar ju oss pengar att han honom instängd i ett fängelse, han är en belastning för samhället och efter vad han gjorde så kanske man kan tycka att det är lika bra att göra sig av med honom. Det gör ju bara oss en tjänst att döda honom även om vi är inblandade.
Fast sen, vem är den personen som ska bestämma att döda två nioåringar ska ge honom det straffet? Det är ju ganska sjukt. Egentligen borde ingen kunna ge dödsstraff till någon annan, men det borde finnas. Det är vad jag tycker!

Om du själv råkade ha ihjäl någon då, skulle du fortfarande vara för dödsstraff?
Citera
2006-04-19, 00:08
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Om du själv råkade ha ihjäl någon då, skulle du fortfarande vara för dödsstraff?
Om man nu råkar ha ihjäl någon så har man försatt sin chans att vara för eller emot något.
Citera
2006-04-19, 00:21
Medlem
systems avatar
Fråga: Är det rätt att döda?
Mitt svar: Det beror på vem och varför.

En individ som med vett och vilja begår fruktansvärda brott i form av exempelvis rånmord eller tortyr ska bort. Den person som - av staten - har blivit ombedd att avliva illgärningsmannen gör en samhällstjänst.
Citera
2006-04-19, 00:28
Medlem
dIRe_s avatar
Det kan vara rätt att döda om det i sin tur direkt motverkar mer dödande. I dessa fall är det dock samhällets och inte den enskillda invididens sak att avgöra.
Citera
2006-04-19, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Om man nu råkar ha ihjäl någon så har man försatt sin chans att vara för eller emot något.

Jasså? Alla kan väl göra misstag. Man ska bryta våldsspiralen, man ska stå över hämndbegäret och därmed visa sig mäktigare än att lika djuriskt slakta slaktaren.
Citera
2006-04-19, 01:01
Medlem
Omnigrs avatar
Precis som med allt annat så skapas missuppfattningar bl.a. av förenklade semantiska definitioner och kategorisering.

Fy.

En handling kan inte delas in så enkelt som i "rätt" eller "fel."
Det beror helt enkelt på den exakta situationen och inverkande faktorer i kombination med syftet till dådet.

För ett system kanske det måste skapas konkreta regler för att inte civilisationen ska kollapsa. De som är farliga och svaga är ju oftast de som är villiga att styras, så det gör ju det hela lite enklare...
Nåja.

Som ledare skulle jag därför definiera mord som "fel."
Som person skulle jag tänkt helt annorlunda.

Ex.
-
En person tvingas se sin familj styckas och sedan våldtas av en kristen, och detta känns alltför svårt för personen att acceptera.
Den reagerar - hämnas genom att döda den skyldige.

Jag skulle inte kalla det varken rätt eller fel.

Jag skulle kalla det naturligt.
Citera
2006-04-19, 01:02
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jasså? Alla kan väl göra misstag. Man ska bryta våldsspiralen, man ska stå över hämndbegäret och därmed visa sig mäktigare än att lika djuriskt slakta slaktaren.
Det där fungerar på dagis, inte i vuxenlivet.
Citera
2006-04-19, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Det där fungerar på dagis, inte i vuxenlivet.

Uppenbarligen fungerar det ju i de flesta länder där dödsstraff inte finns. Tror du att Mordstatistiken skulle öka i USA om man avskaffade dödsstraff? Har man kommit så långt att man dödar någon så tror jag man är bortom vett och sans för tillfället. Därmed inte sagt att man inte kan bättras.
Absolut ska det vara mycket hårda straff och inget daltande men att staten tar livet av folk är en vidrig tanke. Dessutom är döden inte straff nog för en mördare enligt mig. Döden är ju fridfull. Livet och den skuldkänsla som antagligen inträffar är betydligt smärtsammare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in