Flashback bygger pepparkakshus!
2006-03-24, 23:27
Medlem
a4swes avatar
Ok, nu har fått tummen ur röven och tänker spela BG, jag gillade NWN och är helt frälst i Japanska RPG så jag tänkte gräva fram den här klassikern.
Nu är det så att tvåan är nere men ettan är fortfarande bara på en 60% så det är ett tag kvar och jag vill gärna börja spela nu så frågan är:

Kan jag börja spela BG II innan ettan utan att förlora något storymässigt på det?
Citera
2006-03-25, 00:09
Medlem
dum fet lats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Ok, nu har fått tummen ur röven och tänker spela BG, jag gillade NWN och är helt frälst i Japanska RPG så jag tänkte gräva fram den här klassikern.
Nu är det så att tvåan är nere men ettan är fortfarande bara på en 60% så det är ett tag kvar och jag vill gärna börja spela nu så frågan är:

Kan jag börja spela BG II innan ettan utan att förlora något storymässigt på det?

Spela ettan först, inte för kontinuiteten, utan för att man saknar grafiken i BG2 när man går över till BG1.
Citera
2006-03-27, 13:35
Medlem
Tiwazs avatar
Finns en mod som gör att du kan spela 1:an genom tvåan, med dess motor och allt vad det innebär för grafiken osv. Riktigt trevligt.
Citera
2006-03-27, 14:21
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Finns en mod som gör att du kan spela 1:an genom tvåan, med dess motor och allt vad det innebär för grafiken osv. Riktigt trevligt.

Japp, går under namnet Tutu. Skall tydligen vara riktigt bra, men jag själv har aldrig fått det att funka. Dessutom tycker jag att Baldur's Gate är charmigt i all sin enkelhet och behöver inte direkt snyggare grafik.

Rekommenderar för övrigt trådskaparen att spela ettan före tvåan, eftersom du då kan importera din karaktär till Baldur's Gate II, och fortsätta spela med honom, vilket är ett ganska roligt inslag.
Citera
2006-03-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
eftersom du då kan importera din karaktär till Baldur's Gate II, och fortsätta spela med honom.

Japp, och det resulterar även i att du får en starkare karaktär om du ids leta reda på samtliga tomes i BG1 som ger din karaktär en extra poäng på strength, charisma osv. Och det är kul att se sin karaktär växa från första början till ett riktigt monster i ToB, för att sedan importera honom/henne till BG2 och ränna omkring som en enmansarme.
Citera
2006-03-28, 08:59
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Rekommenderar för övrigt trådskaparen att spela ettan före tvåan, eftersom du då kan importera din karaktär till Baldur's Gate II, och fortsätta spela med honom, vilket är ett ganska roligt inslag.

Det var vad jag också insåg.
Utav denna anledning väljer att spela I före II.
Men hur fungerar det då?
Någon säger att man blir överstark, är det verkligen så dåligt balanserat?
Tråkigt om det är så.
Citera
2006-03-28, 11:33
Bannlyst
Välkommen till världens bästa RPG-serie.
När du är klar med dem så skall du kika in på Planescape torment. Även detta ifrån Black Isle Studios. Äckligt bra.
Citera
2006-03-28, 12:09
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Det var vad jag också insåg.
Utav denna anledning väljer att spela I före II.
Men hur fungerar det då?
Någon säger att man blir överstark, är det verkligen så dåligt balanserat?
Tråkigt om det är så.

I tvåan blir man överstark oavsett om man spelar på en importerad eller en ny karaktär, eftersom man når en så hög level.
Man kan bli jättekraftig redan i ettan dock, om man samlar på sig massa tomes som finns utspridda i ettan, men för att bli så pass stark att det inte blir någon balans måste du spela om ettan flera gånger med samma karaktär och göra "tome-runs".

Lycka till! Jag avundas den som har detta mästerlir framför sig.
Citera
2006-03-28, 15:41
Medlem
Darwins avatar
Citat:
I tvåan blir man överstark oavsett om man spelar på en importerad eller en ny karaktär, eftersom man når en så hög level.
Man kan bli jättekraftig redan i ettan dock, om man samlar på sig massa tomes som finns utspridda i ettan, men för att bli så pass stark att det inte blir någon balans måste du spela om ettan flera gånger med samma karaktär och göra "tome-runs".

Lycka till! Jag avundas den som har detta mästerlir framför sig.

Fast man kan ju själv balansera det något genom att köra på högre svårighetsgrad, ha med färre och sämre typer i ens party och utrusta sig med sämre prylar.

Det enda negativa man kan säga om BG serien är ju annars att fienderna är lite dåligt balanserade; för att klå vissa så måste man verkligen vara så "överstark" det bara går, medan man kan köra över vissa andra med ena handen bakom ryggen.
Citera
2006-03-29, 15:37
Medlem
Citat:

Förvisso men det är ju en del av charmen med spelet. När man sedan fortsätter resan in på Throne of Baal är det ju lite balans där än en gång. Men man behöver ju inte ha fullt party heller, då är det inte lika kul/enkelt.

Lite offtopic: På den tiden jag och mina vänner spelade det lyckades en av dom ta kangax på lvl 11, en annan att polymorpha den röda draken (kommer inte ihåg hans namn). Eller om det var charma? Mitt minne sviker mig i en stund som denna
Citera
2006-03-29, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av w0pp1
Förvisso men det är ju en del av charmen med spelet. När man sedan fortsätter resan in på Throne of Baal är det ju lite balans där än en gång. Men man behöver ju inte ha fullt party heller, då är det inte lika kul/enkelt.

Lite offtopic: På den tiden jag och mina vänner spelade det lyckades en av dom ta kangax på lvl 11, en annan att polymorpha den röda draken (kommer inte ihåg hans namn).

Firkraag *Rysa*
Citera
2006-03-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodAfton
Firkraag *Rysa*
Just precis så heter han, huvaligen han är inte o leka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in