2006-01-08, 17:05
Medlem
funderar på vad jag ska välja, det blir advokat(studera affärsjuridik)eller någon form av mäklare tex börsmäklare,fondmäklare,värdepapper osv.
vad skall jag läsa och vad rekommenderar ni av dem två valen?
Citera
2006-01-08, 17:06
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScimmieBlu
funderar på vad jag ska välja, det blir advokat(studera affärsjuridik)eller någon form av mäklare tex börsmäklare,fondmäklare,värdepapper osv.

Ska du studera affärsjuridik? Var ska du "studera" det? Jag var av den naiva föreställningen att man utövade affärsjuridik eftera att man eventuellt tagit sin jur.kand. Men du kanske har koll på någon annan utbildning?

/CW
Citera
2006-01-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScimmieBlu

Att du väljer efter intresse.

Den traditionella aktiemäklarrollen är delvis på väg bort pga alla "nätmäklare" så advokat känns som ett säkrare yrke, säkert intressantare och friare också.

För att bli advokat så är det ca fyra år på universitet, sedan praktik minst två år. Gör högskoleprovet om du inte har de betyg som krävs.
Citera
2006-01-08, 17:14
Medlem
Det finns utbildningar till "affärsjurist", men det intryck jag har fått är att det ändå är bäst att gå den klassiska utbildning i juridik.

Rätta mig om jag har fel, men det är väl endast den klassiska utbildningen som kan ge jobb i ting? Och det är väl genom jobb i ting som man kan bli advokat? Detta kräver även mycket höga betyg. Juridik är en av utbildningarna där betygen är viktigast.

Sammanfattat så verkar du vilja ha ett typisk "toppjobb" - status & pengar. Enklaste vägen dit är nog att gå på någon av dom klassiska juridiklinjerna och skriva 5:a i allt. Sedan visa framfötterna.
Citera
2006-01-08, 17:16
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag skulle rekommendera att du tar en jur.kand vid Uppsala eller Lunds Universitet. Att du väljer de fördjupningskurser som anknyter till affärsjuridik som t.ex. bolagsrätt. Sedan kompletterar du din jur.kand med kurser med Företagsekonomi, Nationalekonomi.
Citera
2006-01-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel
Och det är väl genom jobb i ting som man kan bli advokat? .

Tror att det även går bra med arbete på en advokatbyrå, har för mig att jag läste det på advokatsamfundets webbsida förut. (reglerna finns där nånstans)

Kan man läsa in en jur.kand på distans nånstans?
Citera
2006-01-08, 17:24
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel
Det finns utbildningar till "affärsjurist", men det intryck jag har fått är att det ändå är bäst att gå den klassiska utbildning i juridik.

Ehh? Det finns eventuellt strökurser i handelsrätt och enklare civilrätt för ekonomer. Om du skall vara affärsjurist och advokat till yrket så bör du rimligen ha processvana och då krävs det nog att du först läser 4,5 år till jur.kand, därefter får tingsmeritering genom notarietjänstgöring och på det får anställning som biträdande jurist i ett antal år.

Citat:
Rätta mig om jag har fel, men det är väl endast den klassiska utbildningen som kan ge jobb i ting? Och det är väl genom jobb i ting som man kan bli advokat? Detta kräver även mycket höga betyg. Juridik är en av utbildningarna där betygen är viktigast.

Ja, du behöver jur.kand för att sitta ting. Däremot krävs det inte att du suttit ting för att bli upptagen i samfundet (bli advokat). Jag har några kompisar som tack vare examen från både juristlinjen och Handels fått jobb direkt på olika byråer. De kommer bli advokater om några år, och har alltså inte behövt sitta ting. Tingsmeritering är enbart en merit man skaffar sig för att lättare få jobb på en bra byrå. Och precis som du säger så krävs det i stort sett AB
(högsta betyg) på alla kurser för att få plats vid de mest attraktiva tingsrätterna.

Citat:
Sammanfattat så verkar du vilja ha ett typisk "toppjobb" - status & pengar. Enklaste vägen dit är nog att gå på någon av dom klassiska juridiklinjerna och skriva 5:a i allt. Sedan visa framfötterna.

Nej, enklast är att ha ett bra efternamn. Det ger helt sinnessjuka fördelar.

/CW
Citera
2006-01-08, 17:26
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag skulle rekommendera att du tar en jur.kand vid Uppsala eller Lunds Universitet. Att du väljer de fördjupningskurser som anknyter till affärsjuridik som t.ex. bolagsrätt. Sedan kompletterar du din jur.kand med kurser med Företagsekonomi, Nationalekonomi.

Jag skulle faktiskt tipsa om juristlinjen på SU istället. I och med att de flesta stora affärsjuridiska byråerna ligger i Stockholm och många lärare på jurislinjen är yrkesverksamma jurister på dessa, så tycker jag nog att den är bättre än både Lund och Uppsala ur affärsjuridiskt hänseende.

/CW
Citera
2006-01-08, 17:29
Medlem
Ja jag vill ha toppjobb,det ligger i liksom som ett krav på mig dels från mina föräldrar och mig själv,jag är beredd att satsa rejält för att komma dit jag vill,man pluggar 4,5 år för att bli advokat(jur.kand) praktik 3 år eller mindre om man sitter ting,börsmäklare är något jag också vill bli jag har intressen för juridik och ekonomi så det passar mig perfekt men jag kan ursäkta språket FAN inte välja,har tänkt på det här ,och bollat yrkena fram och tillbaka men kan fortfarande inte välja....så ge tips och gärna tips på studier och annan bra info
Citera
2006-01-08, 17:31
Medlem
har tänkt mig Handels eller SU
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
Ehh? Det finns eventuellt strökurser i handelsrätt och enklare civilrätt för ekonomer. Om du skall vara affärsjurist och advokat till yrket så bör du rimligen ha processvana och då krävs det nog att du först läser 4,5 år till jur.kand, därefter får tingsmeritering genom notarietjänstgöring och på det får anställning som biträdande jurist i ett antal år.

/CW

Det är en sån här utbildning jag syftar på: Affärsjuridik 160p.
http://www.liu.se/utbildning/program/filfak/juridik/
Citera
Medlem
Är intresserad av dina skäl till varför du vill bli just börsmäklare respektive advokat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in