• 1
  • 2
2006-03-18, 22:01
Medlem
Big Mamas guns avatar
Hej!
Jag vill veta vad folk tycker om jazz.

Jag sysslar ju med denna ljuvliga musikform p heltid och r hr fr att lyssna p era hyllningar, frdomar-vad det n mnde vara!
Vad tycker du om jazz, vad har du fr bild av det hela?
Lyssnar du p jazz, i s fall vilken sort?
Skriv ngot, allt, vadsomhelst om din bild av jazz.

Kom igen - Hit me.
Citera
2006-03-18, 22:05
Medlem
pjtrs avatar
Jazz r ( med risk fr motstrviga versioner )

- Gamla 60+ jazzboys med skgg som lirar negermusiken de lyssna p som unga, grna ganska vlbestllda.

- Lite "finare", n annan musik

- Anvnds som bortfrklararing nr man vill spela helt cp men nd vara
hip ... metal-"jazz", total improvisations-"jazz", hiphop-"jazz"

- Funky ibland...
Citera
2006-03-18, 22:15
Medlem
mishimas avatar
Jazz r ngot som vxt sig starkare och starkare hos mig. Fr ngra r sedan sg jag jazz som ngot trkigt och monotont. Det var ngot som gamla gubbar hll p med. Det som fick mig att intressera mig fr jazz var nr en kompis introducerade Jonas Kullhammar i mitt liv. Drefter har jag skt mig djupare och djupare. Jag lyssnar bland annat p Stan Getz, Miles Davis, Max Roach, John Coltrane och Astrud Gilberto (The girl from Ipanema r en fantastisk lt). Det knns fortfarande som jag skrapar p ytan och kommer skert att hitta flera fantastiska artister.
Citera
2006-03-18, 22:27
Medlem
Schwump!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Lyssnar du p jazz, i s fall vilken sort?

Bossa!
Eller musik med bossainfluenser verlag brukar funka rtt bra.

Lyssnar inte p klassisk vsterlndsk jazz s mycket men nr jag vl gr det s heter favoriten Charles Mingus.
Citera
2006-03-18, 22:53
Medlem
volvo 240s avatar
Soundtracket frn spelet Mafia tror jag r mycket jazz, isfall gillar jag jazz frn 20-30 talet
Citera
2006-03-18, 23:01
Medlem
haloklins avatar
I min familj finns vnner av diverse jazzvokalister som Frank Sinatra och Monica Zetterlund samt storbandsjazz av det ldre gardet, Glenn Miller etc; detta gjorde att jag vxte upp med en bild av jazz ssom varande om inte mossig s i alla hndelser gammalmodig och "vuxenmusik". Nu nr jag sjlv r ngorlunda vuxen har jag omprvat detta i och med att jag upptckt andra, mer improviserande, jazzartister som John Coltrane, Albert Ayler, Peter Brtzmann m.fl. Det r vl i de trakterna min spisning rr sig, har inte riktigt hittat ngon jazzvokalist som faller mig i smaken (nnu i.a.f.).
Citera
2006-03-18, 23:02
Medlem
Anemis avatar
Jag tycker inte om storbandsjazz, men jag lskar starka solister och legender som Coleman, Miles, Coltrane och liknande.

Jazz r fr mig en rkig klubb i Italien eller New York dr bargsterna sitter stumma av beundran fr solistens magi.
Jag envisas ofta med att ordna kvllar fr mina vnner, dr jag spelar enbart jazz och lounge-legender och lite Sinatra. Till det dricker vi whisky tills de fr nog och drar med mig ut p krogen.
Citera
2006-03-18, 23:05
Medlem
dIRe_s avatar
Jag lyssnar en del p klassisk jazz, ven om jag fredrar modern s.k. "acid jazz".

Ngra jazzfavoriter: http://www.flashback.org/showpost.p...4&postcount=19

Tyvrr har jazz ftt lite av en snobb&gubb-stmpel idag och mnga jazzlskare spr tyvrr p den stmpeln och beter sig som om de vore finare och r mer sofistikerade n andra bara fr att de lyssnar p jazz.
Citera
2006-03-18, 23:06
Medlem
Big Mamas guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Jag tycker inte om storbandsjazz, men jag lskar starka solister och legender som Coleman, Miles, Coltrane och liknande.

Jazz r fr mig en rkig klubb i Italien eller New York dr bargsterna sitter stumma av beundran fr solistens magi.
Jag envisas ofta med att ordna kvllar fr mina vnner, dr jag spelar enbart jazz och lounge-legender och lite Sinatra. Till det dricker vi whisky tills de fr nog och drar med mig ut p krogen.

Ha.Du lter ju som en riktigt bra kompis!
Men Sinatra r vl till stor del storbandsjazz?Eller har du ngra hemliga plattor man inte hrt mnne?
Citera
2006-03-18, 23:10
Bannlyst
JAzz r sknt!

Sitter faktiskt och spisar Chet Baker just nu
Citera
2006-03-18, 23:11
Medlem
amfolyts avatar
Jag brjade vl ppna gonen fr bossanova och mer "latino-jazz", men har fattat tag i alla aspekter av jazz som jag upptckt. Spelar grna jazz p piano.
Citera
2006-03-18, 23:16
Medlem
Big Mamas guns avatar
Det verkar ju som att de flesta av Er anser jazz vara en "vuxen" musikstil.Undrar hur det kommer sig.Inte s underligt iofs med tanke p att det r relativt "gammal" musik, mnga som hller p idag som nd spelar nyskriven jazz r ju ofta influerade av 20-30-40-talens jazzlegender.

Nr vi r ute och spelar fr jag ofta frgan frn s.k. jazzgubbar varfr vi som r s "unga"(25-30) tycker om jazz? En knepig frga jag funderat mycket ver...fr mig r det nog harmoniken och det fria sttet att musicera. Det finns ju ingen annan musikstil dr de improvisatoriska inslagen r lika signifikativa och vrdesatta som i jazz.Sjlv brjade jag lyssna p jazz i hyfsat ung lder, jag var nog ca 17 d "jazzbacillen" drabbade mig.
Lyssnar p vldigt mycket jazz men mest vokaljazz...Ella Fitzgerald, Sara Vaughn, Dee Dee Bridgewater, Lindah Kallerdahl, Lina Nyberg, Carmen Mc Rae m.fl.
Men sklart de "stora" instrumentalister som flera ar er redan nmnt.
Storbandsjazz r ocks vldigt bra, ngra som hller p nu r Sultans of Swing, de r rtt ombytliga i sin stil men bra.Ellington-bra.Och sklart det kungligaste storbandet i vrldshistorien- Count Basies.Atomic-plattan r nog den bsta storbandsplatta som gjorts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in