• 1
  • 2
2006-01-18, 07:12
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Är det någon som kommer ihåg den gamla datortidningen Datormagazin? I slutet av 80-talet fanns det nån arg och indignerad mamma som startade en moralpanik angående våldsamma datorspel, där man kunde "våldta" oskyldiga kvinnor. Tidningen utlovade en premie på 10 000 kr till någon som kunde hitta ett dylikt spel, men ingenting hände sedan i denna historia. Förutom det klassiska "Commando Libya" till Commodore 64 kan jag inte komma på något annat spel som skulle kunna ha startat en dylik moralpanik under denna tid.

Är det någon som kom ihåg vad hon hette och vad som hände sedan med henne? Hon var ganska aktiv i kampanjen mot våldsamma dataspel, och det skrevs ganska mycket om henne i olika tidningar. Hon verkade ganska rabiat.
Citera
2006-01-18, 07:22
Medlem
Det ryktades oxo om att det fanns spel till atari i usa där man fick bonus om man körde på gravida kvinnor eller kvinnor med barnvagnar,tror det är lite råttan i pizzan men det blev kvällstidnings artiklar ang det.minns inte riktigt det du beskriver men kommer ihåg att det var en hel del upprörda över tv spelens fasor.
Citera
2006-01-18, 07:33
Medlem
KönsKlass avatar
Du har ju det gamla Moonstone också, där man choppade skallar så att blodet sprutade. Blev ju en hel del rabalder kring det spelet också. Det spelet var förövrigt jävligt bra.

http://www.t-bag.dsl.pipex.com/classic/moonstone/5.gif
http://www.t-bag.dsl.pipex.com/classic/moonstone/4.gif
http://www.t-bag.dsl.pipex.com/classic/moonstone/3.png
Citera
2006-01-18, 07:44
Medlem
Carradines avatar
Tippi - om du inte känner till det så kan jag meddela att Datormagazin finns i ny form nu och jag är ganska säker på att vissa skribenter i den tidningen även jobbade på den gamla Datormagazin, testa att maila dem.
Citera
2006-01-18, 07:48
Medlem
Besk Bandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Är det någon som kommer ihåg den gamla datortidningen Datormagazin? I slutet av 80-talet fanns det nån arg och indignerad mamma som startade en moralpanik angående våldsamma datorspel, där man kunde "våldta" oskyldiga kvinnor. Tidningen utlovade en premie på 10 000 kr till någon som kunde hitta ett dylikt spel, men ingenting hände sedan i denna historia. Förutom det klassiska "Commando Libya" till Commodore 64 kan jag inte komma på något annat spel som skulle kunna ha startat en dylik moralpanik under denna tid.

Är det någon som kom ihåg vad hon hette och vad som hände sedan med henne? Hon var ganska aktiv i kampanjen mot våldsamma dataspel, och det skrevs ganska mycket om henne i olika tidningar. Hon verkade ganska rabiat.

Minns med varma minnen gamla fina DmZ. Och moralpaniken. Men inte just den där uppspelta damen. Men varför knappar jag ner den här posten då?

Jo för att jag drog mig till minnes en artikel från en speltidning som avhandlade B-spel, kitch och allmänt mög i spelsvängen. Så efter lite grävande i tidningshögarna så hittade jag den. Kan det möjligen vara det spelet som hon hade hört talas om? Och i så fall, hur?

Ur Player1 - 005

"Avslutningsvis bör det japanska pc-spelet 177 nämnas. Det är döpt efter den japanska lagen avseende våldtäktsförbrytare. Då det inte platsar i någon av de ovanstående kategorierna hamnar det i ett eget, mindre behagligt fack: den beklagliga smaklösa kitchen. I spelet är du den 26-årige Hideo Oouchi, en bortstött och asocial fabriksarbetare. På spelets endast två banor ska du: (1.) komma ikapp den 21-åriga Kotoe Saito och klä av henne, och (2.) våldta henne. Hinner du få tre orgasmer innan hon fått någon alls har du förlorat. Det krävs knappast någon förklaring till varför vi aldrig fick se 177, som kom redan 1986, i Europa. En intressant parentes kan vara att den debatt som uppstod som följd i japansk media senare bidrog till ett åldersgränssystem på japanska spel."
Citera
2006-01-18, 08:55
Medlem
Nailss avatar
Jajjemän, visst minns man henne. Då barnmiljörådets ordförande - Margareta Persson!

http://www.reumatiker.se/tidningar/nr601/010638.pdf

edit: Hittade länken ovan...
Citera
2006-01-18, 09:32
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nails
Jajjemän, visst minns man henne. Då barnmiljörådets ordförande - Margareta Persson!

http://www.reumatiker.se/tidningar/nr601/010638.pdf

edit: Hittade länken ovan...

Wow, vilken deja vu! Detta hade ramlat ur mitt minne tills jag laste det har pa Flashback. Synd att jag inte sparat nagra nummer av Datormagazin, pappret var ju gjort av sant daligt "dagstidningsmaterial".

Hon har varit gift med Mats Huldt enligt artikeln. Vad kan den stackarn ha sett i denna moraltanten?
Citera
2006-01-18, 09:40
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nails
Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser - av socialdemokatiska tanter. Ett ytterligare och ännu värre exempel var när Maj-Britt Theorin ville förbjuda parabolantenner 1982.

Folk som röstar på S är att betrakta som förståndshandikappade.
Citera
2006-02-04, 08:53
Medlem
Nailss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser - av socialdemokatiska tanter. Ett ytterligare och ännu värre exempel var när Maj-Britt Theorin ville förbjuda parabolantenner 1982.

Men nu kan man tydligen inte kalla M.P för socialdemokrat längre...
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt...773175,00.html
Citera
2006-02-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep

Vilket informativt inlägg, men har absolut inget med ämnet att göra.

Jag kanske också ska börja gräva upp lite sköna borliga motioner och börja kalla folk för idioter i en tråd om porrfilmer.
Citera
2006-02-04, 13:37
Medlem
Racerbyces avatar
Jag har eventuellt kvar den gamla Datormagazin-tidningen och om jag hittar den kan jag scanna in artikeln och lägga in här. Men det kan ta några dagar innan jag hittar den, så jag lär få återkomma i ämnet.
Citera
2006-02-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besk Bandit
Ur Player1 - 005

"Avslutningsvis bör det japanska pc-spelet 177 nämnas. Det är döpt efter den japanska lagen avseende våldtäktsförbrytare. Då det inte platsar i någon av de ovanstående kategorierna hamnar det i ett eget, mindre behagligt fack: den beklagliga smaklösa kitchen. I spelet är du den 26-årige Hideo Oouchi, en bortstött och asocial fabriksarbetare. På spelets endast två banor ska du: (1.) komma ikapp den 21-åriga Kotoe Saito och klä av henne, och (2.) våldta henne. Hinner du få tre orgasmer innan hon fått någon alls har du förlorat. Det krävs knappast någon förklaring till varför vi aldrig fick se 177, som kom redan 1986, i Europa. En intressant parentes kan vara att den debatt som uppstod som följd i japansk media senare bidrog till ett åldersgränssystem på japanska spel."

Kan detta vara spelet månntro?
http://members.at.infoseek.co.jp/y30.../177/game2.gif
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här