• 1
  • 2
2006-03-18, 13:16
Medlem
Tänk dig att du står i ett rum, 10x10x10m, där alla väggar, golv och tak är en stor spegel.
Du håller i en laser penna.
Rummet är rökfyllt, men du kan ändå se bra.
Hur ser rummet ut när du tänder laserpennan?
Helt rött?
Laser strålar överallt?

Vad tror du?
Citera
2006-03-18, 13:27
Medlem
Det händer nog inte så mycket. Laserpennan har en väldigt begränsad effekt (långt under 1W, tänk på hur små batterierrna är). Summan av ljuset från alla strålar man ser är således lika med den låga effekt som avges från pennan. Tveksamt om strålen ens når så långt som 10m för att träffa första spegeln.
Citera
2006-03-18, 13:28
Medlem
intressant, men ändå så kommer väl ens egna kropp bryta strålen nåra gånger ändå?
Citera
2006-03-18, 13:34
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Både ens egen kropp och röken kommer att göra så att strålen inte kan reflekteras så pass mycket att rummet kommer att lysa rött. Antagligen kommer man att få se ett antal strålar av olika ljusstyrka.
Citera
2006-03-18, 13:42
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xml-ecd
Det händer nog inte så mycket. Laserpennan har en väldigt begränsad effekt (långt under 1W, tänk på hur små batterierrna är). Summan av ljuset från alla strålar man ser är således lika med den låga effekt som avges från pennan. Tveksamt om strålen ens når så långt som 10m för att träffa första spegeln.
Strålen når mycket längre än så, om nu inte röken är djävligt tjock (vilket inte behövs för att göra strålen synlig).
Jag testade en laserpenna en mörk kväll då det var dimma. Pennan placerades på ett kamerastativ och riktades mot en vit plastbricka ca 250 m längre bort. Efter lite pill så lyckades jag träffa rätt, och jag gick dit för att kolla. Ljuspunkten var enligt min bedömning lika stark på det avståndet som 10 cm från källan.
Citera
2006-03-18, 13:58
Medlem
men om du står och tittar mot en av väggarna, och vrider laserpennan ca 5° till höger, så borde lasern gå som en spiral till höger.
Men visst, kroppen bryter ju strålen tillslut.
Citera
2006-03-18, 14:02
Medlem
Hellfir3s avatar
Använd grön laser så slipper du använda rök.
Citera
2006-03-18, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag testade en laserpenna en mörk kväll då det var dimma. Pennan placerades på ett kamerastativ och riktades mot en vit plastbricka ca 250 m längre bort. Efter lite pill så lyckades jag träffa rätt, och jag gick dit för att kolla. Ljuspunkten var enligt min bedömning lika stark på det avståndet som 10 cm från källan.

Hmm, tvivlar inte på ditt resultat men mitt grundresonemang gäller fortfarande, om ingen skrivit om temodynamikens lagar sen dess!
Frågan kanske är djupare än vad jag först trodde: Vad är det egentligen som gör att strålen syns i rök? Har för mig att det är så att strålens energi absorberas/reemmiteras i 'rökkluster' som rör sig in i strålgången, och sedan ut igen. Således är det hela en synvilla. Någon med mer erfarenhet får gärna reda ut begreppen!
Citera
2006-03-18, 15:22
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xml-ecd
Hmm, tvivlar inte på ditt resultat men mitt grundresonemang gäller fortfarande, om ingen skrivit om temodynamikens lagar sen dess!
Frågan kanske är djupare än vad jag först trodde: Vad är det egentligen som gör att strålen syns i rök? Har för mig att det är så att strålens energi absorberas/reemmiteras i 'rökkluster' som rör sig in i strålgången, och sedan ut igen. Således är det hela en synvilla. Någon med mer erfarenhet får gärna reda ut begreppen!
Det är väl inte krångligare än att ljuset inte syns förrän det träffar några partiklar som reflekterar/bryter ljuset.
Citera
2006-03-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Det är väl inte krångligare än att ljuset inte syns förrän det träffar några partiklar som reflekterar/bryter ljuset.
Precis, men hur uppfattar ögat det? Kan ögat luras att uppfatta ljuset i hela spegelrummet som betydligt starkare än vad det egentligen är?
Citera
2006-03-18, 18:03
Medlem
rockbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellfir3
Använd grön laser så slipper du använda rök.

Ser man grön laser även utan rök? Säker..? Varför gör man det?
Citera
2006-03-19, 08:51
Medlem
http://www.flashback.org/showthread.php?t=232953&
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem