Citat:
Ursprungligen postat av Fazel
Det finns utbildningar till "affärsjurist", men det intryck jag har fått är att det ändå är bäst att gå den klassiska utbildning i juridik.
Ehh? Det finns eventuellt strökurser i handelsrätt och enklare civilrätt för ekonomer. Om du skall vara affärsjurist och advokat till yrket så bör du rimligen ha processvana och då krävs det nog att du först läser 4,5 år till jur.kand, därefter får tingsmeritering genom notarietjänstgöring och på det får anställning som biträdande jurist i ett antal år.
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men det är väl endast den klassiska utbildningen som kan ge jobb i ting? Och det är väl genom jobb i ting som man kan bli advokat? Detta kräver även mycket höga betyg. Juridik är en av utbildningarna där betygen är viktigast.
Ja, du behöver jur.kand för att sitta ting. Däremot krävs det inte att du suttit ting för att bli upptagen i samfundet (bli advokat). Jag har några kompisar som tack vare examen från både juristlinjen och Handels fått jobb direkt på olika byråer. De kommer bli advokater om några år, och har alltså inte behövt sitta ting. Tingsmeritering är enbart en merit man skaffar sig för att lättare få jobb på en bra byrå. Och precis som du säger så krävs det i stort sett AB
(högsta betyg) på alla kurser för att få plats vid de mest attraktiva tingsrätterna.
Citat:
Sammanfattat så verkar du vilja ha ett typisk "toppjobb" - status & pengar. Enklaste vägen dit är nog att gå på någon av dom klassiska juridiklinjerna och skriva 5:a i allt.

Sedan visa framfötterna.
Nej, enklast är att ha ett bra efternamn. Det ger helt sinnessjuka fördelar.
/CW