• 1
  • 2
2006-03-30, 22:41
Medlem
gsuss avatar
www.friannons.se

Du annonserar alltid gratis och 2kr går till välgörenhet.
lite utav en Blocket kopia, men verkar ändå vara seriöst och bra

någon som sett sidan förrut?
Citera
2006-03-30, 23:02
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsus
www.friannons.se

Du annonserar alltid gratis och 2kr går till välgörenhet.
lite utav en Blocket kopia, men verkar ändå vara seriöst och bra

någon som sett sidan förrut?
2kr från vad?
om det är gratis menar jag
Citera
2006-03-30, 23:04
Medlem
666Hates avatar
Det luktar reklamsnack... Det är säkert trådskaparen som får två kr för varje kund han raggar...
Citera
2006-03-30, 23:07
Medlem
gsuss avatar
ne men jag tycker det verkar för bra för att vara sant, just därför undrar jag om någon har nån tidigare erfarenhet utav sidan?...

det verkar som att det är företag som går in och sponsrar med 2kr ā varje annons eller något?
Citera
2006-04-02, 02:43
Bannlyst
Enligt dem själva:

Företaget som tillhandahåller "Livgivande sponsor" heter Adaid UF.
( http://www.adaid.se/ )

Friannons.se insamlade välgörenhetsintäkter går oavkortat till biståndsorganisationen Webaid. ( www.webaid.se )

Absolut inget konstigt med det.
Lite intressant att de skryter med att webaid har 90-konto. Borde det inte själva ha det istället. Företaget som dessutom inte har något synligt orgnmr eller adress. Adaid tar f.ö 50% av gåvorna.

Webaid kan nog redovisa ifall det har fått några kronor. Står inget om dem på deras sajt dock.
Citera
2006-04-02, 09:33
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback
Lite intressant att de skryter med att webaid har 90-konto. Borde det inte själva ha det istället. Företaget som dessutom inte har något synligt orgnmr eller adress.

"Adaid UF" betyder inte UF att det är sån där "ung företagsamhet"-projekt? (eller vad det nu heter).

De gymnasieungdomar som driver UF-projekt har väl sällan org.nr eller 90-konton, om de ens har några konton alls för företaget.
Citera
2006-04-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
"Adaid UF" betyder inte UF att det är sån där "ung företagsamhet"-projekt? (eller vad det nu heter).

De gymnasieungdomar som driver UF-projekt har väl sällan org.nr eller 90-konton, om de ens har några konton alls för företaget.
Jo.
Här är dom med på bild: http://www.gymnasium.sundsvall.se/He...6/Default.aspx
Citera
2006-04-03, 23:56
Medlem
halgurds avatar
Citat:

Absolut inget konstigt med det.
Lite intressant att de skryter med att webaid har 90-konto. Borde det inte själva ha det istället. Företaget som dessutom inte har något synligt orgnmr eller adress.

Webaid kan nog redovisa ifall det har fått några kronor. Står inget om dem på deras sajt dock.

Som jag förstod det så är väl inte Adaid någon hjälporganisation utan mer en sajt på internet som samlar in pengar till välgörenhet.. och i det här fallet tilll webaid..

jag tycker konceptet verkar fräscht med att företagare ger pengar till välgörenhet..och att det inte kostar pengar för mig som annonsör... hellre det än att Aftonbladet tar alla mina pengar efter att annonserat på Blocket.. har för övrigt blocket något synligt "orgnmr" på deras sajt?

yes.. "UF" står ju för "unga företagare"... schysst att dom lyckats göra en sån där affärside på ett skolarbete..
Citera
2006-04-04, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TTK

Kan nog stämma. Jag har för mig att UF projekt kan få olika stöd (t.ex. bidrag) men inte mycket mer.

För att man ska få ett eget 90-konto så krävs det ganska mycket av företaget/org. Ett 90-konto fungerar utåt som en garanti på att det verkligen skänks pengar eftersom det sker hård en kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av halgurd
Som jag förstod det så är väl inte Adaid någon hjälporganisation utan mer en sajt på internet som samlar in pengar till välgörenhet.. och i det här fallet tilll webaid..

jag tycker konceptet verkar fräscht med att företagare ger pengar till välgörenhet..och att det inte kostar pengar för mig som annonsör... hellre det än att Aftonbladet tar alla mina pengar efter att annonserat på Blocket.. har för övrigt blocket något synligt "orgnmr" på deras sajt?

yes.. "UF" står ju för "unga företagare"... schysst att dom lyckats göra en sån där affärside på ett skolarbete..

Precis. Samt tjäna en hacka på det, hälften rättare sagt.

Konceptet är dock inget nytt utan snarare bara en ripoff på webaid. Idén med annonsportal är dock möjligen ny. Precis som dig skulle jag hellre använda mig av friannons än blocket.

Vad har Blocket med Friannons att göra? Blocket är ett 100%-igt vinstdrivande företag medans friannons sysslar med välgörenhet/kommersiell verksamhet. Men för att svara på din fråga så har jag ingen aning om hurvida Blocket publicerar sitt org nr.

Jag frågade föresten Adaid vad det har för org nr. Inget svar hittils.
Citera
2006-04-04, 19:45
Medlem
halgurds avatar
Citat:
Kan nog stämma. Jag har för mig att UF projekt kan få olika stöd (t.ex. bidrag) men inte mycket mer.

För att man ska få ett eget 90-konto så krävs det ganska mycket av företaget/org. Ett 90-konto fungerar utåt som en garanti på att det verkligen skänks pengar eftersom det sker hård en kontroll.

Okay,, jag tror inte man får bidrag men däremot har jag för mig att man typ får rådgivning och sånt av folk i näringsliv..

Jo, jag förstår det men anledningen till att jag skrev så är jag i första hand trott att 90-konto står för att "pengarna används på ett bra sätt där de behövs".. förstår du mig? alltså det finns ju massor av butiker m.m. som samlar in pengar men dom butikerna har ju inget 90-konto utan dom hänvisar väl och säger att "den organisationen vi skickar dessa pengar till har ett säkert 90-konto"..

Citat:

Precis. Samt tjäna en hacka på det, hälften rättare sagt.

Konceptet är dock inget nytt utan snarare bara en ripoff på webaid. Idén med annonsportal är dock möjligen ny. Precis som dig skulle jag hellre använda mig av friannons än blocket.

Vad har Blocket med Friannons att göra? Blocket är ett 100%-igt vinstdrivande företag medans friannons sysslar med välgörenhet/kommersiell verksamhet. Men för att svara på din fråga så har jag ingen aning om hurvida Blocket publicerar sitt org nr.

Jag frågade föresten Adaid vad det har för org nr. Inget svar hittils.

Det vore ju schysst om alla använde www.friannons.se ... då skulle ju inte blocket vara så attraktivt eftersom det kostar pengar.. och då har vi ÄNTLIGEN fått en bra kostnadsfri svensk annonsplats på webben..

http://www.insamlingskontroll.a.se/index.php?ID=15
Här läste jag att hjälporganisationer med 90-konto kan endå ta upp till 25 % av de insamlade pengar till sig själva (adminstriva kostnader).. Det är ju om något skumt jämfört sig med en sida som www.friannons.se som anger att dom skänker 2 kronor direkt till välgörenhet.. sen är ju en annan femma om dom tjänar mer pengar på sajten vid sidan om.. på reklam eller dylikt..

Okay, jag trodde du störde dig på orgnmr för att du inte ansåg en sida vara tillräckligt seriös om den inte hade sitt orgnmr eller adress publicerad..

Om dom svarar och ge dig det där orgnmr får du meddela
Citera
2006-04-04, 21:10
Bannlyst
[quote=halgurd]Okay,, jag tror inte man får bidrag men däremot har jag för mig att man typ får rådgivning och sånt av folk i näringsliv..

Ok. Nog om det.

Citat:
Jo, jag förstår det men anledningen till att jag skrev så är jag i första hand trott att 90-konto står för att "pengarna används på ett bra sätt där de behövs".. förstår du mig? alltså det finns ju massor av butiker m.m. som samlar in pengar men dom butikerna har ju inget 90-konto utan dom hänvisar väl och säger att "den organisationen vi skickar dessa pengar till har ett säkert 90-konto"..

Korrekt.

Men du kan inte jämföra butiker som sysslar med insamling mot ett företag som sysslar med semi-insamling. Dessutom är Adaid är bara en i raden av radom företag som finns på internet, vilket gör att man får titta lite nogare.

Citat:
Det vore ju schysst om alla använde www.friannons.se ... då skulle ju inte blocket vara så attraktivt eftersom det kostar pengar.. och då har vi ÄNTLIGEN fått en bra kostnadsfri svensk annonsplats på webben..

Nu ska vi väl inte överdriva.
Det finns massor av kostnadsfria svenska annonsplatser på webben.
En enkel sökning på google gav följande:http://www.gratisweb.se/gratis_annonsering.php

Citat:
Här läste jag att hjälporganisationer med 90-konto kan endå ta upp till 25 % av de insamlade pengar till sig själva (adminstriva kostnader).. Det är ju om något skumt jämfört sig med en sida som www.friannons.se som anger att dom skänker 2 kronor direkt till välgörenhet.. sen är ju en annan femma om dom tjänar mer pengar på sajten vid sidan om.. på reklam eller dylikt..

När du klickar på länken går 2:- till webaid och 2:- till adaid. Alltså kostar det 4:- för annonskunden. Mao kan inte Adaid öppna ett 90-konto enligt nurvarnade struktur.

Vill man skänka "gratis pengar" är det istället bättre att gå direkt till webaid. Då skänker du minst 25% mer.

Citat:

Okay, jag trodde du störde dig på orgnmr för att du inte ansåg en sida vara tillräckligt seriös om den inte hade sitt orgnmr eller adress publicerad..

Nä, men det skadar knappast trovärdigheten.
Citera
2006-04-04, 21:51
Medlem
halgurds avatar
Citat:

Korrekt.

Men du kan inte jämföra butiker som sysslar med insamling mot ett företag som sysslar med semi-insamling. Dessutom är Adaid är bara en i raden av radom företag som finns på internet, vilket gör att man får titta lite nogare.

.

Jag är helt med på att alla företag tål att granskas och utvärderas. Dock har jag utifrån mitt forskande på www.friannons.se fått uppfattningen av att det är en proffesionell sida..

Citat:

Nu ska vi väl inte överdriva.
Det finns massor av kostnadsfria svenska annonsplatser på webben.
En enkel sökning på google gav följande:http://www.gratisweb.se/gratis_annonsering.php

Ojdå.. det fanns visst ganska många.. man kan väl säga att även om det finns många annonsplatser så hittade jag inte någon annan som bidrar till en bättre värld..

Citat:

När du klickar på länken går 2:- till webaid och 2:- till adaid. Alltså kostar det 4:- för annonskunden. Mao kan inte Adaid öppna ett 90-konto enligt nurvarnade struktur.

Vill man skänka "gratis pengar" är det istället bättre att gå direkt till webaid. Då skänker du minst 25% mer

Nä, men det skadar knappast trovärdigheten.

Jag kan inte riktigt hålla med dig. Om du skänker pengar till en hjälporganisation så gör du ju det för att du VET och VILL att pengarna ska gå till välgörenhet.. företagarna som köper reklam på friannons är väl medvetna om att 2 kronor av "reklamkostnaderna" går till välgörenhet..
Med andra ord skulle dom kunna söka ett 90-konto eftersom de 2 kronor dom skickar till välgörenhet är 100 % välgörenhet.. sen att företagare får betala en avgift (2 ytterligare kronor) för att överhuvudtaget delta är ju en annan femma..

Okay,, kan man skänka pengar "gratis" direkt från webaid? Hur finansieras den tjänsten och hur gör man??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in