• 1
  • 2
2006-03-18, 14:37
Medlem
nexuss avatar
Hej, jag har fått förmånen att fotografera analogt och att framkalla manuellt i mörkrum. Men det är en del saker som behöver fixas och några frågor som behöver besvaras först. Du får gärna svara på en eller flera av följande frågor.

1. Vilka saker behöver man för att framkalla svartvit film?

Dessa saker har jag eller står i begrepp att ha inom en snar framtid:
tvättrum med ventilation som kan användas som mörkrum, förstoringsapparat med plåtar som har olika former i mitten och en timer.

Saker som jag gissar att jag måste åtgärda eller införskaffa:
täta mörkrummet, mörkrumsbelysning, fotopapper, framkallningsvätska, kar, pincetter, snöre och klämmor.

Är det något jag har glömt? Ni som kan detta kan väl fylla på så att jag får en komplett lista. Länka gärna till bilder på sakerna. Tanken är att jag på enklaste sätt ska kunna framställa fina pappersbilder.

Information om fotopapper, belysning, framkallningsvätska och dess samarbetsförmåga, temperatur, förvaring etc. är också intressant.

2. I vilken ordning utför man framkallningsprocessen?

Det här vet jag inte hur man gör, men jag gissar att det är ganska lätt att lära sig. Jag vill veta hur man går tillväga från att man går in i mörkrummet med kameran, till att man har färdiga pappersbilder. Om du vill förklara detta så var vänlig och ta det så enkelt och tydligt som möjligt, samt i rätt ordning.
Citera
2006-03-18, 16:52
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexus
Hej, jag har fått förmånen att fotografera analogt och att framkalla manuellt i mörkrum. Men det är en del saker som behöver fixas och några frågor som behöver besvaras först. Du får gärna svara på en eller flera av följande frågor.

1. Vilka saker behöver man för att framkalla svartvit film?

Dessa saker har jag eller står i begrepp att ha inom en snar framtid:
tvättrum med ventilation som kan användas som mörkrum, förstoringsapparat med plåtar som har olika former i mitten och en timer.

Saker som jag gissar att jag måste åtgärda eller införskaffa:
täta mörkrummet, mörkrumsbelysning, fotopapper, framkallningsvätska, kar, pincetter, snöre och klämmor.

Är det något jag har glömt? Ni som kan detta kan väl fylla på så att jag får en komplett lista. Länka gärna till bilder på sakerna. Tanken är att jag på enklaste sätt ska kunna framställa fina pappersbilder.

Information om fotopapper, belysning, framkallningsvätska och dess samarbetsförmåga, temperatur, förvaring etc. är också intressant.

2. I vilken ordning utför man framkallningsprocessen?

Det här vet jag inte hur man gör, men jag gissar att det är ganska lätt att lära sig. Jag vill veta hur man går tillväga från att man går in i mörkrummet med kameran, till att man har färdiga pappersbilder. Om du vill förklara detta så var vänlig och ta det så enkelt och tydligt som möjligt, samt i rätt ordning.

Det är en stor och omfattande fråga du ställer och att ge svar på det i ett diskussionsforum som FB är svårt. Det bästa rådet jag kan ge är att du går till biblioteket och lånar några böcker i ämnet, läser på och sedan ställer frågor om det du inte förstår.

Men ändå för att börja någonstans, du behöver även inhandla termometrar, fixeringsvätska, ev sk stoppbad, dunkar/flaskor för förvaring av vätskor, sax, avmaskningsram (för att hålla papperet på plats när du exponerar).

Skall du även framkalla film så behöver du framkallnings- och fixeringsvätska för film, framkallningsdosa.

Ang utrustning så hittar du mycket på www.photax.se
Citera
2006-03-18, 16:58
Medlem
Plt Comdrs avatar
En timer som styr exponeringstiden, kanske? Eller använder man inte det nuförtiden? (Länge sedan jag höll på)
Citera
2006-03-18, 17:51
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr
En timer som styr exponeringstiden, kanske? Eller använder man inte det nuförtiden? (Länge sedan jag höll på)

Det fanns redan en timer redan på inköpslistan Och nog måste man väl ha timer fortfarande?
Citera
2006-03-18, 20:32
Medlem
GLYKOZs avatar
Akriskop!Ett oundgänligt redskap för att hitta kornskärpan!
Citera
2006-03-19, 00:58
Medlem
Plt Comdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Det fanns redan en timer redan på inköpslistan Och nog måste man väl ha timer fortfarande?

Ja, nu ser jag den!

Tänkte att man kanske bygger in en timer i förstoringsapparaten these days. Fast det är klart - ska man hålla på och trycka på själva apparaten vid exponering, så drabbas man ju av rörelseoskärpa.

Jag har inte framkallat "vått" på minst 15 år.
Citera
2006-03-19, 14:57
Medlem
nexuss avatar
Citat:
Det är en stor och omfattande fråga du ställer och att ge svar på det i ett diskussionsforum som FB är svårt.
Nja, sitter man inne med svaren så bör det inte vara alltför svårt att ge ett bra svar. Det enda jag efterfrågar är namnen på sakerna och hur man beter sig i mörkrummet. Jag vill bara koma igång på ett enkelt sätt. Att bli duktig på detta är givetvis en helt annan femma, men det är ju upp till mig, senare. Anledningen till att jag tar upp detta på FB är att jag når ut till en bred massa.

Citat:
Det bästa rådet jag kan ge är att du går till biblioteket och lånar några böcker i ämnet, läser på och sedan ställer frågor om det du inte förstår.
Japp, det är ett bra råd, det verkar vara läge att glida förbi det lokala biblioteket. Jag hittade en tråd på Fotosidan.se som heter ”Mörkrum”. Där tipsas det om en bok som heter ”The New Darkroom Handbook”.
Citat:
Titel: The New Darkroom Handbook

Författare: Dennis P. Curtin
Författare: Joe Demaio
Författare: Roberta Worth

The Darkroom Handbook, Second Edition, is a completely revised and updated version of a classic guide to the best design, construction, and equipment to use when setting up a darkroom. This book features ideas and money-saving tips on how to put a darkroom almost anywhere in your home or apartment. It takes you inside darkrooms of photographers around the world including those of famous photographers such as, Harry Callahan, Aaron Siskind, Berenice Abbott, and W. Eugene Smith. In addition, it contains detailed do-it-yourself plans for the most essential darkroom components, cutouts and design grids to plan that "dream" darkroom, and special sections on the color darkroom and the digital darkroom. The most comprehensive book on the darkroom. A step-by-step guide to help anyone plan and build a photo lab. Illustrated with an abundance of photos and sketches.
Källa: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0240802608&s=1

Är det någon som kan rekommendera några boktitlar i ämnet på Svenska?

Citat:
Men ändå för att börja någonstans, du behöver även inhandla termometrar, fixeringsvätska, ev sk stoppbad, dunkar/flaskor för förvaring av vätskor, sax, avmaskningsram (för att hålla papperet på plats när du exponerar).
Tackar, nu borde listan på saker i ett enkelt mörkrum se ut så här:

Förstoringsapparat
Timer
Mörkrumsbelysning
Fotopapper
Framkallningsvätska
Kar
Pincetter
Snöre
Klämmor
Termometrar
Fixeringsvätska
Stoppbad
Dunkar
Trattar
Avmaskningsram
Skyddskläder
Sax
Negativförvaring
Akriskop

Citat:
Skall du även framkalla film så behöver du framkallnings- och fixeringsvätska för film, framkallningsdosa.
Vad menar du nu, rörliga bilder? Den här tråden handlar om efterarbetet från analoga stillbildskameror.

Citat:
Ang utrustning så hittar du mycket på www.photax.se
Bra tips, där finns det mycket godis.
Citera
2006-03-19, 15:05
Medlem
nexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr
Ja, en timer har jag och den är nog väsentlig för att få korrekt exponering.
Citera
2006-03-19, 15:07
Medlem
nexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ
Akriskop!Ett oundgänligt redskap för att hitta kornskärpan!
Tack för tipset, ett Akriskop är nog nödvändigt att ha.
Citera
2006-03-19, 15:20
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexus
Vad menar du nu, rörliga bilder? Den här tråden handlar om efterarbetet från analoga stillbildskameror.

Jag pratar också "efterarbetet från analoga stillbildskameror".

Men du har ju två framkallningsprocesser, en av filmen (en ca 1.7 m lång och relativt smal) samt framkallningen av papperet/"platspapperet". Och du har olika kemikalier vid dessa olika processer. Du har definitivt olika framkallare för film och för bilden och om jag kommer ihåg rätt så har du olika även för fixeringsvätskan. Ev så är det samma grundvätskan för fixeringen men i olika koncentrationer.

Tillägg

Eller är det så att du endast avser att göra kopior eller planerar du att köra hela processen med framkallning av film också? För skall du framkalla film så behöver du också framkallningsdosa för film också
Citera
2006-03-19, 15:30
Medlem
Hispers avatar
Jag skulle rekomendera dig en liten tryckluftsflaska för att blåsa rent ibland. Dammiga negativ är en förbannelse. En liten putsduk

Kanske tillverka några pjattar

Block och penna
Citera
2006-03-20, 18:54
Medlem
nexuss avatar
Två framkallningsprocesser, jaha, ja det är uppfattat. Jo jag har tänkt att köra hela processen med framkallning av film och framkallning av papperskopior.

En tryckluftsflaska är den typen av saker som inte behövs för att komma igång. Jag förstår att den kan vara bra att ha, men sådant får jag notera med block och penna i mörkrummet. Det känns som att målet just nu är att framkalla min första papperskopia. Det beror förmodligen på att jag vill förstå hur man ska göra och i viken ordning. Finliret får jag ta senare.

Pjattar vet jag inte vad det är, men det ger sig nog när jag börjar läsa.

Listan med saker i ett mörkrum ser nu ut så här:

Förstoringsapparat
Timer
Mörkrumsbelysning
Fotopapper
Framkallningsvätskor
Fixeringsvätskor
Kar
Pincetter
Snöre
Klämmor
Termometrar
Stoppbad
Dunkar
Trattar
Avmaskningsram
Skyddskläder
Sax
Negativförvaring
Akriskop
Framkallningsdosa
Block och penna

En länk i ämnet.
Vägen mot den perfekta kopian:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1499.htm

Det känns som att jag behöver läsa på om följande:

Framkallning av film.
Förstoringsapparaten, handhavande, optik och lampa.
Olika typer av papper och förvaring.
Olika typer av belysning.
Olika typer av vätskor, temperaturer och förvaring.

Nu är det dags att låna böcker. . .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in