• 1
  • 2
2006-04-04, 21:55
Bannlyst
Hejsan som Rubrikenlyder

varför skapas psykologiska tillstånd som Lycka och Olycka.

ngn som har en vettigt teori har grubblat på detta ett tag men har inte kommit fram till något vässentligt

Edit: stavfel
Citera
2006-04-04, 22:10
Medlem
D..s avatar
det är du själv som bestämmer i vilken sinnesstämning du vill befinna dig i. Så vänd på frågan och fråga dig själv varför du är ledsen resp. olycklig
Citera
2006-04-04, 22:23
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Flyttas från Filosofi till Psykologi & psykiatri.

/Moderator
Citera
2006-04-04, 22:29
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D..
det är du själv som bestämmer i vilken sinnesstämning du vill befinna dig i. Så vänd på frågan och fråga dig själv varför du är ledsen resp. olycklig

Vilket är exakt samma fråga

Till ämnet:

Lycka och olycka är bara två exempel på en himla massa olika känslo- och sinnesstämningar. Det är hela tiden känslorna som styr dig, som talar om hur du bör bete dig i vissa situationer etc. Så då undrar man självfallet hur det kan komma sig. Sannolikt har det varit bra för oss rent evolutionistiskt sett.

Om vi tar Lycka som exempel. När du ser en hund vifta på svansen så vet du att den är glad. Den gör det för att visa alla i flocken att allt är ok, dvs den har fått gått ut och pissa flera gånger om dagen, fått mat, godis och lite klappar på huvudet. Nu kanske människan har lite högre krav än då, men ni måste medge att man blir rätt happy när morsan har lagat ens favoriträtt och avrundar med äpplepaj och vaniljsås. Dvs det är bra för flocken med lite äpplepaj, så blir vi på gott humör och tjoar och tjimmar tillsammans.

Nu skulle jag kunna flumma vidare på varför man har vissa andra känslor, för självklart finns det anledningar till bakom att man inte alltid är glad som en lärka.

Cheers
//Raffe
Citera
2006-04-04, 22:30
Medlem
Boofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D..
Vadå du själv som bestämmer? Det har väl till minst 95 % med omgivningen att göra. Man kan inte vara lycklig om man blir misshandlad varje dag.

För att svara på frågan så har det med evolutionen att göra. Man blir lycklig när man gör saker som gynnar individen/arten. T.ex. blir man lycklig av att äta, ha sex, känna trygghet och ha vänner. Dessa saker gynnar artens överlevnad. I och med att man blir lycklig av dessa saker är det något som individen försöker eftersträva.
Olycklig blir man av saker som inte gynnar överlevnaden, som brist på trygghet, när någon nära går bort osv. Känslorna växte fram med evolutionen
Citera
2006-04-05, 01:13
Medlem
terrieterries avatar
Intressant frågeställning. begreppen "olycka" resp "lycka" är ju något vi fått inprentade i oss och dessutom definierade. Vi vet vad som ska göra oss glada eller ledsna. Men en misshandlad kvinna i en kultur där misshandel av kvinnor är norm, kanske inte själv skulle definiera sig själv som olycklig. Det är bara en självklar del av livet. Vi här i Sverige kanske "borde" vara olyckliga över att vi i så stor utsträckning lever ensamma, eller att vi har mist kontakten med naturen, eller att vi inte får vara hemma och uppfostra våra barn. Vad som är lyckligt eller olyckligt avgörs i större omfattning än vi vill erkänna av den kultur vi lever i... tror i alla fall jag. Jag tror dessutom att det finns/ har funnits samhällen där frågan om olycka/lycka överhuvudtaget inte existerar. Livet handlar om att överleva och att fortplanta sig. Vad är "lycka" för något??
Mat för dagen betyder överlevnad = allt som eftersträvas.

Jag tror att media och film har en oerhört stor betydelse när det gäller att avgöra vår uppfattning om vad som är lycka eller olycka dessutom. Vi lär oss genom t ex amerikansk film att en kvinna som älskas av en man är lycklig ... och en kvinna som lämnas är olycklig. Lyckonormen är alltid tvåsamhet och barn. Har du levt ett annat liv, så KAN du inte vara lycklig i omgivningens ögon, och även om det är självvalt, så är det ändå svårt att stå emot omgivningens krav och föreställningar.

Sammanfattning: Ja, olycka och lycka är i stor utsträckning en kulturell uppfinning och styrd av kulturella normer.
mvh
TT
Citera
2006-04-05, 08:15
Medlem
Occams_Razors avatar
Varför det uppståt? Eller varför du känner lycka/olycka i viss situationer?

Kanske samma svar på båda...

Mitt blir iaf: För att det är på det viset vi har kommit så långt som vi gjort.
Drivkraft att nå längre och förbättra.
Citera
2006-04-05, 09:12
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Sammanfattning: Ja, olycka och lycka är i stor utsträckning en kulturell uppfinning och styrd av kulturella normer.
mvh
TT

Kulturell uppfinning vet jag inte om jag är benägen att hålla med om. Hur lyckan eller olyckan tar sig uttryck har nog helt säkert massa kopplingar till den kultur du lever i.
Citera
2006-04-05, 12:19
Medlem
Nemesis1s avatar
Lycka/olycka har väl med evolution att göra... Det känns behagligt att äta och ha sex, eftersom det är vad som måste göras för artens överlevnad och spridning... Det känns dåligt att vara sjuk och skadad, vilket fungerar som en uppmuntran för varelsen ifråga att inte bli sjuk och skadad, eftersom det är dåligt för artens fortlevnad...

Lycka/olycka är en liten vink om vad man skall och inte skall göra, från ett evolutionistiskt perspektiv... Fast vid psykisk sjukdom kan dock uppfattningen om lycka kastas om, och man blir lycklig av att skada sig och olycklig av att äta och ha sex...
Citera
2006-04-05, 12:41
Bannlyst
Jupp varför inte. Lycka och olycka torde vara ett utav evolutionens främsta navigationsinstrument. Precis som smärta.
Citera
2006-04-05, 20:56
Bannlyst
Terrie Terrie du säger att vi vet vad som gör oss lyckliga och olyckliga men jag kan säg åtminstone jag mår riktigt skit ibland utan att jag vet varför och de tror jag nog inte att ja är ensam om. vad kommer detta ifrån ? på samma sätt kan jag vara riktigt glad utan att veta om de
Citera
2006-04-06, 00:46
Medlem
D..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boof
Vadå du själv som bestämmer? Det har väl till minst 95 % med omgivningen att göra. Man kan inte vara lycklig om man blir misshandlad varje dag.

Masochism då? Dessutom blir inte situationen någonting annat än vad du gör den till, du kanske rent av blir glad av att bli misshandlad varje dag, glad över att du inte dog.

Citat:
Ursprungligen postat av Boof
För att svara på frågan så har det med evolutionen att göra. Man blir lycklig när man gör saker som gynnar individen/arten. T.ex. blir man lycklig av att äta, ha sex, känna trygghet och ha vänner. Dessa saker gynnar artens överlevnad. I och med att man blir lycklig av dessa saker är det något som individen försöker eftersträva.
Olycklig blir man av saker som inte gynnar överlevnaden, som brist på trygghet, när någon nära går bort osv. Känslorna växte fram med evolutionen

Att en sinnesstämning så som lycka i dagsläget skulle vara en evulotionistiskt vägledare för vad som "gynnar arten" och följaktligen gör mig gott har jag mycket svårt att tro på. Gynnar det t.ex. arten att röka och supa? - Förmodligen inte. Men ändå så kan vissa personer känna en oändlig lycka där de står där och röker och dricker med sina polare, känner att de passar in i någon social kontext osv.

Och vem har sagt att man blir lycklig av att äta mat. Jag kanske får panikångest varje gång jag bara ser mat, eftersom jag är rädd att bli tjock, eller för att jag ska få högt blodsocker och få en hjärtattack.

Och om jag förstår ditt resonemang rätt så föreslår du att lycka resp. olycka är två biologiska vägledare för vad som "gynnar" arten. Men kan du vara så snäll och förklara vad det är som egentligen "gynnar" vår art (förutom självklara saker som att äta osv), jag skulle gärna vilja veta. Och dessutom så får du gärna förklara varför, eller hur handlingar som gynnar min art per automatik just skulle "gynna" just mig.

Och hur är det med olycksbringande handlingar som "gynnar" min art (tex. att äta) och som inte alls ger mig någon lycka resp. lyckobringande handlingar (supa, röka) som inte "gynnar" arten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in