2006-01-04, 00:48
Medlem
Jag hade tänkt att bege mig till doktorn nu i dagarna och se om man kan få ut något spännande, jag har scolios, dock inte några papper på det men det kan de t kollar de väl upp där om det stämmer eller ej? o har haft lindriga problem att fungera normalt vid normal fysisk ansträngning i flera år och har även haft perioder då jag haft hysteriskt ont, har aldrig gått till läkare med det förut men går dock hos en sjukgymnast.

Vad har man att förvänta sig? eller är det helt hopplöst att få något roligt i russyfte?
Citera
2006-01-04, 18:15
Medlem
visslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag hade tänkt att bege mig till doktorn nu i dagarna och se om man kan få ut något spännande, jag har scolios, dock inte några papper på det men det kan de t kollar de väl upp där om det stämmer eller ej? o har haft lindriga problem att fungera normalt vid normal fysisk ansträngning i flera år och har även haft perioder då jag haft hysteriskt ont, har aldrig gått till läkare med det förut men går dock hos en sjukgymnast.

Vad har man att förvänta sig? eller är det helt hopplöst att få något roligt i russyfte?

Om du har smärta regelbundet så kan du få kodein eller tramadol om du har tur. Men troligen vill de ge dig Voltaren i första hand. Då kan du säga att du inte tål dem, att du får jätteont i magen av dem, vilket är en vanlig bieffekt av dem.

Lycka till!
Citera
2006-01-04, 22:36
Medlem
Jag har också scolios och var tilll flera olika läkare. En del skriver ut tramadol och kodein, andra Voltaren. Så allt beror på vilken läkare du hamnar hos.
Citera
2006-01-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
Om du har smärta regelbundet så kan du få kodein eller tramadol om du har tur. Men troligen vill de ge dig Voltaren i första hand. Då kan du säga att du inte tål dem, att du får jätteont i magen av dem, vilket är en vanlig bieffekt av dem.

Lycka till!

voltaren är bara någon skit med andra ord som du inte får ut nått vettigt av?
Citera
2006-01-09, 01:05
Medlem
CpGurrAs avatar
Citat:

Voltaren är receptfritt om jag inte minns fel!
Citera
2006-01-09, 02:13
Medlem
Björnfars avatar
Citat:

Nej. Du får inte ut ngt av det. Det är ett inflammationshämmande preparat. Ibland skrivs det ut tillsammans med sämre smärtstillande. Syftet är att inflammationens varbildning ska minska och därmed inte trycka och smärta på nervbanor. Jag fick det tillsammans med citodon en gång när jag hade en fraktur. Hade jag följt Visslarens råd i denna tråd och sagt att jag inte tål voltaren för magen, så kanske jag fått ut något bättre än citodonet. Jag kände inte till detta då.

CpGurrA. Jag tror att det bara är Voltaren Gel som receptfritt. Men jag är inte 100% säker.
Citera
2006-01-09, 03:14
Medlem
CpGurrAs avatar
Du har rätt i allt du säger. voltaren gel är det nog som är receptfritt och att det bara är i anti inflamations syfte.
Det finn singet ämne i voltaren som ger eroufi. Ta dem mediciner som läkaren ger dig först och ring sedan upp läkaren igen efter 1-2v och säg att det inte funkar som tänkt och säg att du vill ha något annat, kom med något förslag och se då vad läkaren säger.
Citera
2006-01-09, 20:50
Medlem
GaiNs avatar
Citat:

Har liknande problem (också skolios, ganska stora prob) och jag fick Tradolan då jag sa att jag fått det tidigare av min mormor och de hjälpte fint. Voltaren och liknande är helt fel behandling vid denna typ av problem, bästa är Tramadol/Citodon tillsammans med sjukgymnast, önskar de flesta läkare fattade detta.

Lycka till och fortsätt att gå till sjukgymnasten Går själv en gång i månaden och gör annars övningar hemma (försöker hålla på 30-60min om dagen även om det är svårt att komma igång).
Citera
2006-01-09, 21:49
Medlem
visslarens avatar
Ja alltså problemet är ju att allmänläkarna (husläkare/familjeläkare = de som jobbar på vårdcentralerna) har sån oerhörd press på sig från Socialstyrelsen att inte skriva ut för mycket narkotikaklassade och/eller beroendeframkallande preparat. Det gör att de håller tillbaka med receptblocket, de flesta av dem. Några är dock mycket frikostiga och skriver ut åtminstone tramadol eller citodon/panocod. Scolios är ju inte någon inflammation över huvud taget, så Voltaren är ju helt fel medicin att ge, men skriver de ut ett kodeinpreparat så får de ett ansvar på sig och undviker därför i största möjliga mån att skriva ut smärtstillande som är beroendeframkallande och som man kan berusa sig på framförallt.

Av någon anledning så är de flesta dock mycket frikostigare med tramadolpreparat än med kodeinpreparat. De har fått för sig att de skulle vara mindre beroendeframkallande och svårare at bli hög av. Ur beroendesynpunkt så är tramadol mycket svårare att sluta med om man blivit fysiskt beroende än vad kodein är, det säger läkarna på Beroendekliniken där jag går.

Men det är troligtvis på grund av att tramadol inte är narkotikaklassat som läkarna känner att de inte riskerar att få kritik av Socialstyrelsen. Sedan 1 juli i förra året (2005) så registreras alla receptbelagda mediciner man köper på Apoteket också i ett led att dels ha koll på hur mycket medicin svenska folket äter, men även för att lättare kunna upptäcka läkare som skriver ut för mycket narkotikaklassad medicin och för att kunna upptäcka patienter som hämtar ut väldigt mycket sådan medicin. Det är storebrors samhället över alltihop. Vi får väl va glada om vi får ut värktabletter när vi får cancer i fortsättningen. Nej då, så cyniskt är inte samhället.

På akutsjukhusen är de mycket mer medgörliga med att skriva ut smärtstillande om man har ont även om den har en triangel på sig och är beroendeframkallande. Sen kan ni veta det att privatpraktiker har läkare som är mycket mer frikostiga med receptblocket. Jag har ganska stor erfarenhet av primärvården (och akutsjukvård också) trots min ringa ålder på 23 år.

Man kan inte dra alla läkare över en kam. På vissa vårdcentraler kan det skilja sig enormt från läkare till läkare vad det gäller acceptans att skriva ut nått "kul", som ni uttrycker det

Ni har rätt att välja läkare själva. Ni är heller inte bundna att ta en läkare på den vårdcentral som ligger närmast där ni bor. Ni kan välja fritt, så gillar ni inte en, byt bara! Det bästa är om ni går till privatpraktiker, för priserna är ändå desamma inom samma landsting. Så mitt råd är att satsa på en läkare som jobbar på en privatpraktik. De är generellt sett mer måna om sina patienter och lyssnar mer. Det är inte så konstigt egentligen. De har mycket bättre lön, arbetstider och har inte häcken full hela dagarna, vilket gör att de trivs bättre på sina arbetsplatser och därför engagerar sig mer i sina patienter.

Jag hade en husläkare i Västerås som jag kunde ringa till dygnet runt. Hade jag problem så fixade han det på en gång. Han fixade recept på Stesolid mitt i natten på en lördag. Fick gå till lasarettet i Västerås och hämta där.

Det finns alltid specialare. Jag har stött på många ruttna läkare i mina dagar, men av 10 stycken har jag träffat 4 bra, varav 2 var så bra att man skulle kunna umgås med dem privat för att de var så schyssta.

Man märker också ganska snabbt på läkaren var han/hon har för attityd till narkotikaklassade/rusgivande/beroendeframkallande mediciner. De kan ställa massor av frågor innan de väl skriver ut, det är de skyldiga att göra, men när väl den processen är över så kan ni få ut alla möjliga narkotiska preparat.

Jag tänker inte hålla en kurs i hur man enklast gör för att få ut rusgivande preparat, har fått PM om hur man ska göra för att få ut "nåt kul" osv, men det är inte svårare än att vara ärlig med sina smärtor/psykiska besvär och har man inga o bara fiskar efter rusgivande mediciner då måste man va bra på att ljuga och överdriva tex sin depression elller värk så man inte går därifrån med ett recept på Cipramil, Atarax och rabatterad Alvedon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in