Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-05, 14:59
  #1
Medlem
Pansarmeyers avatar
Hade ju varit kul att ha en tråd där vi delar med oss av korta, underhållande historiska anekdoter med kommentarer.

Som exempel: Det berättas om den store tyske generalstabschefen Helmuth von Moltke att han var en mkt bister man som bara skrattade två ggr i vuxen ålder. Den första gången var när hans svärmor dog, och den andra när han förevisades Vaxholms fästning..

Stoff som legender skapas av.
Citera
2006-01-06, 20:29
  #2
Medlem
Farbror Buskes avatar
1960 dunkade Sovjets regeringschef, Nikita Chrustjev, sin ena sko hårdhänt i FN:s talarstol och krävde den svenske FN-chefen Dag Hammarskjölds avgång.
Citera
2006-01-06, 21:01
  #3
Medlem
Pansarmeyers avatar
Ja, den med chrustjev är skön.

Under de sista dagarna av Första Världskriget anlände en adjutant med häst till den tyske kejsaren Wilhelm II i Spa i Belgien. Ryttaren bar viktiga och brådskande depescher till kejsaren, som när han läst dem genast gav sig av mot Tyskland. Alla trodde att detta var kapitulationen eller ngn annan katastrof. Det visade sig dock att depescherna innehöll uppgifter om att judiska frimurare i Paris planerade att döda alla adelsmän i Europa...

Wilhelm II hade inte alla hästar i hagen.
Citera
2006-01-10, 17:21
  #4
Medlem
Pansarmeyers avatar
Det var ju tråkigt att ingen var intresserad. Tycker själv att liknande anekdoter är viktiga för historiekänslan och faktiskt även akademiskt berikande. Den s.k. existentiella relevansen.. Nåja.
Citera
2006-01-10, 17:22
  #5
Medlem
Under WWll genomfördes inmarschen i Rom på ett triumftågsliknande sätt av de amerikanska trupperna.
Det påstås att då general Clarks tätfordon passerade Colosseum skall hans chaufför ha sagt något i stil med "Jisses general, jag visste inte att våra bombare hade åstadkommit sådana skador.."

Sanningshalten på detta kan jag inte bedöma, dock är det ju, ett i nutid, klart faktum att chaufförer tydligen påstås säga både det ena och det andra (Där kan jag helt klart hänvisa källan till Björn Rosengren)
Citera
2006-01-10, 17:24
  #6
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
Under WWll genomfördes inmarschen i Rom på ett triumftågsliknande sätt av de amerikanska trupperna.
Det påstås att då general Clarks tätfordon passerade Colosseum skall hans chaufför ha sagt något i stil med "Jisses general, jag visste inte att våra bombare hade åstadkommit sådana skador.."

Sanningshalten på detta kan jag inte bedöma, dock är det ju, ett i nutid, klart faktum att chaufförer tydligen påstås säga både det ena och det andra (Där kan jag helt klart hänvisa källan till Björn Rosengren)

Stig Malm vet nog också ett och annat om chaufförer med problem att hålla käften
Citera
2006-01-10, 17:31
  #7
Medlem
Arthur Dents avatar
När Karl XII var med om sin första sammandrabbning med den lede fi, så bar det sig inte bättre än att en studsande kanonkula "halshögg" hans häst. Karl gled ur sadeln, lät sig avtorkas från blod, hoppade upp på en annan häst och sade:
-Jag ser att fienden vill öva mig i ridkonsten.
Bör nämnas att Karl inte var mer än ardeton år fyllda, ganska kyligt sagt.
Citera
2006-01-10, 20:19
  #8
Medlem
Farbror Buskes avatar
Under franska revolutionen så undrade Marie Antoinette varför folket var så upprört. Någon förklarade att de var hungriga och ville ha bröd. Marie Antoinette sade då:
-Men de kan väl äta bakelser!
Citera
2006-01-10, 21:31
  #9
Medlem
Under Chrustjevs tid som sovjetledare hände det att en full man stapplade omkring på Röda torget i Moskva och skrek "Chrustjev är en idiot!". Säkerhetspolisen arresterade mannen varefter han fick 10 år för varit full, 10 år för att ha stört ordningen och 10 år för att ha avslöjat en statshemlighet.
Chrustjev lär ha hört historien och tyckt den var kul.
Citera
2006-01-10, 21:57
  #10
Medlem
Captain Ahabs avatar
Jag gjorde en liknande tråd för några månader sen, men den blev inte så välbesökt. Bättre uppslutning nu kanske.

Iaf, medlem Bastardo postade detta inlägg som tål att upprepas i detta sammanhang. Håll till godo:

Bastardo skrev:

Churchill har ju myntat ett hundratal sköna dissningar. Bland annat när Göbbels sa före andra världskriget att "Nästa gång kommer Italien att ställa upp på Tysklands sida" varpå Churchill svarade "Det är rätt åt er. Vi hade dem förra gången!"

Om Atlee: "He was a modest man who had much to be modest about"

Och damen som sa "Om jag var din fru så skulle jag förgifta ditt te!" Och Churchill svarade "Om jag var din man skulle jag dricka det!"
Citera
2006-01-10, 22:08
  #11
Medlem
Captain Ahabs avatar
Chrustjev är en festlig kille. När vicepresident Nixon var på besök i Sovjet 1959 hade de en helt vansinnig offentlig debatt där Chrustjev, den artige värden, fullkomligt häcklar Nixon inför tv-journalisterna. Jag råkade se delar av debatten i nåt historieprogram - Chrustjevs hånfulla miner och gester är helt galna medan Nixon står där med sitt gamansikte och försöker samla sig.
Här är ett skönt utdrag ur debatten:

Khrushchev: "How long has America existed? Three hundred years?"

Nixon: "One hundred and fifty years."

Khrushchev: "One hundred and fifty years? Well then we will say America has been in existence for 150 years and this is the level she has reached. We have existed not quite 42 years and in another seven years we will be on the same level as America. When we catch you up, in passing you by, we will wave to you. (Chrustjev hånler och vinkar sarkastiskt år Nixon)



mer utdrag:
(Chrustjev pratar om hur USA har stagnerat i sin utveckling)

"What happened? What black cat crossed your path and confused you? But that is your affair, we do not interfere with your problems. [Wrapping his arms about a Soviet workman] Does this man look like a slave laborer? [Waving at others] With men with such spirit how can we lose?"




Läs hela debatten på http://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war...uments/debate/
Citera
2006-01-11, 00:24
  #12
Medlem
Jag tycker att hypen kring regalskeppet Wasa var jävligt rolig. Militären och regeringen skröt vitt och brett om hur vi skulle erövra hela europa med det skeppet och hur våra fiender skulle darra av skräck. och så skönk skiten innan den ens seglat ut ur Stockholm
Hade jag levt på den tiden så hade jag fan garvat ihjäl mig. För att inte tala om hur den ryske tsaren och alla andra verkliga och inbillade fienden måste ha skrattat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback