2006-01-28, 02:08
Medlem
lillapojkens avatar
Tänk först på att:

1. Det är i denna fasen av livet du har lättast för att bygga, kroppen växer fortfarande. (Kanske inte på längden, men invärtes, hjärnan och muskelmässigt)

2. Kurar du får du aldrig tillbaka den egenproduktionen av hormoner du skulle haft i tonåren.

3. En kur nu kan i slutändan efter ett års träning faktiskt snarare stjälpt än hjälpt dig.
Vi tänker oss att du och din tvillingbror Hasse har exakt samma förutsättningar för att bygga muskler. Du kurar och på två månader har du ett bra försprång till Hasse som ligger efter men ändå jobbar på i ett bra tempo. Du går av din kur och nu står din egenproduktion på NOLL, Hasses däremot är sprudlande hög som i tonåren.

Tre månader senare har du återfått en viss egenproduktion, men inte tillbaka på den nivån du skulle haft i dina tonår för det har du förstört.
Hasse ligger och flåsar dig i nacken, snart är han ikapp... Resultatet blir alltså att i slutet av året är Hasse förbi dig pga av kurandet.
Detta är grovt beskrivet men helt möjligt...

4. Du har mkt lättare att få bieffekter i tonåren.
Kraftig acne (Den kraterstora sorten), gyno (Dina bröstkörtlar utvecklas, och du får med andra ord bröst), Kraftig klåda, leverskador för att nämna några.
Dessutom är detta bara bieffekter som egentligen inte är så farliga, de farliga syns inte men kommer märkas senare i livet.

5. Har du tränat tillräckligt länge och har du tillräckligt bra koll på kosten?
I detta fallet gills inte fotboll, viktträning är en helt annan sak.
Har du inte lång erfarenhet av tung träning på gymmet föreligger en del överhängande risker...förutom att du inte kan utnyttja preparaten.
Leder och ligament hänger inte med din utveckling och du skadar dig, detta har hänt alltför många.
Har du heller inte koll på kosten så kommer du inte få ngt ut av preparaten, för vi snackar inte mirakelpiller. De har faktiskt medicinska förklarningar till alltihop.
Skulle du öka bra av preparaten under kur och ändå har dålig koll på kostlära och kost, så tappar du snart dina dyrbara resultat efter att du gått av kuren.

6. Tycker du att du väger för lite, är för smal eller liknande?
Du tränar hårt och bra men lyckas inte lägga på dig några muskler, ja då är det med största sannorlikhet kosten det beror på.
Ökar du inte i vikt äter du för lite, och det finns ingen som har så hög förbränning så man inte kan äta för att öka. INGEN!

7. Psykiska aspekten.
Många, vare sig det är tonåringar eller vuxna kraschar hårt efter avslutad kur.
Många går in i djupa depressioner och de finns både en och två som tagit sitt liv/slutat träna/tappat allt pga matlust försvunnen.
Psyket är fragilt och bör behandlas med största respekt, är du dessutom i tonåren är även denna risken överhängande mkt större.
Har du dessutom haft depressioner tidigare eller psykiska problem av ngn sort, ja då är du en stubinförsedd bomb och lågan heter doping.

Summering: Tränar rent och sätt dig bättre in i kost och träning, vill du fortfarande kura när du kommer upp i ålder och har tränat rätt i ett antal år. Så visst! Men nu tycker jag du skall ta tillvara på bästa tiden för att bygga i ditt liv, det kommer aldrig igen och lägger grunden till allt.
Citera
2006-01-28, 02:28
Medlem
Bra sammanfattat lillpojken hoppas många tar till sig denna info och kan lära av andras misstag så dom slipper göra egna
Citera
2006-01-28, 02:33
Medlem
lillapojkens avatar
Förhoppningsvis är det någon som läser och tar till sig, detta är ju inte skräckpropaganda alá dopingjouren direkt.
Och dom som inte tar till sig, hoppas jag verkligen läser stickytrådar, söker i forumet osv innan de ställer frågor som besvarats tretusen ggr.
Skulle inte tråden avskräcka, ja kan jag bara lycka till för det lär dom behöva.
Citera
2006-01-28, 12:21
Medlem
men om vi snackar en 10/60 kur med nolvadex i pct som tonåring da?...då rubabs ju inte egenproduktionen så speciellt mycket?
Citera
2006-01-28, 12:35
Medlem
lillapojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeje
men om vi snackar en 10/60 kur med nolvadex i pct som tonåring da?...då rubabs ju inte egenproduktionen så speciellt mycket?

Jo, 10/60 kuren kommer rubba egenproduktionen hos en tonåring till den grad att denna med största sannorlikhet inte kommer ha kvar den höga produktion som innan i alla fall.
Citera
2006-01-28, 12:41
Medlem
men såpass mycket kommer han att ha kvar att han kommer kunna utvecklas iaf eller?...för meningen med 10/60 är väl att man inte ska rubba sin egenproduktion:S
Citera
2006-01-28, 12:53
Medlem
lillapojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeje
men såpass mycket kommer han att ha kvar att han kommer kunna utvecklas iaf eller?...för meningen med 10/60 är väl att man inte ska rubba sin egenproduktion:S

Jo, meningen är ju det.
Dock handlar det om fullvuxna och inte tonåringar, egenproduktionen av hormoner har ju avtagit och lagt sig på en stabil lägre nivå när man blivit lite äldre.
En sak är säker, han(du) kommer inte återfå samma höga egenproduktion som man skall ha i tonåren.
När egenproduktionen snurrar efter kurandet igen kommer du kanske upp till en nivå som en 25åring, grovt uttryckt.
Citera
2006-01-28, 12:56
Medlem
Bra skrivet som alltid
Citera
2006-01-28, 13:05
Medlem
yamamotos avatar
Varför lyssnar aldrig någon!
Jag själv började som 19-åring och det förstörde en jävligt bra period med fina ökningar. Tillfälligt blev jag stor men året som följde gav inte mycket. Däremot så är jag stolt över att jag fortsatte att träna och kämpade även fast styrkan försvann och vattnet "rann ur mig". Efter detta fick jag aldrig tillbaks samma utveckling som jag hade innan. Inte utan prepp. Jag ångrar mig djupt men gjort är gjort! Håller mig borta från tunga kurer numera och trivs bra med det.

Tänk efter en andra gång.
Citera
2006-01-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yamamoto
Varför lyssnar aldrig någon!
Jag själv började som 19-åring och det förstörde en jävligt bra period med fina ökningar. Tillfälligt blev jag stor men året som följde gav inte mycket. Däremot så är jag stolt över att jag fortsatte att träna och kämpade även fast styrkan försvann och vattnet "rann ur mig". Efter detta fick jag aldrig tillbaks samma utveckling som jag hade innan. Inte utan prepp. Jag ångrar mig djupt men gjort är gjort! Håller mig borta från tunga kurer numera och trivs bra med det.

Tänk efter en andra gång.

därför att man endast lär av egna misstag, och sällan eller aldrig av andras
Citera
2006-01-28, 14:11
Bannlyst
äntligen KLISTRA

n1 kompis
Citera
2006-01-28, 14:49
Medlem
men stabiliseras inte egenproduktionen efter ett tag efter avslutad kur?...har alltid haft för mej det..

börjar tänka om nu asso...e inte säker på att kura längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in